Yamaha XJ 600 goes cafe

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ja, kompisens XS650 blev det grymt skönt stuk på. Hemmasmide när det är som bäst :)
JB Weld... man skulle kanske se till att ha en sats hemma?
Skulle ju kunna laga orginalblocket, det är ju bara en liten spricka... om jag nu lyckas få ut bulten :)
Så kan jag ju putsa på det när tid o tålamod infunnit sig :va
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
En tur till biltema och fixat en ventilfjäderspännare och så fick det bli motorfärg där också.
Isär med toppen, tvätta slipa och blästra..
SÅ nu är det väl så gott som klart för lack...
Det får bli silver på blocken, cylinder o topp... kåporna får vi se sedan :)

9 toppen 1.jpg 9 toppen 2.jpg

9 toppen 3.jpg 9 toppen 4.jpg
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Va den motorn kommer bli fin!
Inte mycke att orda om, silver kommer bli klockrent.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Va kul Zäta att vi båda mekar med toppen samtidigt ! Men du har ditt roliga framför dig att slipa och montera ventilkerna igen :hihi

Finns det värmebeständig värmefärg i silver på BT ? Humm...:va
Jo du har säkert koll.

E bakfull idag...inte kul att meka då :crash
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
M-tin... silver blev bra :)
Kawa... bara du hade kul igår så :fyllisar
Ja, det är ju inte bara ventilerna som skall återförenas... HELA MITT GOLV är fullt av prylar som skall in i motorn igen :va
Men eftersom du tydligen redan petat in dina... hur få rman bort all inbränd skit... när de är rena, är det "bara" att ta slippasta och "snurra in dem"... passformen känns helt OK som det är, kan man nöja sig med att bara köra med den fina slippastan?
DEt blev visst lite frågor :)

Hjälpte en kompis lite igår med bakramen... idag hade han lånat min gamla cuts och hämgt på... och jag slängde på tanken... blev rätt schysst?

En lååång dag in the cave.... men fasen vad mycket tidsödande småpill det blev... bara allt tejpande :va
Och alla "småmissar" när man synar (tejpar)...
Men men, nu är båda blockhalvorna lackade och fuskhärdade, efter som de inte fick plats i ugnen, med kupevärmare och värmepistol :va
Även cylle o topp är lackat o klart... och bakade i ugnen :)

10 Andreas Hoj 5.jpg10 undre block.jpg10 toppen 1.jpg10 toppen 3.jpg10 undre block 2.jpg10 alla delar lackade 3.jpg10 block övre.jpg
 

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Ser bra ut det där, funderar själv på att lacka min motor i silver och polera alla kåpor.
Fast det får vänta tills det blir varmt, är lite kallt att lacka i kallgarage nu :(

följer ditt bygge och blir imponerad :tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar...
Ja, jag hade samma förutsättningar förra året... man fick jobba sig varm :) Måla var inte att tänka på, sedan när det blev varmt... hepp, då var det plötsligt 40 grader inne i garaget :D
Silver är kanske inte det mest upphetsande, men samtidigt ett säkert kort. Har inte bestämmt än vad det blir för färg på sidokåporna, men nåt skoj ska man väl hitta på?
Läste i Kawa's tråd att norgefiske stod på menyn... jobbigt , slitsamt, dyrt ... och alldeles underbart :hihi
iaf om man är i rätt älv, på rätt sträcka vid rätt tid :)
Vi brukade sticka ut till havet och kustfiska på dagarna när sträckan var fredad... så fick man iaf lite med sig hem också :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
5 timmars skruvande... är iaf 5 timmar närmre en hopsatt motor.
Påbörjat monteringen av inälvorna :)
Från donatormotorn tar jag växeldelarna då vi hittade ett ev glapp i min, en del småsaker o skruv får också komma över...
Naturligtvis så saknades en hel låssprint, hoppas komma ihåg att köpa en imorgon... var förbi posten, men det utlovade paketet gick inte att finna... :va så packningarna får vänta ett tag till, men jag har nog allt som behövs för att kunna sätta ihop blocken iaf...

11 motor 2.jpg 11 motor 1.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Motorlacken ser skitbra ut. :tummenupp
Vad sade tanten om att du lånade ugnen?
Luktade det något i köket?
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar
Väutrustat garage, tyvärr är ugnen inte fullsize.... annars hade jag nog passat på att göra det på lämplig tidpunkt för att slippa de diskussionerna :)
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Snyggt som fan Zäta och som vanligt imponerade tempo du håller. Fan dig skulle man anställa :tummenupp

Slipa in ventilerna med båda pastorna, grov ca 10 repetioner och fin ca 10 rep.
Alltså två set a 10 rep ! (Gymsnack :)) Med en repetition menar jag en slipningsövning med pinnen rullandes mellan handflatorna. Fördela om slippastan på ventilen med ett finger och rulla igen. Jag lägger bara på slipmedel en gång...ca en 3 mm hög rand längs ventilen. När man slipar trycks ju pastan bort och man "lägger" tillbaka den med ett finger igen.
Ju finare du slipar in ju bättre komp...så kör alla lika mycket. Ev nån ventil mer om du ser nån skada.

Använd Lock Tight liquid gasket till motorhalvorna. (eller annat känt fabrikat)
Provmontera nån gång innan du lägger på packning...rätt lurigt att få allt rätt första gången.
Testa med de olika halvorna uppåt om nån funkar bättre än en annan.
Men som sagt...ta det lungt och fint...testa en gång extra innan du smetar på packning.

