Yamaha XJ6-Tråden

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Tack för svar.. :)

Hon kör ju CBR600an nu, men det är läge att byta upp därifrån. Den har liksom fyllt sin funktion som "tapp-hoj" nu (plastat kåpor som aldrig förr sen hon började köra :tungan).

XJ6an känns som en lätt, smidig hoj som är mer modern i chassiet än de äldre hojar i samma prisklass som man kan jämföra med.

Effekten ser jag inte ens som ett problem för mig, jag sänkte mina tider med nästan 2 sek genom att byta ner mig från 125 till 65 hk på Gelleråsen, efter 1,5 pass! Bromsar, chassie och feedback är viktigare då.

Men nu är det fröken som ska åka i första hand (även om jag säkert kommer låna en del också :tungan) och då är enkelhet & körbarhet ledorden.

Men inga kända sjukdomar eller andra baksidor som man borde känna till?

Och att fotpinnarna tar i? Är det i jämförelse med en R6a eller tar de i för en noob i en rondell också?

Jag vet inte riktigt, har bara haft min under helgen så har inte testat den. Har bara läst om det på lite olika forum att de tar i lätt i kurvorna. Sen beror det på hur man tar en rondell också självklart...
Om din brud slår i fotpinnarna när hon kör i rondell, så kanske du vill byta henne mot min kärring? ;)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om din brud slår i fotpinnarna när hon kör i rondell, så kanske du vill byta henne mot min kärring? ;)

:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl

Hon är ju knappast där, än. Men jag har fått henne att fatta att hoj körs bäst på bana, så förhoppningsvis är det väl en tidsfråga.

Men utan att förolämpa din källa, så tror jag att det är mer förarfel än hojen det beror på om markfrigången inte räcker. För de som verkligen BEHÖVER mer än vad den hojen erbjuder, så har de nog valt en annan hoj redan från start.

Alltså: Häng ut vikten då så behöver det inte luta så jävligt!

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl

Hon är ju knappast där, än. Men jag har fått henne att fatta att hoj körs bäst på bana, så förhoppningsvis är det väl en tidsfråga.

Men utan att förolämpa din källa, så tror jag att det är mer förarfel än hojen det beror på om markfrigången inte räcker. För de som verkligen BEHÖVER mer än vad den hojen erbjuder, så har de nog valt en annan hoj redan från start.

Alltså: Häng ut vikten då så behöver det inte luta så jävligt!

Jo, men tror att det va en artikel. I en tidning... :p

Men fan, ta en runda och se vad den går för. Har faktiskt aldrig kört på bana (eftersom jag är så jävla rädd att jag ska kvadda skiten + att jag aldrig får tummen ur röven) Sen är jag inte sugen på det nu med min xj6 heller eftersom alla mina andra polare kör supersport :p

Körde dragrace mot en R1 och en GSXR1000... det va inte direkt jämnt. Första 50-70 meter vann jag på (pga att man kan dra på nästan fullt med xj6) men sen kom de snabbt som fan :p

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Men fan, ta en runda och se vad den går för. Har faktiskt aldrig kört på bana (eftersom jag är så jävla rädd att jag ska kvadda skiten + att jag aldrig får tummen ur röven) Sen är jag inte sugen på det nu med min xj6 heller eftersom alla mina andra polare kör supersport :p

Körde dragrace mot en R1 och en GSXR1000... det va inte direkt jämnt. Första 50-70 meter vann jag på (pga att man kan dra på nästan fullt med xj6) men sen kom de snabbt som fan :p

Raktframracing med 78 häst är dömt till misslyckande.. XJ6 är ingen Sibyllaräser, det inser tom lilla jag.

Men var inte rädd för att åka bana. Du bestämmer hur daredevil du vill va, och på bana finns inget grus, inga möten, inget oljespill och inga rådjur. :)

Sen tror jag (ganska säker faktiskt) att du är snabbare på den än på en würsting literhoj, du kommer inte våga använda effekten i den iaf och blir rädd, vilket hämmar allt annat i körningen. Med en lite klenare hoj är det inte lika känsligt om man råkar vrida på lite för mkt och det vet man, så då gör man det.. Och då går det fortare.

På våra svenska, små banor är effekt rätt poänglöst. Det skiljer bara tiondelar mellan R1000 och R600 vilket säger en hel del. Och kurvhastigheten är nästan säkert högre för en noob på en mindre "läskig" hoj som sagt.

Boka, längta och kööör bara!

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Hmm.. Journalister kan man inte lita på :tungan

Ska be någon som testat om ett utlåtande :)

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
XSR900
Raktframracing med 78 häst är dömt till misslyckande.. XJ6 är ingen Sibyllaräser, det inser tom lilla jag.

Men var inte rädd för att åka bana. Du bestämmer hur daredevil du vill va, och på bana finns inget grus, inga möten, inget oljespill och inga rådjur. :)

Sen tror jag (ganska säker faktiskt) att du är snabbare på den än på en würsting literhoj, du kommer inte våga använda effekten i den iaf och blir rädd, vilket hämmar allt annat i körningen. Med en lite klenare hoj är det inte lika känsligt om man råkar vrida på lite för mkt och det vet man, så då gör man det.. Och då går det fortare.

På våra svenska, små banor är effekt rätt poänglöst. Det skiljer bara tiondelar mellan R1000 och R600 vilket säger en hel del. Och kurvhastigheten är nästan säkert högre för en noob på en mindre "läskig" hoj som sagt.

Bana blir det absolut i år, har väldigt nära till en.. finns risk för att man blir fast, antar jag :tummenupp

ABS har jag för mig kom som tillval på -10:eek:rna. Sen hur pass vanligt det är med dom låter jag vara osagt. (Tror) således att det inte finns någon 09a med ABS, i alla fall.

Cb1000 Ra.... Med Yosimurrrrrra System....

Äsch, de är ju inte speciellt fagra ;) Lägg till ett R och du får förutom ett saftigare pris också en bra mycket saftigare hoj. CBR1000RA, påminner om en jaktfalk.. främst utseendemässigt, men jag blir inte förvånad om liknelsen håller på fler plan :D

Last edited:

Enee

Snart skiner Poseidon!
Gick med
5 Apr 2010
Hoj
Yamaha XJ6 -10

På våra svenska, små banor är effekt rätt poänglöst. Det skiljer bara
tiondelar mellan R1000 och R600 vilket säger en hel del. Och kurvhastigheten är nästan säkert högre för en noob på en mindre "läskig" hoj som sagt.

Jag har kört min XJ6a en säsong nu och de är min första hoj..

Men jag ser inte markfrigången som ett problem i rondeller etc, händer ibland att fotpinnen tar i, men då får man lägga ner ganska duktigt..

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Får panik på att de seriöst tar en vecka på sig att svara när man skickar ett mail om en förfrågan om tillbehör till en hoj... fan hur svårt kan det vara? Vill beställa allt nu så jag kan ha det färdigt till påsk, men det lär ju aldrig bli av...

ScaniaR580

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Z750 09
* Hund * Köp Min ;) Så kan jag skaffa en Streetfighter :D :D hehe

Precis inkörd Och dom obligatoriska Måste byta delarna är redan bytta ;) 203 mil ;)

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Blinkers - Check
Täckbrickor - Check
Ny reggskylt - Check
Vita fälgstripes - Check
Nummerplåtsbelysning - Check
Cloudy Pearl White Hugger - Check
Full exhaust system 4-1 with GP-EVO silencer, Carbon - Check

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
* Hund * Köp Min ;) Så kan jag skaffa en Streetfighter :D :D hehe

Precis inkörd Och dom obligatoriska Måste byta delarna är redan bytta ;) 203 mil ;)

Hon vill ha den naken ;)

Men vill du ha en streefighter så är min SuperDuke ganska till salu också. Jag vill också byta, mest för sakens skull, men likväl så är den till salu ;)!

Är det nån som har en "N" till salu till bra pris så är det intressant dock. Gäller även ER-6n, SV650, FZ6 mf..

Fråga.. Är det några av er som är runt 30, bor "inte i sthlm" och har lite bra siffror på vad ni betalar i försäkring?

Last edited:

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Hon vill ha den naken ;)

Men vill du ha en streefighter så är min SuperDuke ganska till salu också. Jag vill också byta, mest för sakens skull, men likväl så är den till salu ;)!

Är det nån som har en "N" till salu till bra pris så är det intressant dock. Gäller även ER-6n, SV650, FZ6 mf..

Fråga.. Är det några av er som är runt 30, bor "inte i sthlm" och har lite bra siffror på vad ni betalar i försäkring?

Bara att söka på bilsportmc (lätt billigaste till XJ6), ni behöver inte regnummer eller något sånt.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Bara att söka på bilsportmc (lätt billigaste till XJ6), ni behöver inte regnummer eller något sånt.

Hahaha... 2200 hel/hel

Nästan pinsamt billigt!

Edit: Om jag får arslet ur vagnen och börjar köra race nån gång så blir det LÄTT en XJ6 för gatåka! :yoparty

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
XSR900
Blinkers - Check
Täckbrickor - Check
Ny reggskylt - Check
Vita fälgstripes - Check
Nummerplåtsbelysning - Check
Cloudy Pearl White Hugger - Check
Full exhaust system 4-1 with GP-EVO silencer, Carbon - Check

Det blev SC Project alltså?

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Det blev SC Project alltså?

Japps, svårt att veta om det är bra eller inte men det va det snyggaste och mest "prisvärda". Nu med den låga euro så kostade det 6700kr (med frakt) Ganska stor peng men tror det är värt det.

Kommer självklart bilder/filmer när hojen är klar, ca 1 månad :tummenupp

Hon vill ha den naken ;)

Btw, jag valde mellan XJ6 och ER6. När jag testade er6an så ströks den direkt. Tyckte att xj6an slog den med hästlängder... :)

Last edited:

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
XSR900
Say whaaaaaat!

"HONOM SKA VI HAAAA!" á Ferdinand

... ta nu bort länken så ingen annan i tråden nappar! rapido! :D

Last edited:

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
XSR900
Naj, det är ett SC Project som han köpt och nu säljer, helt nytt. Han missade att man inte kunde ha centralstöd med det. Kommer gå upp en hel del i pris, bids som gäller :) Förhoppningsvis går jag segrande ur duellen! (Utan en stympad plånbok)

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Naj, det är ett SC Project som han köpt och nu säljer, helt nytt. Han missade att man inte kunde ha centralstöd med det. Kommer gå upp en hel del i pris, bids som gäller :) Förhoppningsvis går jag segrande ur duellen! (Utan en stympad plånbok)

Hur fan kan han missa det med centralstödet... det står stort på deras hemsida.. Well well, hur går det för dig? ;)

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
XSR900
Hur fan kan han missa det med centralstödet... det står stort på deras hemsida.. Well well, hur går det för dig? ;)

Ptja, han är kanske dålig på engelska :D Haha, nej jag vet inte. Kanske är en scam?? ;) Jag avvaktar :yoparty Lägger in en stöt precis innan auktionen går ut, om nu priset inte är uppe i skyarna tills dess.

dannefranken

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2009
Hoj
yamaha dragstar 1100 bobber
till helgen blir det nog en liten film upplagd så alla får höra hur ljudet blev. tycker man ska köra en flyby så man hör hur den låter när man drar på lite, värdelöst när man bara står still och varvar :):)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024