Sådär ja! Nu kom jag precis hem ifrån en riktigt härlig tur med en god vän till mig. Han kör en Yamaha FJR1300 och jag XJ6.
Tänkte jag skulle skriva några rader till dig / er som går i tankarna att köpa en XJ6.
XJ6'an är en riktigt rapp maskin speciellt mellan varven 6000 och 12000, där hittar man den sanna körglädjen. Man måste jobba mycket med maskinen, växla, bromsa, attackera kurvorna vilket är MYCKET lätt och roligt att göra med just denna MC. Den är fruktansvärt lättmanövrerad på landsvägskörning och har mycket drag i sig när man jobbar i de höga varvtalen. Vill man ha en mer normal landsvägskörning så är det inga som helst problem att ligga på slutväxeln (6'an). Du kan lätt glida fram i 50 Km/h för att sedan jobba upp den i ett högre tempo.
Skall man summera hojen i sin helhet så blir det nog så här:
Aggressiv accelerations-maskin med väl balanserat chassi och god väghållning. Perfekt som första hoj men ändå för den som har barna sinnet kvar. Kanon kort-distansmaskin och ett mycket härligt ljud iom RAD 4'an.
Vad gäller nackdelar kan jag nog endast säga att det finns 2 st:
1. Ingen höghastighetsmaskin med tanke på att det är en naken hoj. Den går i lite mer än 200 Km/h men när man passerat ca: 150 så är det inte lika roligt längre. Kraftig vind kan få det att kännas lite obehagligt men det är en vanesak. Å andra sidan... om man nu är ute efter toppfart bör man kanske välja en R1'a eller motsvarande "donator-maskin"
2. Andra och sista nackdelen är något man lätt kan lösa. Sadeln är förvisso helt okej men skall man sträck köra så får man lätt "träsmak".
Kan kännas lite krampaktigt. Lösningen är enkel.. Byt sadel.
Det var en väldigt kortfattad resumé av hur jag upplever XJ6'an.
Till sist... Jag rekommenderar denna MC VARMT!
http://www.youtube.com/watch?v=Jo2sZCcUZUA