Har sett det där med ugnen förr :hihi:hihi

Rock on Zed :rock

PS. Trodde din hoj gjort en tidsresa bakåt i tiden...goa fälgkåpor ! DS
 
Last edited:

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar Mannen!!
Önskar att jag läst detta INANN jag åkte till garaget :D
Läste o lurade på hur jag skulle attackera blockmontaget.... och misslyckades naturligtvis fullständigt... testa utan kladd imellan :rofl :rofl ... jag :rolleyes:
2 ggr pålägg och 2 ggr rengöring... och närmre ett sammanbrott va nog länge sedan :)
Men nu har jag ett jävligt välrengjort block igen :va
Till slut insåg jag att NÅT va fel, och en styrning hade nog fått lite smisk så hondelen ville inte släppa till... lite dremel och vasselin löste det till slut... en tub packning gick det nästan åt också :hihi
Det sitter en kedjespännare vansinnigt dumt, som ploppar ur sitt läge men skall tryckas ihop av halvorna... höll faan på att bli helt rubbad på den.... MEN nu... nu vet jag :hihi
Så imorgon skall ny packningsmassa införskaffas
Nu ligger blocken snyggt isär igen...

Slipade lite ventiler också... näää tacka vet jag att banka plåt :D
TYcker att vinklarna ser rätt skumma ut i ventilsätena... som om det var rätt diameter, men fel vinkel säte/ventil.... anslagsytan är bara ett par mm .... men nu är ju jag inte direkt specialist på området, så det är kanske precis som det ska?

12 motor 1.jpg 12 motor 2.jpg

12 motor 3.jpg 12 ventiler 1.jpg

12 ventilsäten 1.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ja du e grym Zäta :tummenupp
Ha..ha..stackars sate som du har fått slita. Tog mig en månad att göra samma manöver :hihi

Tror ventilerna är helt ok...även om jag oxå tycker spåren ser tunna ut. Kolla rep.boken...bör finnas bilder och info där.

Men fint som fan blir det !

:rock
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Fan Zäta - Du är ju helt sjuk!

Vilket jobb, riktigt imponerande.
Det här går ju inte att mäta sig med. Jag måste få klart elen så jag kan sätta färg på mitt skit med, det är ju mycke roligare när det ser ut som ditt bygge.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar grabbar!
Till 99% så njuter jag ju av det här,.... nej, inte igårkväll.... :D
Hjärnan har ju insett för länge sedan att nån körbar hoj lär jag inte ha 1 april... men när lyssnade man på den kroppsdelen sist :hihi
Men jag vill bli klar, det här är min övningshoj... allt ska göras, och göras själv, allt för att lära mig hur skiten funkar och har man gör... sedan att jag gör det mesta mer än en gång... ja, jag lär mig ju lite mer :3freak
Om nu XS 500 blir nästa hoj, så lär ju även det bli ett budgetbygge... men sen... förutsatt att jag inte ledsnat och börjar samla frimärken eller nåt :brinnerup
En HD-järnsporre, står ju väldigt högt upp önskelistan... och redan där spricker ju lågbudget :)
Man får ju betala rätt surt för en hög metallskrot....
Sedan lurar jag lite på Trajjan... har inte sett många som rena caferacers... men den har defenitivt potential, och då får man ju lite väghållning o pulver också...
Å så är det ju glidarn... förvisso grymt nice att bara glida på, å sljutsa ungarna med.... men den ser ju rätt ehhh.... jaja, jag tyckte att den var snygg en gång i tiden :)
Så, en anledning att få Yamman klar är ju att jag vill sätta kapen i nåt annat nu :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
M-tin
Visst är det roligare och i viss mån mer motiverande när hojen ser mer färdig ut.
Idag fick jag mitt paket från Japan, och igår inhandlades packningsmassa av god kvalite, så ikväll KAN det hända saker :)
Om inte annat så får jag väl putsa upp blocken igen...
Ev... om motormontaget går bra,ska jag kanske ge ventilerna en liten omgång till.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Visst höll det på att skita sig rejält idag med... på med packnigsmassan och på med blocket, då halkar naturligtvis kedjespännaren helt ur sitt läge... som tur var kom hjälpande händer och med gemensamma krafter kom allt där det skulle till slut.

Sedan var det bara att fortsätta med ett rengöra alla smådelar och plocka på dem efterhand, så nu börjar man ju se vad som är kvar :rolleyes: och ja, det är en hel del... April känns lika nära som en färdig hoj långt bort :brinnerup

14 motorpackning 1.jpg 14 motor 1.jpg 14 motor 2.jpg 14 motor 3.jpg 14 motor 4.jpg 14 motor 5.jpg
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Mototporr på högsta nivå!
Guld på tråget är rigtigt bra.

Själv lämnade jag iväg avgasrören imorse, ska bli otroligt spännande att se hur det blir.
Valde kanske ett lite oväntat alternativ, vi får se om det blir "bra eller anus".
Men det är inget som inte går att ändra om så skulle behövas...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Åh vad jag önskar att jag hade ett sånt övningsobjekt istället för antika trajor och sachs motorer från 50talet när jag gjorde mek 1.0 kursen..
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Mototporr på högsta nivå!
Guld på tråget är rigtigt bra.

Själv lämnade jag iväg avgasrören imorse, ska bli otroligt spännande att se hur det blir.
Valde kanske ett lite oväntat alternativ, vi får se om det blir "bra eller anus".
Men det är inget som inte går att ändra om så skulle behövas...

Tackar!
Eftersom det mer kan anas än eg. synas därinunder, så blir det inte riktigt (inte i närheten) av Kawas motorarbete, sedan tid/ekonomi och framför allt... TESTHOJ :) så hoppas jag att motorn ska se helt OK ut när alla delar kommer på plats, och gör den det så är jag nöjd.

Då väntar vi med spänning på resultatet på avgaset :tummenupp
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top