Yamaha XJ6

Kosar

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Yamaha XJ6 ABS
Hej,

Jag köpte en Yamaha XJ6 ABS 2012 förra sommaren. Jag är väldigt nöjd med allt förutom ljudet på den. Den låter nästintill ingenting vilket gör att man inte får ljudet till körkänslan. Jag tänkte koppla på någonting för att göra ljudet bättre. Jag har lagt ner väldigt mycket tid på att läsa runt och för att vara ärlig så kommer jag inte så långt, jag har förstått att exempelvis ett avgassystem från Akrapovic kommer göra susen men den kostar liksom 30% av vad hela motorcykeln kostar:
(https://www.xlmoto.se/mc-delar/avga...G5rBiU0xwDgCx0d-WmAaAquHEALw_wcB&gclsrc=aw.ds)

Motorcykeln kostade runt 40k så det blir inte värt att köpa nytt avgassystem som kostar aldelles för mycket, utan jag tänker mig 2-3k. Jag har läst runt och försökt förstå men det finns så extremt mycket information och jag har inte lyckats filtrera till mig rätt ännu. Jag sökte i XJ6 tråden men det finns 1000 sidor där, hittade ingenting trots att jag sökte igenom flera timmar.

Jag tänkte helt enkelt att jag vänder mig till experterna på sporthoj och tittar ödmjukt runt om någon som har ett bra förslag på vad jag skulle kunna lägga till?

Tack!

/K

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Om du kikar på hur originalet är utformat inser du problematiken.
Antingen slantar du för ett helsystem eller så köper du ett beggat original som du låter någon kapa och modda. Det är katalysatorn som står för det mesta av ljuddämpningen.

Kosar

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Yamaha XJ6 ABS
Hej,

Hmm intressant, den du har länkat till, är det ett originalsystem som behöver kapas och modifieras? Finns det några prisvärda alternativ på ett helsystem?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Du lär inte hitta ett eftermarknads helsystem som kostar under 8000 - om det nu inte är stulet eller begagnat. Originalsystemet från EBAY lär kunna vara en god start på ett eget bygge.

Kosar

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Yamaha XJ6 ABS
Vet du hur mycket det här helsystem sliponet (Jelkelic) med uttag för lamda gör för ljudet? Kostar runt 1800 spänn (Både grenrör och burk). Kan det vara nått?

1613124976228.png

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Det lär nog bli ganska stor skillnad jämfört med originalsystemet...:)

För de pengarna hade jag köpt den direkt innan nån annan gör det:tummenupp

Kosar

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Yamaha XJ6 ABS
Hur sätter man på den, är det svårt? Behöver jag åka till nån verkstad?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det är inte svårt.
Du behöver köpa avgaspackningar 4st och se till att klämhalvorna passar på det nya rören om du inte får med extra.
Annars är det bara att ta loss det gamla och skruva dit det nya.
Titta hur det sitter o ev ta bilder, du lär behöva byta tillbaka inför besiktning.
Försäkra dig om att du får ur de gamla packningsringarna, de kan vara lite pilliga, en skruvmejsel som du kan böja spetsen på brukar hjälpa.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Oftast behöver man ta bort det gamla först, sen är det bara att skruva fast i samma hål ;)

Skämt åsido, nu har jag aldrig skruvat just XJ6a, men det är troligen inte krångligare än något annat med 2-4 hjul och motor, du behöver troligen insexnycklar, 6-8mm, och troligen 15-17mm fast nyckel, sen är det bara svordomar och lite lirkande som behövs :) Ofta är det bra om allt är så löst som möjligt när man passar in bitarna, dvs dra inte ett ställe i taget, utan sätt allt på plats, och sen lirkar du tills det sitter rakt och rätt, inte ligger emot något osv.

Kosar

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Yamaha XJ6 ABS
Intressant, jag frågade om det ingår avgaspackningar - hon svarade: "Allt man behöver för att montera det ingår. Det sitter även en db-killer i"
Jag är helt ny på allt inom det här så det här säger mig ingenting. Vad är en db-killer?

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Intressant, jag frågade om det ingår avgaspackningar - hon svarade: "Allt man behöver för att montera det ingår. Det sitter även en db-killer i"
Jag är helt ny på allt inom det här så det här säger mig ingenting. Vad är en db-killer?
En db-killer är en decibeldämpare som brukar vara fastsatt med en skruv eller nit som är lätt att ta bort om man vill ta ut dämparen för att göra mer bröl.

Kosar

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Yamaha XJ6 ABS
Förstår. Vad tycker ni? Är det här mitt bästa alternativ om jag vill ha bättre ljud?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Sluta vela, köp!
Men om du köper från en privatperson så tvivlar jag på att du får med packningar, men de kostar någon hundring så det är ingen dealbreaker.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det är inte svårt.
Du behöver köpa avgaspackningar 4st och se till att klämhalvorna passar på det nya rören om du inte får med extra.
Annars är det bara att ta loss det gamla och skruva dit det nya.
Titta hur det sitter o ev ta bilder, du lär behöva byta tillbaka inför besiktning.
Försäkra dig om att du får ur de gamla packningsringarna, de kan vara lite pilliga, en skruvmejsel som du kan böja spetsen på brukar hjälpa.
Jag byter hela systemet två ggr vartannat år (besiktning) på en av mina hojar och det var ganska längesen jag behövde byta packningar kan jag säga. Inte alls säkert att han behöver byta packningar mao.

Kosar

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2021
Hoj
Yamaha XJ6 ABS
Ska jag vara ärlig så är jag helt ny inom MC världen och har aldrig meckat eller så. Tänker mig att jag köper den o kör en learning by doing, får kolla på youtube klipp o försöka förstå! Nån som vet vad det kostar att ha en mekaniker som gör det?

Förresten, det står "Slipon-helsystem med uttag för lamda", så förstår jag det rätt så köper jag ett avgasystem med ett slip-on, men vad är uttag för lamda för någonting?

NiclasL

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2018
Hoj
Yamaha
Jag köpte ett begagnat IXIL hyperlow till min XJ6, tycker det låter riktigt gött utan DBkillers

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ska jag vara ärlig så är jag helt ny inom MC världen och har aldrig meckat eller så. Tänker mig att jag köper den o kör en learning by doing, får kolla på youtube klipp o försöka förstå! Nån som vet vad det kostar att ha en mekaniker som gör det?

Förresten, det står "Slipon-helsystem med uttag för lamda", så förstår jag det rätt så köper jag ett avgasystem med ett slip-on, men vad är uttag för lamda för någonting?
Gör det själv! De verktyg som behövs har du säkert redan, och de du inte har kostar inte mycket.

En mekaniker gör det på nån timme, beroende på om det jävlas eller inte.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj

Om du berättar var i landet hojen finns så kanske någon SH-are kan bistå med råd och dåd mot några öl eller så.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC