Yamaha XJ600S Diversion -92

Mattiax

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Lindome
Hoj
Ska skaffa
Vet att det inte är någon direkt sporthoj, men hur är den som första hoj? har aldrig ägt en mc och tog kortet för drygt en månad sedan.
Och min budget till nästa år är dålig då jag tänkt plugga.

Vet ni något eller har annat förslag så skriv gärna.
Alla åsikter om "Yamaha XJ600S Diversion -92" och tips på andra mkt billiga hojar är välkommna.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nån racer är det ju inte, det sägs vara lite mjuk och dann, men som första budgethoj funkar den säkert.

Annars skulle jag nog välja en CB750/900 eller GSX750 från 80-talet. Dels är det riktigt slitstarka grejer, dels roliga att köra (det går att stå på ordentligt med dom, åldern till trots), dels billiga i inköp, det går att hitta fina brukshojar för 10-12 papp, dels kan du veteranförsäkra dom hos Bilsport&Mc för ca 1300kr/år, hel/hel! Om dom är äldre än 20 år vill säga.
 

Mattiax

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Lindome
Hoj
Ska skaffa
Nån racer är det ju inte, det sägs vara lite mjuk och dann, men som första budgethoj funkar den säkert.

Annars skulle jag nog välja en CB750/900 eller GSX750 från 80-talet. Dels är det riktigt slitstarka grejer, dels roliga att köra (det går att stå på ordentligt med dom, åldern till trots), dels billiga i inköp, det går att hitta fina brukshojar för 10-12 papp, dels kan du veteranförsäkra dom hos Bilsport&Mc för ca 1300kr/år, hel/hel! Om dom är äldre än 20 år vill säga.

Den jag kollat på kostar 14-15000, är det lätt att få tag i reservdelar osv? Har kollat på äldre 80-talare också, bland annat Honda CB. Jag får ta en funderare helt enkelt. Tack för tipsen:)
 

olofma

Medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
CBR600 F4
Hade en Diversion XJ600 S som första hoj!
Hade gått cp långt, 13000mil. Men den gick som en klocka och under min tid hade jag inga problem med den maskinellt.

Jag tror du kommer ha kul med den som första hoj, jag hade det. I början tycker man ändå den är ganska rapp (har du kört R1:a innan = sakta som fan, aldrig kört sporthoj = snabb), väghållningen funkar bra. Ser faktiskt okej ut för dom pengarna!

Sen får man ställa det mot vartannat också. Detta är mer en hoj som man kör långt med, du har en bra körställning, lätt körd i den bemärkelsen att den är inte extrem på nått sätt. Billig, hållbar och reservdelar finns.

Perfekt som första hoj. MEN det är inget du vinner race med vid rödljus, ingen hoj du sliter bort fegranden på bakdäcket etc.. Men var sak har sin tid, tröttnar du på den så är det bara att köpa värre :tummenupp

Lycka till!
 

Mattiax

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Lindome
Hoj
Ska skaffa
Hade en Diversion XJ600 S som första hoj!
Hade gått cp långt, 13000mil. Men den gick som en klocka och under min tid hade jag inga problem med den maskinellt.

Jag tror du kommer ha kul med den som första hoj, jag hade det. I början tycker man ändå den är ganska rapp (har du kört R1:a innan = sakta som fan, aldrig kört sporthoj = snabb), väghållningen funkar bra. Ser faktiskt okej ut för dom pengarna!

Sen får man ställa det mot vartannat också. Detta är mer en hoj som man kör långt med, du har en bra körställning, lätt körd i den bemärkelsen att den är inte extrem på nått sätt. Billig, hållbar och reservdelar finns.

Perfekt som första hoj. MEN det är inget du vinner race med vid rödljus, ingen hoj du sliter bort fegranden på bakdäcket etc.. Men var sak har sin tid, tröttnar du på den så är det bara att köpa värre :tummenupp

Lycka till!


Tack för att du delar med dig av erfarenheter. Låter bra det du säger, jag har aldrig kört sporthoj ännu och tror nog att en eller två säsonger kommer den funka fint för mig. Innan jag går på något tungt är det nog bra att bli trygg med en enkel hoj. Jag hade tänkt att åka ett par längre turer i sommar också så att körställningen är bekväm är för mig ingen nackdel.

Och som du skrev, tröttnar jag snabbt så får jag byta till något värre. Tack ännu en gång:)
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag skulle vilja ha en sådan här:
http://www.blocket.se/gavleborg/Kawazaki_GPZ_900R_23479747.htm

Kawasaki GPZ, en från 80-talet eller tidigt 90-tal. Tycker den svarta med guld text som i blocket länken ovan är snygg.


Yamaha RD350 är relativt billiga och ganska tuffa. Jag känner en som har en sån. Den luktar motorsåg när han kör med den. :D
 

Mattiax

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Lindome
Hoj
Ska skaffa

Spajjjs

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen
Har en XJ600 -95 fast nakenmodellen. Har den som förstahoj och är mycket nöjd med den. Visst är det ingen sporthoj men den går bra och låter fint (har dock ett Vance & Hines-system på den).

Många jag snackat med säger att den funkar perfekt som förstahoj då den är så lättkörd som den är.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Kanske det. Har inget bra meckgarage om det skulle behövas göra några större grejer. Har redan en ok hoj. Men visst, inte så dyrt med classic försäkring.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Har en äldre släkting som är inne på sin andra xj 600 diversion som andrahoj. Detta pga dess smidighet.
 

Mattiax

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Lindome
Hoj
Ska skaffa
Har en XJ600 -95 fast nakenmodellen. Har den som förstahoj och är mycket nöjd med den. Visst är det ingen sporthoj men den går bra och låter fint (har dock ett Vance & Hines-system på den).

Många jag snackat med säger att den funkar perfekt som förstahoj då den är så lättkörd som den är.

Blir bara mer och mer sugen på att köpa den nu, verkar vara mest positiva betyg. Jag vet att det inte är någon sport hoj, men jag har o andra sidan ingen erfarenhet ännu så det är kanske en bra början:)

Har en äldre släkting som är inne på sin andra xj 600 diversion som andrahoj. Detta pga dess smidighet.

Låter bra:) får hoppas det blir ett bra köp för min del då:D
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är en bra hoj på samma sätt som en Volvo 240 var en bra bil: Pålitlig, billig, rätt bra komfort men tråkig.

Perfekt som första hoj, när du har råd och vet vad du vill ha byter du bara. Värdeminskningen måste vara obefintlig om du inte klotar.

Ventilerna tickar oftast lite men det brukar inte vara någon fara. Växellådan är lite klonkig, särskilt från ettan till tvåan. Det är normalt, den var så från fabrik.
 

Mattiax

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Lindome
Hoj
Ska skaffa
Det är en bra hoj på samma sätt som en Volvo 240 var en bra bil: Pålitlig, billig, rätt bra komfort men tråkig.

Perfekt som första hoj, när du har råd och vet vad du vill ha byter du bara. Värdeminskningen måste vara obefintlig om du inte klotar.

Ventilerna tickar oftast lite men det brukar inte vara någon fara. Växellådan är lite klonkig, särskilt från ettan till tvåan. Det är normalt, den var så från fabrik.

Okej, det låter rätt okej ändå, det blir ju min första säsong med kortet nu till våren, så en "tråkig" hoj att lära sig på duger nog nu när jag ska ut och övningsköra på egen hand så att säga. Och när ekonomin tillåter så byter jag upp mig efter en eller två säsonger:)

Tack för infon om växlarna osv, bra att veta:)
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Högre kåpglas till Yamaha XJ 600 S Diversion -92, vilket? vart köpa?

Hej.

Jag köpte nyss bågen som är en trevlig bekanskap, bortsätt från turbulensen från kåpglaset som sitter på den.

När man sitter i sin normala ställning så får jag vinden rakt på halsen. Enormt störande. Så nu letar jag efter en större/effektivare kåpa. Den som sitter på nu är 34 cm från toppen av kåpglaset ner till kanten av "plasten" ovanför strålkastaren (jag antar att själva kåpglaset fortsätter några centimeter under "plasten").

Så, vet nån om det finns en längre kåpa? och vart man kan köpa den?

Tack påförhand!

Johan
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top