Yamaha XJ6-Tråden

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Trevlig film!! Låter ju schysst iaf.. Man hörde att det mullrade ett bra tag innan man faktiskt såg dig!!

Hehe.. Jag bytte hela skiten.. Nummerplåtsbelysningen, flyttade blinkers etc. Man vill ju ta det lite piano med nya hojen också.. På äldre hojarna man haft har man ju bara ryckt och "rivit" hejvilt när man meckat men fan nu vill man vara försiktig.

Ska foto lite sen när nummerplåten sitter ordentligt. Fan va mycket snyggare den är rensad alltså, hela hojen och bakdäcket framförallt ser mycket fetare ut!!

Vi va ju två pers på min hoj när vi fixade baken, men tog inte så värst lång tid... :p

Bifogat

• IMAG0185.jpg
    IMAG0185.jpg
    238.3 KB · Visningar: 134

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Vi va ju två pers på min hoj när vi fixade baken, men tog inte så värst lång tid... :p

Hehe.. Ni var ju två!! Nej men du kanske är lite händigare på att mecka än vad jag är vad vet jag.. Skitsamma, nu är det klart!!

Hur fick du fast själva nummerskylten? Ser inga skruvar på bilden iaf?

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Hehe.. Ni var ju två!! Nej men du kanske är lite händigare på att mecka än vad jag är vad vet jag.. Skitsamma, nu är det klart!!

Hur fick du fast själva nummerskylten? Ser inga skruvar på bilden iaf?

Jag har en liten precis mellan G och F som sitter högt upp, precis vid belysningen. Sen har jag täckt för den med en vit plopp som man fick till. Sen har jag dubbelhäftande tejp på insidan vid både blinkers, så den ska vara rak hela tiden. Riktigt nöjd faktiskt :p

Last edited:

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Jag har en liten precis mellan G och F som sitter högt upp, precis vid belysningen. Sen har jag täckt för den med en vit plopp som man fick till. Sen har jag dubbelhäftande tejp på insidan vid både blinkers, så den ska vara rak hela tiden. Riktigt nöjd faktiskt :p[/QUOTE

Okej bra bra då vet jag!!

Hur är det med avgassystemet då? får du avgassmällar eller andra obehagliga ljud som tyder på fel bladning?

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Jag har en liten precis mellan G och F som sitter högt upp, precis vid belysningen. Sen har jag täckt för den med en vit plopp som man fick till. Sen har jag dubbelhäftande tejp på insidan vid både blinkers, så den ska vara rak hela tiden. Riktigt nöjd faktiskt :p[/QUOTE

Okej bra bra då vet jag!!

Hur är det med avgassystemet då? får du avgassmällar eller andra obehagliga ljud som tyder på fel bladning?

Nja, den mullrar lite och sådär. Eftertänder ibland när man ger mycket gas på låga varv och släpper gasen snabbt, men det gjorde den med originalsystem också. Så jag kommer inte köpa pc, luftfilter, mappa och sådär. Det är isåfall i framtiden och för att få ut mer effekt

Ahh ser ju skitnice ut :tummenupp. Var köpte du delarna? Ska hämta min xj6:a nu i veckan (hoppas jag) och det första som ska göras är att rensa baken.

Skylthållaren va från biltema
Blinkers hade jag sen tidigare på min förra hoj, köpte i någon mc-butik
Belysningen köpte jag på Mitonga (butik i Skåne). Den va med dubbelhäftande tejp på baksidan och böjbar, riktigt smart och enkelt.
Sen beställde jag en helt ny skylt, ser så mycket bättre ut när den är hel och ren.

Sen är jag väldigt petig när det gäller kablar, hojen ska va snygg både på insidan och utsidan. Köpte en hoj en gång och förra ägaren hade bara kapat kablarna och snurrat ihop dem i hojen, låg helt öppet och sådär. Det är fan skitfarligt att ha det så. Köp ett par ordentliga toppklämmor och se till att tejpa ett varv runt klämman, fall i fall det skulle bli blött där inne. Kostar typ 50kr, tar en timmes extra jobb men det är det fan värt!

