Ja medans jag väntar på att polyestern ska genomhärda så kan jag ju lägga upp en tråd här med!
Hojen : ett stycke Yamaha XJ 550 från 1982, inköpt för en billig summa i skick där den inte startade men tände på startgas. Hojen hade stått i garage sen 2009 vilket satte sina spår i förgasarna (det växte alger innuti).
vid inköp :
Sen inköpet i augusti förra året så har jag köpt en del nytt skit, fått lite tillverkat och renoverat en del.
Förgasarna krävde en del jobb, diafragma gumminen hade hål i sig vilket jag fick laga med flytande neopren (hoppas det håller någorlunda länge, flexade med original gummit iaf!).
Nya packningar och nya flytventiler med säten i varje förgasare.
Bytt ut alla skruvar mot nya rostfria med insexs skalle.
våt ställt flottörhöjden (riktigt jävla piss-göra, då jag fick göra om det konstant tills det blev rätt)
Bromsoken hade kärvat fast, dåliga packningar och en massa massa skit bakom kolven, som tur är inga skador på materialet så är i full fart med att rengöra insidan nu.
Har redan blästrat och målat om utsidan på dem.
Har bearbetad koppling och bromshandtagen så den klassiska kulan har försvunnit, sen anodiserades dom i mattsvart.
Blästrade även fästena till kopplingshandtaget och bromscylindern så de är redo för att få lite ny mattsvart färg på sig.
Bytte inte till clip-ons istället fick det bli ett tt-styre från en honda som fadern hade i garaget, dock blästrat bort kromet och sen ska det följa med till pulverlackaren när det är dags för ramen.
Gamla instrumentpanelen och mätarna har fått stryka på foten för nya mindre 60mm mätare från daytona och en ny egen designad instrumentpanel (aluminium, anodizerad mattsvart med svarttonat plexi framför varje uppsättning med lysdioder).
Ramen har blivit rensad från fästena från gamla sätet och har fått en loop påsvetsad i bakänden, det ska även svetsas dit lite skyddsplåt i loopen som får agera bakskärm efter att original plastskärmen slutar.
Nya sätet är för tillfället under konstruktion, har i skrivandets stund precis fått formen plastad, ska spacklas lite och sen grundlackas innan jag gjuter det riktiga sätet i kolfiber i formen.
Det har även införskaffats nya dämpare o fjädrar bak, nya fjädrar fram och en jäkla massa packningar och skruvar till motor etc.
Det som är kvar för tillverkning som inte är påbörjat ännu är ljuddämpare i rostfritt, dynan till nya sätet och bromsljuset ska gjutas.
I övrigt är det lite puts o stök med motor och gaffelben samt ramen ska snyggas till innan lack.
Hmm.. har nog missat en hel del men det där är grova drag iaf!
Hojen : ett stycke Yamaha XJ 550 från 1982, inköpt för en billig summa i skick där den inte startade men tände på startgas. Hojen hade stått i garage sen 2009 vilket satte sina spår i förgasarna (det växte alger innuti).
vid inköp :
Sen inköpet i augusti förra året så har jag köpt en del nytt skit, fått lite tillverkat och renoverat en del.
Förgasarna krävde en del jobb, diafragma gumminen hade hål i sig vilket jag fick laga med flytande neopren (hoppas det håller någorlunda länge, flexade med original gummit iaf!).
Nya packningar och nya flytventiler med säten i varje förgasare.
Bytt ut alla skruvar mot nya rostfria med insexs skalle.
våt ställt flottörhöjden (riktigt jävla piss-göra, då jag fick göra om det konstant tills det blev rätt)
Bromsoken hade kärvat fast, dåliga packningar och en massa massa skit bakom kolven, som tur är inga skador på materialet så är i full fart med att rengöra insidan nu.
Har redan blästrat och målat om utsidan på dem.
Har bearbetad koppling och bromshandtagen så den klassiska kulan har försvunnit, sen anodiserades dom i mattsvart.
Blästrade även fästena till kopplingshandtaget och bromscylindern så de är redo för att få lite ny mattsvart färg på sig.
Bytte inte till clip-ons istället fick det bli ett tt-styre från en honda som fadern hade i garaget, dock blästrat bort kromet och sen ska det följa med till pulverlackaren när det är dags för ramen.
Gamla instrumentpanelen och mätarna har fått stryka på foten för nya mindre 60mm mätare från daytona och en ny egen designad instrumentpanel (aluminium, anodizerad mattsvart med svarttonat plexi framför varje uppsättning med lysdioder).
Ramen har blivit rensad från fästena från gamla sätet och har fått en loop påsvetsad i bakänden, det ska även svetsas dit lite skyddsplåt i loopen som får agera bakskärm efter att original plastskärmen slutar.
Nya sätet är för tillfället under konstruktion, har i skrivandets stund precis fått formen plastad, ska spacklas lite och sen grundlackas innan jag gjuter det riktiga sätet i kolfiber i formen.
Det har även införskaffats nya dämpare o fjädrar bak, nya fjädrar fram och en jäkla massa packningar och skruvar till motor etc.
Det som är kvar för tillverkning som inte är påbörjat ännu är ljuddämpare i rostfritt, dynan till nya sätet och bromsljuset ska gjutas.
I övrigt är det lite puts o stök med motor och gaffelben samt ramen ska snyggas till innan lack.
Hmm.. har nog missat en hel del men det där är grova drag iaf!