Yamaha XSR900 GP

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Underkåpan gör ju allt. Hade varit rätt coolt att pimpa den med siffror i gula fälten samt lite Marlboro dekaler. 😎 Jag vann ju en säsong med denna och får den i juli (det var lite längre lev.tid på den röd/vita), skall bli sjukt spännande att se den live.

IMG_0526.jpeg

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Är nog som han sa i sista videolänken -vi har växt upp med liknande hojar så ve o fasa vi kan nog kalla oss gamla eller det var bättre förr 😂gillar retrolooken för den är modern under retroflirten så man slipper den där funderingen om hojen startar idag å fippla med munstycken å skruva förgasare

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Såg en sån där i Luleå för nån månad sen, är det bara jag som tycker bakänden ser ut så där modernt rumphuggen? Sen kunde man väl haft analoga mätare istället går den stor display. Utan Acta systemet ser den ju konstig ut med ljuddämparen underkåpan var ju snygg. Fast trots allt gnäll så blev jag lite sugen, tur att vägarna är så dåliga där jag bor så blir det nåt byte är nog en T7 mer lämplig.

Fick i alla fall inspiration till framlyset till mitt bygge där jag egentligen inte vill ha nåt lyse men nåt liknande denna hoj får det bli.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Första batchen kom till Europa för bara någon månad sedan och Fredrik har en ståendes i butik.

Jag har minst sagt delade känslor inför denna. Fräsig lack som påminner om gamla tider, men precis som du säger så är ju bakdelen alldeles för kort och för hög för att vara retro på riktigt. Sedan blir det ju lite lustigt med digital teknik och ledlampor på något som ska påminna om en gammal racehoj och vissa detaljer ser ju ut som rena kompromisser för att kunna använda existerande teknik från tidigare MT och XSR.

Min känsla är tyvärr att alla "retroprojekt" under de sista åren är dåligt komponerade och mest består i att producera nya modeller med gammal och helst billig teknik. Annars har ju Yamaha öppet mål med den trecylindriga niohundran. Billig, miljövänlig och i alla fall 100+ hästkrafter. Om nu XSR ska vara någon slags retromodell, varför inte bygga en vettig "right way up" framgaffel, vettiga twindämpare, en respektabel bakdel och kanske en fälgdesign som påminner om svunna tider, sedan marknadsföra en nakenmodell med upprätt sittställning och en kåpad modell med clip-on styre...?

Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Mja, tycker fortfarande att GPn har detaljer som stör utseendet.
Skarven till- och den rumphuggna bakdelen, och sen stör det lilla framlyset mig, jag vill ha ett vanlig strålkastare fram. Plus frånvaron av underkåpa.

Velocity moto tillverkar till utseendet perfekta kåpor i mina ögon, tycker det är så den borde ha sett ut:

Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Provkörde en med underkåpa hos yc hbg härom veckan och fick en hyfsat bra deal men kom fram till att det var inte dags att byta hoj igen just nu. Jag satt jättebra på den, motorn hade en jättefin gång med trevligt ljud och sikten i backspeglarna var kalas. Hade det varit dags att byta hoj hade det troligtvis blivit en sån inte minst för den ser gigantiskt mycket bättre ut än mt10 och körställningen tilltalar mig mer. Ögongodisfaktorn är viktig

1720345410310.png

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Motorcyklar som har separat nummerskyltsbelysning går fetbort.
Som plastssnoppen som håller upp skylten här ovan.
”Caféracers” med skylten bredvid som på en chopper eller BMWs variant som sitter på svingen med skylt, belysning och en extra bakstänka som lite extra ofjädrad vikt.
Nä det är skitfult.

IMG_3404.jpeg
Wow! 👍 😎🙂

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Mycket bättre...!

Antingen detta framlyse, eller dubbla runda för lite åttiotals endurance-look.
Exakt, dubbla runda ger riktig racelook! I princip är det väl utseendet hos en RD500 eller
FZR1000 -87 vi vill ha! :kär

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag förstår tanken med framlyset att det inte ska se ut som att det finns nåt lyse, jag går såna funderingar på mitt bygge men som ni säger det är inte alltid att få till det. Den där flärpen för baklyse och nummerplåten utgår jag ju ifrån att den byts mot nån form av tidytail.

Googlade 900F och den var ju snygg även om jag inte riktigt förstår mig på det både fyrkantiga och runda lyset, den hade ju varit snygg med dubbla du då lysen.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Som många har skrivit så når den ju inte riktigt ända fram för mig heller. Men det är säkert en bra och rolig hoj.
Men vad jag inte förstår är varför Yamaha inte har gett oss en R9 än?
När R7an kom tänkte iaf jag att om det kommer en R9a så kommer den bli svår att motstå, eller är det bara jag som tycker det?

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Som många har skrivit så når den ju inte riktigt ända fram för mig heller. Men det är säkert en bra och rolig hoj.
Men vad jag inte förstår är varför Yamaha inte har gett oss en R9 än?
När R7an kom tänkte iaf jag att om det kommer en R9a så kommer den bli svår att motstå, eller är det bara jag som tycker det?
:7peta Vilken mellanmjölk tror du ersätter r1:an som slutar säljas för gata nu 🤔
Tycker att som praktisk hoj funkar den väl prima och det är ju en praktisk nostalgiflört av en befintlig modell .
900 gp:n kitten ni länkar är ju rätt dyra 22000 plus tull o moms o frakt olackat vill man ha lackat är det 36000 till plus tull o moms och frakt och dom skickar inte lackat utanför England men 58” lackat o klart plus tull/moms/fraktoch en hoj på det också

Last edited:

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Fick den levererad idag 😊
Väldigt bra intryck så här långt, ganska komfortabel för att vara en "sportis" och trevlig motor som räcker långt. Känns smidig och lättkörd. Perfekt förstahoj om man vill ha en kåphoj skulle jag säga.

IMG_0596.jpegIMG_5147.jpeg

Just denna har lite speciell lack och är nyss hemkommen från det här eventet:

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad