Bronk92
Ny medlem
Tjena gott folk!
Jag går i tankarna att köpa en Yamaha wr400 som sedan ska byggas om till motard. Jag har läst på lite olika forum ang. dessa hojar och åsikterna går ju isär minst sagt. Det finns alltid två läger, antingen heter det att "motorn är totalt skottsäker och går i princip inte att köra sönder, bara går och går" eller så heter det att "undvik den till varje pris, rasar så fort man tittar på den, måste byta kolv varannan vecka osv. osv."
Då börjar man ju undra vad som stämmer egentligen, och om de nu rasar, vad är det då som orsakar det? Tänker att det måste finnas en svag punkt som gör att motorn säger upp sig i förtid utan förvarning. Är det kolven det är fel på? Kamkedja? Ventilstyrningar? Dålig smörjning? Får ofta höra ursäkten "dom är för hårt trimmade därför håller dom inte mer än några timmar i taget", men har lite svårt att köpa det fullt ut. Kan ta min quad som exempel som är en Smc Wilcat 500, ungefär samma effekt som Wr400:an fast något tyngre, 11-1 i kompressionsförhållande. Har idag rullat lite över 600 mil utan minsta tecken på problem. Samma sak med polarens Dinli 450 quad, har gått över 1500mil utan konstigheter, till och med ventilerna var inom spec. när vi inte rört dom på 500 mil.
Så det jag funderar över är: Vad är det som gör att wr400/426/450 flyger i liften efter relativt låga mil/körtimmar och vad kan man göra för att förebygga/avhjälpa problemen? Eller är det helt enkelt kavellen som är allmänt dålig eller ojämn på dessa maskiner? Känns ju inte som att man ska behöva byta ut halva motorn efter några få mil om maskinen körs lugnt och sansat på landsväg och i endurospåret, men jag kan ju ha fel..
Sorry för långt inlägg, hoppas att någon med erfarenhet av dessa hojar kan hjälpa mig att få lite klarhet i detta mysterium. Ha det gött! ![Party :yoparty :yoparty](/img/smilies/nya/yoparty.gif)
Jag går i tankarna att köpa en Yamaha wr400 som sedan ska byggas om till motard. Jag har läst på lite olika forum ang. dessa hojar och åsikterna går ju isär minst sagt. Det finns alltid två läger, antingen heter det att "motorn är totalt skottsäker och går i princip inte att köra sönder, bara går och går" eller så heter det att "undvik den till varje pris, rasar så fort man tittar på den, måste byta kolv varannan vecka osv. osv."
Då börjar man ju undra vad som stämmer egentligen, och om de nu rasar, vad är det då som orsakar det? Tänker att det måste finnas en svag punkt som gör att motorn säger upp sig i förtid utan förvarning. Är det kolven det är fel på? Kamkedja? Ventilstyrningar? Dålig smörjning? Får ofta höra ursäkten "dom är för hårt trimmade därför håller dom inte mer än några timmar i taget", men har lite svårt att köpa det fullt ut. Kan ta min quad som exempel som är en Smc Wilcat 500, ungefär samma effekt som Wr400:an fast något tyngre, 11-1 i kompressionsförhållande. Har idag rullat lite över 600 mil utan minsta tecken på problem. Samma sak med polarens Dinli 450 quad, har gått över 1500mil utan konstigheter, till och med ventilerna var inom spec. när vi inte rört dom på 500 mil.
Så det jag funderar över är: Vad är det som gör att wr400/426/450 flyger i liften efter relativt låga mil/körtimmar och vad kan man göra för att förebygga/avhjälpa problemen? Eller är det helt enkelt kavellen som är allmänt dålig eller ojämn på dessa maskiner? Känns ju inte som att man ska behöva byta ut halva motorn efter några få mil om maskinen körs lugnt och sansat på landsväg och i endurospåret, men jag kan ju ha fel..
![Party :yoparty :yoparty](/img/smilies/nya/yoparty.gif)