Yamaha XT1200Z Super Tenere = Gubb HOJ??

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Ja är det en Gubb hojj eller har jag slagit i huvudet och letat fram 2 gråa strån och blivit gubbe???:D


Förra fredagen så var jag nere på den lokala Mc firman här i Nässjö som säljer Yamaha.
Fastnade för Super Teneren, har som sagt läst överallt på de flesta ställen att hojjen är för tung väger 261kg fulltankad. Den är för slö lite tråkigt mellanregister på landsväg den går inte köra offroad med...bla bla bla......

Tänkte för en skull att jag skulle ta och ge denna hojjen en chans.
Det kan juh inte annat bli mer än en touringsväng genom några goa vägar och sen inget mer.

Teneren var helt enkelt utrustad med det nya carbonpaketet worldcrossing, leo vince slipon och aluminium korvlådor + att det var originaldäck som satt på vanliga landvägsdäck mer eller mindre.

Försäljaren förklarade för mig att jag skulle ta en ordentlig tur och gärna pressa den på grus bara ställ dig upp och gasa det ska inte vara några problem....jo hej du tänkte jag med en självrisk på 8400 kr om jag skulle smaha den här besten.:rolleyes:


Så då hoppar man upp på Teneren, tanken kändes mega stor men jag med min 170 cm över marken fick ner båda benen i lägsta inställning av sadeln..shit det var juh inte igår om man jämför med 690'n *hehe*

Helt klart så är det en stor hojj vi snackar om , men vikten har de verkligen gömt kändes inte alls som 261 kg. Börjar rulla ut från firman med touringläget i och tc ställt på 1

Den beter sig som en Touringhojj i det läget så jag byter snabbt över till sport läget och det blir bättre respons i maskineriet. Visst nu är det juh fan ingen racerhojj eller supermotard vi snackar om men det flyttade bra på sig upp till 170-180. Snabbt tar jag mig in på mindre vägar lägger i tc2 och gasar på mina små 70 favoritvägar ...i med 3 ans växel å bara gasa ...fan var har de gömt kilorna ..allt var som borta hojjen rörde sig faktiskt riktigt smidigt för att vara en stor Touring hojj = GubbHojj + att man kunde lägga ner den riktigt bra.

När jag kom in på grusvägarna så vart jag lite rädd med hur org. däcken och Abs:en skulle funka. I med touring läget och tc 1 ...ställde mig upp fan va bra balans det är i hojjen efter en liten stund i med tc2 och sport läget och upp i attack position och dra på gasen ....JÄVLA I HAVET vad den gick fort och stabilt farter över 100 km/h kändes juh knappt på de små grusvägarna. juh mer jag pressade cykeln mer imponerad blev jag av den. Fick lite beroende framkallning där ute i skogen på grusvägarna :kär

Så slutsumman är nog som i de flesta fall man ska skaffa sig en egen uppfattning om de hojjar man är intresserad av

Jag blev bara positivt överraskad av denna hojj.:D
 

classe8

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2009
Ort
krstad
Hoj
yellow racemachine
Tyckte inte heller om hojtypen men provade en ändå. nu äger jag en egen
 

lillezkutt

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
nybro
Hoj
Yamaha xt660r -13
jag har ägt min ett år nu och älskar hojen :yoparty.
många tycker de är en gubbhoj men jag är 24 så då får dom kalla mig för gubbe me då :tungan
 

MC Doktorn

Guest
Säkert ett jättebra multiverktyg utan att vara bäst på något.
Under Säfsen days provade jag en sån, det var som att sitta i en soffa i jämförelse med 690n :fakta

Men alldeles för tung och klumpig om man vill prova seriös offroad!
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Nä det håller jag med dig om Doktorn att den är inte gjord för att vara snabbast i traktorspåren

men den tar sig ändå fram även och det är huvudsaken :banana

Däremot funkar den fruktansvärt bra på vanliga mindre och större grusvägar där går den riktigt bra :yoparty:yoparty

Sitter nu och funderar över om man ska dra Visa kortet :)
 

-Jimpa-

Ny medlem
Gick med
5 May 2012
Ort
Hva
Hoj
XL1000 -04
ja det verkar som du har upptäckt denna typ av hojjar du med, upplevde precis samma ahaa känsla med min varadero, nu är den nog inte riktigt jämförbar med yamman men denna enorma hoj och så lättsvängd ändå...
mycket underskattad typ av hoj

Sen så ska tydligen yamman var nermappad och man kan tydligen skicka iväg boxen och få ut en hel del effekt till, och effekt är ju aldrig tråkig :yoparty
 

classe8

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2009
Ort
krstad
Hoj
yellow racemachine
Näatan varje gång jag varit ute med min känner jag mig mer nöjd, man upptäcker nya användningsområden hela tiden. i början körde jag mest runt på olika roliga hojvägar. den senaste tiden har jag börjat att bara dra iväg långt ut ödemarken, gärna små nästa igenväxta gamla grusvägar tills jag är vilse. Sen kan man börja leta sig hem igen.
 

lillezkutt

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
nybro
Hoj
Yamaha xt660r -13
Näatan varje gång jag varit ute med min känner jag mig mer nöjd, man upptäcker nya användningsområden hela tiden. i början körde jag mest runt på olika roliga hojvägar. den senaste tiden har jag börjat att bara dra iväg långt ut ödemarken, gärna små nästa igenväxta gamla grusvägar tills jag är vilse. Sen kan man börja leta sig hem igen.

så brukar jag me köra men ja fuskar lite å har gps på hojen ;)
 

Tenere

Viper
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Tenhult
Hoj
2013, Yamaha, XT1200Z Super Ténéré WorldCrosser

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Var det du som köpt den ljusblåa med worldcross settet på mascot motor? :hej:tummenupp

förbaskat fin hojj teneren
 
Last edited:

Tenere

Viper
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Tenhult
Hoj
2013, Yamaha, XT1200Z Super Ténéré WorldCrosser
Var det du som köpt den ljusblåa med worldcross settet på mascot motor? :hej:tummenupp

förbaskat fin hojj teneren

Näe... jag hade siktat in mig på den men den gick 2 dagar innan jag fick tummen ur så det blev pärlvit S10 -13 med väskor och värmehandtag.

Nu har de en mattgrå Worldcrosser till salu!
Inte helt fel heller =)
 

Tenere

Viper
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Tenhult
Hoj
2013, Yamaha, XT1200Z Super Ténéré WorldCrosser
Har jag otur när jag söker eller varför finns det ingen renodlad XT1200Z tråd i forumet där det diskuteras moddningar, tillbehör, avgasningsrör, mappningar osv???
:confused:
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Hehe, gubbhoj är det nog eftersom de var asmacho när vi 60-talister var unga. Inget var coolare än "Paris-Dakar", och man snackade om äventyr i Sahara.

På den tiden var det mycket ungdomligt. :)
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Gubbhojj, Kanske :)
Bytte min MT-01:a mot en silverfärgad XT från -11. Nu har den Acrapipa och är mappad. Kan stå ut med att folk kallar den gubbräser, klart härlig att köra med.
 

Tenere

Viper
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Tenhult
Hoj
2013, Yamaha, XT1200Z Super Ténéré WorldCrosser
Fast du får nog uppdatera din profilbild/avatar ;-)

Gubbhojj, Kanske :)
Bytte min MT-01:a mot en silverfärgad XT från -11. Nu har den Acrapipa och är mappad. Kan stå ut med att folk kallar den gubbräser, klart härlig att köra med.
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Jag har ju lyckats byta namn på Hoj, räcker inte det :) Får nog fixa något....
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Har varit och köpt mig en gubbhoj nu :) Jävlar va rolig den är på grus och traktorvägar. Lär sätta på ett par tkc och en hasplåt bara..
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top