Yamaha XJ 550 -1982 Zefram raketen

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Ja medans jag väntar på att polyestern ska genomhärda så kan jag ju lägga upp en tråd här med!

Hojen : ett stycke Yamaha XJ 550 från 1982, inköpt för en billig summa i skick där den inte startade men tände på startgas. Hojen hade stått i garage sen 2009 vilket satte sina spår i förgasarna (det växte alger innuti).

vid inköp :
rightside.jpg

Sen inköpet i augusti förra året så har jag köpt en del nytt skit, fått lite tillverkat och renoverat en del.

Förgasarna krävde en del jobb, diafragma gumminen hade hål i sig vilket jag fick laga med flytande neopren (hoppas det håller någorlunda länge, flexade med original gummit iaf!).
Nya packningar och nya flytventiler med säten i varje förgasare.
Bytt ut alla skruvar mot nya rostfria med insexs skalle.
våt ställt flottörhöjden (riktigt jävla piss-göra, då jag fick göra om det konstant tills det blev rätt)

Bromsoken hade kärvat fast, dåliga packningar och en massa massa skit bakom kolven, som tur är inga skador på materialet så är i full fart med att rengöra insidan nu.
Har redan blästrat och målat om utsidan på dem.

Har bearbetad koppling och bromshandtagen så den klassiska kulan har försvunnit, sen anodiserades dom i mattsvart.
Blästrade även fästena till kopplingshandtaget och bromscylindern så de är redo för att få lite ny mattsvart färg på sig.
Bytte inte till clip-ons istället fick det bli ett tt-styre från en honda som fadern hade i garaget, dock blästrat bort kromet och sen ska det följa med till pulverlackaren när det är dags för ramen.
handlebar.jpg

anod1.jpg

Gamla instrumentpanelen och mätarna har fått stryka på foten för nya mindre 60mm mätare från daytona och en ny egen designad instrumentpanel (aluminium, anodizerad mattsvart med svarttonat plexi framför varje uppsättning med lysdioder).
dial2.jpg

dashlights.jpg

Ramen har blivit rensad från fästena från gamla sätet och har fått en loop påsvetsad i bakänden, det ska även svetsas dit lite skyddsplåt i loopen som får agera bakskärm efter att original plastskärmen slutar.
frame1.jpg

Nya sätet är för tillfället under konstruktion, har i skrivandets stund precis fått formen plastad, ska spacklas lite och sen grundlackas innan jag gjuter det riktiga sätet i kolfiber i formen.
seat1.jpg

seat2.jpg

Det har även införskaffats nya dämpare o fjädrar bak, nya fjädrar fram och en jäkla massa packningar och skruvar till motor etc.

Det som är kvar för tillverkning som inte är påbörjat ännu är ljuddämpare i rostfritt, dynan till nya sätet och bromsljuset ska gjutas.
I övrigt är det lite puts o stök med motor och gaffelben samt ramen ska snyggas till innan lack.

Hmm.. har nog missat en hel del men det där är grova drag iaf!

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Roligt bygge! Du verkar ha fin känsla för detaljerna så det här kommer ju bli kalas.

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Tack du!
Jag hoppas att det blir kalas i slutändan :)
Är inte alltid visionen i huvudet blir som det är tänkt när man väl bygger det!

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Skissade upp en skylthållare till hojen.

skylt1.jpg

Vad skulle ni tro, räcker 2mm plåt (eventuellt rostfritt?) för denna konstruktion?
Får givetvis grov-kapa lite plåt o se hur mycket det fjädrar etc, armen på bilden är nog aningens lång, men vet inte vilket område vinkeln på skylten ska hålla sig inom.

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Kommer på måndag, vad som blir när man tar sånt här :

seatc5.jpg

Och placerar i en sån här :

seatc9.jpg

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Kommer på måndag, vad som blir när man tar sånt här :

seatc5.jpg

Och placerar i en sån här :

seatc9.jpg

Kan det vara läder och cisternen är till för garvning av lädret?? Vild chansning:)

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Den där kutsen ser läcker ut! Vad har du för mått på den? Kolfibern antar jag att du skippar att lacka med annat än färg va?:7peta

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Den där kutsen ser läcker ut! Vad har du för mått på den? Kolfibern antar jag att du skippar att lacka med annat än färg va?:7peta

Tack! tyvärr är kutsen lite ojämn i formen, inget som syns jättetydligt vid kort översikt, men börjar man kolla lite ur olika vinklar så ser man att mitt ögonmått inte är det bästa!

Måtten är i grova drag 62x25cm, fick kutsen för några timmar sen :
Vi hade tydligen på lite för lite släppmedel på själva humpen så det har följt med fläckar av epoxigrunden och lite spackel under, därför ser den fläckig ut på bilden, är fortfarande på jobbet så har inte hunnit slipa bort det ännu, men det ser lovande ut! :D

P_20130311_192231.jpg

Är väl inte riktigt som alla andra så kolfiber till trots så ska den lackas i samma färg som tank och kåpor etc. Ska nog lämna en liten rand under dynan bara för att.

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Donar lite inför klädsel av dyna i helgen, kan nog bli bra i slutändan! Försiktigt optimistisk!

seatc10.jpg

seatc11.jpg

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Slipat färdigt dynans botten och limmat fast lite muttrar så jag kan justera pinnbultarna som håller fast dynan i kutsen. La sen på de två första lagren av formskum, ett hårdare lager i stil med sittunderlag på ca 20mm sen ett semi-mjukt lager på 15mm. eventuellt ska det på ett 20mm lager med väldigt mjukt formskum på det sen, men vill prova med lädret först innan jag bestämmer mig.

seatc12.jpg

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Att man jämt har för lite nit när man påbörjar saker o ting.. jaja, kommer nog funka det där :)

seatc14.jpg

Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Är du någon form av mästare på allt du tar dig an eller? Är du Zätas fullärda tvilling?:D:va
Även detta ser asbra ut!:tummenupp

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Slow and Dark...
Tjena,
Kul bygge och härligt med bilder i vintervädret:tummenupp

lite OT men men..
Skrev ett inlägg igår om svets men det föll tydligen bort.
Har fått för mig att du köpt en Benroyal, stämmer det?
Jag har kollat påhttp://www.benroyal.se/shop/Tig-C310-1/BenRoyal%20TIG%20SUPER%20200P%20S%2C%20AC_DC%20200A%20HF%20puls%20plasma-P17058.html
Och är lite sugen på den..
Ser bra ut men hur är kvalitén i verkligheten?
Är det den nya modellen du har, kom ju ny design mm under vintern tror jag.
Var allt komplett eller köpte du till prylar, fotpedal antar jag men i övrigt?

Är novis på svetsning men är som sagt sugen och tycker att de ser helt ok ut!
Tacksam för lite info.

//Micke

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Har du lagt kofiber-väven ovanpå glasfiberkutsen?Eller är det bara kolfiber? Snyggt!!

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Är du någon form av mästare på allt du tar dig an eller? Är du Zätas fullärda tvilling?:D:va
Även detta ser asbra ut!:tummenupp

Som jag skrev innan återställningen av forumet, Inte jag som sytt dynan, en god vän till mig gjorde sitt första försök på det hela, och lyckades väldigt bra :)
Men tack för de höga tankarna om mig! ;)

Har du lagt kofiber-väven ovanpå glasfiberkutsen?Eller är det bara kolfiber? Snyggt!!

Nej, skulle vara dumt o göra på det viset, då kolfiber i sig är lite overkill för det här projektet :p, Nä jag använde glasfibern som form för att gjuta kolfibern i :
seatc4.jpg

Skulle färmodligen inte göra på det här viset om jag inte haft hjälp av expertis med tillgång till ordentliga grejor! (Jag skulle nöjt mig med att våtlaminera glasfibret och sen slipat och spacklar ytan)

Tjena,
Kul bygge och härligt med bilder i vintervädret:tummenupp

lite OT men men..
Skrev ett inlägg igår om svets men det föll tydligen bort.
Har fått för mig att du köpt en Benroyal, stämmer det?
Jag har kollat påhttp://www.benroyal.se/shop/Tig-C310-1/BenRoyal%20TIG%20SUPER%20200P%20S%2C%20AC_DC%20200A%20HF%20puls%20plasma-P17058.html
Och är lite sugen på den..
Ser bra ut men hur är kvalitén i verkligheten?
Är det den nya modellen du har, kom ju ny design mm under vintern tror jag.
Var allt komplett eller köpte du till prylar, fotpedal antar jag men i övrigt?

Är novis på svetsning men är som sagt sugen och tycker att de ser helt ok ut!
Tacksam för lite info.

//Micke

Jag har i all ärlighet inte använt svetsen än, jag köpte den största TIG modellen de har, då det i stort sett bara var den som var trefas. Men har pillat lite på rattar o knappar etc och intrycket de ger (om man nu kan gå på det) är att det kommer fungera men man får inte förvänta sig några dunder-grejor. Men jämför man ca 14k jämfört med 3ggr så mycket som en märkessvets med samma funktioner o styrka så får man väl ta nackdelarna som kommer tror jag.
En fördel med BenRoyal är deras förlängda garanti, vilket gör att det känns lite mer betryggande än jämförelsevis köp på e-bay eller andra "kina"-importörer.

Ja, jag köpte till en del grejor (som elektroder och tillsatsmaterial samt fotpedal),
utöver det som följer med svetsen så behöver du gasflaska (5L alt 10L Argon, AGA är enklast att hitta, men inte billigt, ny 5L tub kostar ca 2-2500kr, fyllning(ie inbyte) ca 500kr), skydssutrustning etc etc.

njae, min ser inte lika spacead som den på bild, mer kantig och enkel.

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Slow and Dark...
:tummenupp
Tack för utförligt svar, har en känsla av att det kan bli en Benroyal!

Lycka till med bygget!

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Nämen fy fan va läckert bygge !
Älskar dina mätare...önskar jag skulle gått den vägen. Får bli till nästa bygge :hihi

Grymt, ritar du i Solid ?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...