Last edited:

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Vad menar du med eftertänder? Du får lite avgassmällar som följd? Inga jävla flames o skit?

Ahh ser ju skitnice ut :tummenupp. Var köpte du delarna? Ska hämta min xj6:a nu i veckan (hoppas jag) och det första som ska göras är att rensa baken.

Ringde du Yamaha och frågade om nummer skylthållare som jag tipsade om? Ska fota min och lägga upp så du får bedöma. Det som är positivt med den är att allt finns med så du behöver liksom inte bygga den själv och köpa delar från olika ställen! På den finns det även plats för reflexen!

Last edited:

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Vad menar du med eftertänder? Du får lite avgassmällar som följd? Inga jävla flames o skit?

Ringde du Yamaha och frågade om nummer skylthållare som jag tipsade om? Ska fota min och lägga upp så du får bedöma. Det som är positivt med den är att allt finns med så du behöver liksom inte bygga den själv och köpa delar från olika ställen! På den finns det även plats för reflexen!

Ja, avgassmällar men "inga jävla flames o skit" ;)

Det finns ju hela nummerplåtshållare som har allt i sig redan. Man kan välja tillbehör, sen på vissa så spänner man fast skylten, så man slipper borra och skit. Finns en massa olika paket men mitt va med:
Blinkers, skylthållare, skruvar/fästen + en liten diodlampa som man skruva genom skylten. Tror jag betala ca 1000kr för allt

Bifogat

• 100_1386.jpg
    100_1386.jpg
    245.7 KB · Visningar: 188
Last edited:

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Ja, avgassmällar men "inga jävla flames o skit" ;)

Det finns ju hela nummerplåtshållare som har allt i sig redan. Man kan välja tillbehör, sen på vissa så spänner man fast skylten, så man slipper borra och skit. Finns en massa olika paket men mitt va med:
Blinkers, skylthållare, skruvar/fästen + en liten diodlampa som man skruva genom skylten. Tror jag betala ca 1000kr för allt

Snygg hoj!! Hur är ljudet i dom respektive maskinerna.. Jämför din gamla hoj med xj6:an för att jag antar att du hade slipon på den också?

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Snygg hoj!! Hur är ljudet i dom respektive maskinerna.. Jämför din gamla hoj med xj6:an för att jag antar att du hade slipon på den också?

Jo, på min z750 hade jag slipon från Arrow utan db-killer. Ljudet går ju inte riktigt att jämföra för z750 är 150 kubik större har 25-30 hästar mer. Precis som xj6an är byggd på R6ans motor så är z750 byggd efter ninjans motor. Ljudet på z750 va väldigt likt en ninja, men lite dovare (jämfört med en Ninja 600 med helsystem akra)

Kan väl säga på rak arm att jag tyckte om z750 ljud lite mer än XJ6, men jag lovar dig att du inte kommer bli besviken med din xj6. Om du klarat köra original tidigare så kommer detta vara det största som hänt i ditt liv ;)

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Jo, på min z750 hade jag slipon från Arrow utan db-killer. Ljudet går ju inte riktigt att jämföra för z750 är 150 kubik större har 25-30 hästar mer. Precis som xj6an är byggd på R6ans motor så är z750 byggd efter ninjans motor. Ljudet på z750 va väldigt likt en ninja, men lite dovare (jämfört med en Ninja 600 med helsystem akra)

Kan väl säga på rak arm att jag tyckte om z750 ljud lite mer än XJ6, men jag lovar dig att du inte kommer bli besviken med din xj6. Om du klarat köra original tidigare så kommer detta vara det största som hänt i ditt liv ;)

Aa precis!! Slipon e nice.

Känns det frustrerande att ha gått ner i effekt och kubik då?Jag menar din tidigare hoj är ju ett Monster:p

Jag hade en 750cc med 100hk innan xj6:an och man märker lite skillnad på draget helt klart, sen skakar och väsnas ju en 600cc lite mer än en 750cc också. Men xj6:an kompenserar det iom att den är lätt, smidig, bra försäkring samt fräck!! En perfekt stadsmaskin vilket passar mig så jag är grymt nöjd hittills:)

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Aa precis!! Slipon e nice.

Känns det frustrerande att ha gått ner i effekt och kubik då?Jag menar din tidigare hoj är ju ett Monster:p

Jag hade en 750cc med 100hk innan xj6:an och man märker lite skillnad på draget helt klart, sen skakar och väsnas ju en 600cc lite mer än en 750cc också. Men xj6:an kompenserar det iom att den är lätt, smidig, bra försäkring samt fräck!! En perfekt stadsmaskin vilket passar mig så jag är grymt nöjd hittills:)

Min första hoj va en R6a, sen blev det en Z750 och nu en XJ6. Så har bytat ner mig i effekt varje gång. Man känner helt klart att XJ6 är en billigare och mindre motorcykel, det är ett par saker som kunde ha varit bättre.

Men sen om man kollar på priset/effekten/försäkring och jämför XJ6 med andra liknande hojar så tycker jag att den är sååå mycket snyggare och skönare att sitta på. Så jag tycker helt klart att XJ6 är en bra och prisvärd stadshoj. Ska själv ha den i Göteborg och kände inte riktigt att jag behövde 140hk på kullersten, trafikstopp och rödljus ;)

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Min första hoj va en R6a, sen blev det en Z750 och nu en XJ6. Så har bytat ner mig i effekt varje gång. Man känner helt klart att XJ6 är en billigare och mindre motorcykel, det är ett par saker som kunde ha varit bättre.

Men sen om man kollar på priset/effekten/försäkring och jämför XJ6 med andra liknande hojar så tycker jag att den är sååå mycket snyggare och skönare att sitta på. Så jag tycker helt klart att XJ6 är en bra och prisvärd stadshoj. Ska själv ha den i Göteborg och kände inte riktigt att jag behövde 140hk på kullersten, trafikstopp och rödljus ;)

Okej!! Bra bra !!

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Äntligen hem till hojen i Göteborg, ska t.om. vara hemma en dag extra. Tror ni inte att det ska regna fredag-tisdag...?

Denso

Medlem
Gick med
12 Apr 2011
Hoj
Yamaha XJ 6 2010
Idag skruvade jag bort centralstödet,Biltemas depåstöd gör jobbet nu,
köpte en tankväska som är lätt att motera bak

Bifogat

• mc 006.jpg
    mc 006.jpg
    256.7 KB · Visningar: 117

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Idag skruvade jag bort centralstödet,Biltemas depåstöd gör jobbet nu,
köpte en tankväska som är lätt att motera bak

Bra!! Vart köpte du tankväskan? Ser ut att passa perfekt där bak, man vill inte ha den på tanken pga onödiga repor samt att det är fult!!

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Nu kommer en bild på min hoj rensad bak!!

Fan va mycket bättre det vart!

Bifogat

• WP_000069.jpg
    WP_000069.jpg
    230.9 KB · Visningar: 166

Denso

Medlem
Gick med
12 Apr 2011
Hoj
Yamaha XJ 6 2010
Bra!! Vart köpte du tankväskan? Ser ut att passa perfekt där bak, man vill inte ha den på tanken pga onödiga repor samt att det är fult!!

Köpte min väska på Carlbarks motor i Kumla (Silver Birma, 449 kr)
Lelles har den, även andra mc butiker, kolla på webben,jag är jättenöjd
med min

Nu kommer en bild på min hoj rensad bak!!

Fan va mycket bättre det vart!

Är det Yamaha orginal? ser bra ut,har du någon bild tagen från sidan?

Last edited:

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
med min

Okej. Ska köpa en liknande väska!

Japp, det är Yamaha orginal=Passform perfekt!
kostade 973kr, beställs hos yamaha återförsäljare.

Ska ta en bild från sidan när jag är vid hojen nästa gång. Kan P.M:a den till dig sen

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
med min

Här kommer bilder från sidan!

Bifogat

• IMG_5221.jpg
    IMG_5221.jpg
    226.1 KB · Visningar: 229
  • IMG_5215.jpg
    IMG_5215.jpg
    240.3 KB · Visningar: 193
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept