Yamaha XJ6-Tråden

Enee

Snart skiner Poseidon!
Gick med
5 Apr 2010
Hoj
Yamaha XJ6 -10
Jag tänker nog köra utan PC först.. Om den går bra skiter jag i de.. :)

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Hej hopp!

Nu är det snart säsong igen!!

Vad bör man tänka på?? Fylla på luft i däcken? Byta olja? Olja kedjan? Oljefilter? :confused:

Den har rullat en säsong, och ca 650 mil. När jag ringde och pratade med MC-varuhuset om service så tyckte dom att jag enbart skulle serva den när den närmar sig 1000 mil enligt serviceboken. Detta blir väl i Juni skulle jag gissa på.

Men är det något jag bör göra i alla fall när jag åker ut i april?

Min första hoj, mina första 0-1000 mil och min första "nysäsong". :rock

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hej,

Ganska roligt! Frågade MC vauhuset om service jag med. Min har gått ca 700 mil. Plockade ut min i april förra året och kommer inte hinna köra upp till tusen mil innan ett år har gått och frågade vad som gällde då om jag skulle vänta med service och dom sa att enligt servicebok och tillverkare är det 1gång per år som den måste servas oavsett miltal annars gäller inte garantin. Däremot sa dom att det var helt okej att göra 1000 mils servicen redan vid 700 mil så jag har bokat service nu och fäljer därmet "service intervallen 1år"

Annars är det nog bara stoppa in nyckeln, lufta däck och köra, en kedjesmörjning kanske är bra om du inte gjorde det innandu ställde av. Den har ju gått 650 mil så ingen service behövs.

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Hej,

Ganska roligt! Frågade MC vauhuset om service jag med. Min har gått ca 700 mil. Plockade ut min i april förra året och kommer inte hinna köra upp till tusen mil innan ett år har gått och frågade vad som gällde då om jag skulle vänta med service och dom sa att enligt servicebok och tillverkare är det 1gång per år som den måste servas oavsett miltal annars gäller inte garantin. Däremot sa dom att det var helt okej att göra 1000 mils servicen redan vid 700 mil så jag har bokat service nu och fäljer därmet "service intervallen 1år"

Annars är det nog bara stoppa in nyckeln, lufta däck och köra, en kedjesmörjning kanske är bra om du inte gjorde det innandu ställde av. Den har ju gått 650 mil så ingen service behövs.

Men jaha.. man blir ju bra förvirrad. Tvärtemot vad de sa till mig alltså, dessutom sa dom att när jag närmar mig 900-950 mil kan jag serva den, inte innan (då räknas det inte som 1000-milsservice). Blir ju knäpp!

Fast jag tycker inte Mc-varuhuset verkar ha sån jättekoll på allt alltid. Vad betalar du för din 1000-milsservice?

Last edited:

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Hej,

Ne fan vad skumt! Jag ska ringa och höra på Yamaha center i haninge vad dom säger.
Kan inte du ta på dig att ringa till ex. lelles i uppsala eller någon annan altoriserad Yamaha? Då ser vi vad respektive företag säger och så får man fatta ett beslut utefter det.

Till mig sa dom att den servicen skulle kosta 2800. Vad fick du för pris?

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Ja, verkligen.

Ringde lelles men de utför bara service på de hojarna de sålt och han var måttligt intresserad av att lämna information till en icke-kund.

Men pratade med JHAM Motorservice som är auktoriserad, och han bekräftade vad jag MC-varuhuset sa till mig, att jag kunde vänta tills jag kommit upp i ca 900 mil och göra en 1000 milservice.

Läser dock i handboken nu, citat:"De årliga kontrollerna måste genomföras varje år, utom då en kilometerbaserad skötsel genomförs istället."

Tolkar jag det rätt så är det någon gång under året som den skall göras, står ju inte "måste genomföras senast efter ett år.." eller liknande. :va

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Hej, Okej !! jag ska ringa yamaha center så fort jag får tid också! Men det låter ju vettigare dom svaren du har fått. Jag menar, det kan ju hända ganska mycket på 300 mil.

Så då kan man tolka serviceboken som så att någon gång under 2012 ska kontrollen göras och någongång under 2013 ska kontrollen göras etc och inte inom 1 års ramen.

Låter vettigare.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Hej,

Men va fan!! Har vi inte klargjort det där redan? http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?203229-Yamaha-XJ6-Tr%E5den/page35 :mattias
Sluta kasta pengar på hojfirmorna. Du får två bandagar för dom där pengarna! :banana

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Men va fan!! Har vi inte klargjort det där redan? http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?203229-Yamaha-XJ6-Tr%E5den/page35 :mattias
Sluta kasta pengar på hojfirmorna. Du får två bandagar för dom där pengarna! :banana

Sant. Men jag hittade en liten klausul i handboken i dag. Minns inte vad det stod exakt då jag inte har handboken med mig men det var något i stil med "punkter med asterix skall göras av auktoriserad verkstad". Och det var många asterixer.......

En tråkig smäll man får ta, särskillt om man har tummen mitt i handen när det kommer till motorfordon - som jag har.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Sant. Men jag hittade en liten klausul i handboken i dag. Minns inte vad det stod exakt då jag inte har handboken med mig men det var något i stil med "punkter med asterix skall göras av auktoriserad verkstad". Och det var många asterixer.......

En tråkig smäll man får ta, särskillt om man har tummen mitt i handen när det kommer till motorfordon - som jag har.

Du har ju en sprillans ny hoj. Har du inte kraschat den så finns det ingen anledning att serva nåt årsintervall! Den är lika hel och fin som när du ställde in den. Om 2-300 mil ska den 1000mila-servas och då går de ändå igenom det som behöver gås igenom.
Självklart ska du extraserva om du vill det, men du kastar verkligen pengar i sjön, så om du inte har såna i överflöd så verkar det vara ett ganska dumt val.

Igen, garantin gäller så länge du gör intervallservice enligt miltal.

PS: Släng ut frågan i stora forumet om du vill ha fler åsikter. Det kan ju spara dig 2800.

Last edited:

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Du har ju en sprillans ny hoj. Har du inte kraschat den så finns det ingen anledning att serva nåt årsintervall! Den är lika hel och fin som när du ställde in den. Om 2-300 mil ska den 1000mila-servas och då går de ändå igenom det som behöver gås igenom.
Självklart ska du extraserva om du vill det, men du kastar verkligen pengar i sjön, så om du inte har såna i överflöd så verkar det vara ett ganska dumt val.

Igen, garantin gäller så länge du gör intervallservice enligt miltal.

PS: Släng ut frågan i stora forumet om du vill ha fler åsikter. Det kan ju spara dig 2800.

Du har säkert rätt och det låter rimligt, men man vill ju vara säker :) Tacksam för svar iaf!

Syns på vägarna snart! Servad eller ej! :yoparty

Majliss

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Hoj
Triumph Daytona 675 -06 & Aprilia RSV4 Factory -09 & Honda CRF150R
Hallå!

Här är ytterliggare en XJ6.are =) Körde hem en fabriksny xj6 diversion F -10 i Lördags! Här verkar det som att man kan få en massa bra tips och info! Skiiitbra!:tummenupp

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Hallå!

Här är ytterliggare en XJ6.are =) Körde hem en fabriksny xj6 diversion F -10 i Lördags! Här verkar det som att man kan få en massa bra tips och info! Skiiitbra!:tummenupp

Bra hojval! :yoparty Tog ut hojen idag för säsongen. Det blev en tur på 5 mil typ :D heeelt fantastiskt skönt att kunna åka igen :D

Majliss

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Hoj
Jag har inte hunnit känna så mycket på han än, har bara kört ca 4mil mellan västerås och eskiltuna. Och man bör väl ta det lite lugnt nu i början... Hur många mil ska han gå innan man vågar snyta på? Allt kändes iaf bra, förutom att jag nog tycker han varvar lite jobbigt. Känns som att man gärna vill peta i en växel till,. Men jag har bara några glidare och en er-5.a att jämföra med, så va vet jag :crash!

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Du kommer få mycket glädje av den. Inte världens starkaste men klart en rolig hoj =).

Det står 1600 km i handboken, men jag tog det coolt första 1000 km, sedan efter 100-mil servicen så kände jag mig rätt trygg och kunde köra den normalt.
Ja, den är ju riktigt högvarvig, men man kan ju dreva om den, fast då förlorar man ju lite acceleration.

Majliss

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Hoj
OK, ja det är väl bäst att bläddra igenom handboken snart!=) ..95 mil kvar!=( Varvtalen är nog en vanesak och jag tror också att jag kommer trivas med den! Lättkörd, rätt så kvick och inte så stor. Jag funderar på om jag ändå måste sänka den, jag är rätt kort och når typ bara ner med stortåna!=P Är det någon som har erfarenhet av sänkt hoj? Jag vill inte göra det om den kommer gå märkbart sämre

Mr. Fraghappy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
OK, ja det är väl bäst att bläddra igenom handboken snart!=) ..95 mil kvar!=( Varvtalen är nog en vanesak och jag tror också att jag kommer trivas med den! Lättkörd, rätt så kvick och inte så stor. Jag funderar på om jag ändå måste sänka den, jag är rätt kort och når typ bara ner med stortåna!=P Är det någon som har erfarenhet av sänkt hoj? Jag vill inte göra det om den kommer gå märkbart sämre

Jag tvivlar på att den kommer att gå sämre om du sänker den, vad som kan bli sämre är fjädringsvägen men tvivlar på att det märks så mycket (har dock aldrig sänkt någon av mina hojar)

Glöm inte att kolla om du behöver sänka sidostöd/centralstöd vilket brukar vara vanligt

PS. Grattis till ett bra hojval :tummenupp

Majliss

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Hoj
Jag tvivlar på att den kommer att gå sämre om du sänker den, vad som kan bli sämre är fjädringsvägen men tvivlar på att det märks så mycket (har dock aldrig sänkt någon av mina hojar)

Glöm inte att kolla om du behöver sänka sidostöd/centralstöd vilket brukar vara vanligt

PS. Grattis till ett bra hojval :tummenupp

Tusen tack=)! På Yamaha store skulle jag få sänkningssats, skylthållare plus arbete för 2100:-. Känns som en dyr skylthållare?. Jag borde kunna snickra ihop en själv...kanske=D. Sen är det trist att lägga ut pengar på en sänkningsats, men jag kanske är illa tvungen. Jag hade hellre sparat dem till bättre ljud jag också!

Går det att göra något med fjärdern eller dämparn så att jag kommer ner en bit kanske?!

Menar du att jag ska sänka stöden även om jag inte skaffar sänkningssats? Står den för upprätt menar du?

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha