Yamaha XT125 05a

Drop-off

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
Honda xr 05a
Ja som rubriken lyder. Är det non bra nybörjar hojj? och vilka nackdelar har den?

Om det är non som har en sån på forumet kontakta mig då. :)

mvh fredde

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Drop-off skrev:
2175155 Ja som rubriken lyder. Är det non bra nybörjar hojj? och vilka nackdelar har den?

mvh fredde
Bra nybörjarhoj är det nog, men det är en slö grej. Är du inte så bekymrad över låg effekt så är det bara att köra hårt, bra hoj i övrigt! :tummenupp

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Drop-off skrev:
2175155 Ja som rubriken lyder. Är det non bra nybörjar hojj? och vilka nackdelar har den?

mvh fredde
Din derbi lär va ungefär lika rapp.. Jag skämtar inte.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Drop-off skrev:
2175228 okej, men vilken typ av hojj skulle ni rekomendera annars i den slags typen av 125a?
Det är det som är felet jag vet ingen. Säg till om du hittar någon.

Drop-off

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
Honda xr 05a
okej, men finns det nåt bra sätt annars för att få upp den 5hK?

Hur fort skulle den gå tror ni när den är inkörd och sånt med standard grejerna?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Drop-off skrev:
2175307 okej, men finns det nåt bra sätt annars för att få upp den 5hK?

Hur fort skulle den gå tror ni när den är inkörd och sånt med standard grejerna?
Saken är den att 5 hk på den är typ närmare 50% extra och det tar man inte ut så lätt.. Överge fyrtakts iden om du vill köra fort. cyran på forumet har en 4 taktare som han ahar fixat på endel. den låter bra men är 30 gånger segare än min crm.. den ska göra 125 men han halka efter mig och trachkan ganska rejält när vi va ute och körde.. Och crmen gör 130 typ..

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Som Prulle säger så går XT dåligt. Men en DT kanske? det är ju yamaha. Den har ca 25 hästar när du tagit bort strypningarna. Har även hört att om man byter förgasare får den nästan 30 häst (men det kan jag inte lova)

DT axxar som ett svin. (mot en moppe då)

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
prulle skrev:
2175330 Saken är den att 5 hk på den är typ närmare 50% extra och det tar man inte ut så lätt.. Överge fyrtakts iden om du vill köra fort. cyran på forumet har en 4 taktare som han ahar fixat på endel. den låter bra men är 30 gånger segare än min crm.. den ska göra 125 men han halka efter mig och trachkan ganska rejält när vi va ute och körde.. Och crmen gör 130 typ..

detdär fattar jag ej.. jag har ju en tdr som gör 130-135 på mätaren, jag körde med oscar(popcorn) som har en cbr 125 orginal på en plan landsväg, han hade liite liite lite högre toppfart än mig och han hade bara i 5an för den orka inte på 6an på plant. blev rätt purken :(

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Wargen skrev:
2175572 Som Prulle säger så går XT dåligt. Men en DT kanske? det är ju yamaha. Den har ca 25 hästar när du tagit bort strypningarna. Har även hört att om man byter förgasare får den nästan 30 häst (men det kan jag inte lova)

DT axxar som ett svin. (mot en moppe då)
Ja och sm modelen är nästan snygg! 44 000 ny är inte farligt mycket mer tänk på att den är groteskt mkt skönare och lät såldare.

NiklasL skrev:
2175574 detdär fattar jag ej.. jag har ju en tdr som gör 130-135 på mätaren, jag körde med oscar(popcorn) som har en cbr 125 orginal på en plan landsväg, han hade liite liite lite högre toppfart än mig och han hade bara i 5an för den orka inte på 6an på plant. blev rätt purken :(
Glädje mätare? min visa 147 förut sen satte jag ihop den rätt så visa den 130.. (men när jag ligger i 90 så visar farsans mätare nästan 100... Och vid 50 visar hans 55 så antingen är hans ännu mer cp eller så är båda cp eller så visar min lite för lite men det låter otroligt.

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
prulle skrev:
2175177 Din derbi lär va ungefär lika rapp.. Jag skämtar inte.

En moppe har inget att sätta emot en Xt125.... Egen erfarenhet som talar..

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
tvålen skrev:
2175592 En moppe har inget att sätta emot en Xt125.... Egen erfarenhet som talar..

Håller med dig. Hade en Drac, med 74cc med mera, den hängde precis på en 125cc fyrtaktscross. Tänk då en originalmoppe, inte en chans upp till 100km/h, om moppen ens går så fort. Är ju ingen mening att rejsa upp till 50km/h direkt
:gnissla

BTW, fan vad jag diggar din signatur. Den är grym :yoparty :rofl :rofl

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
tvålen skrev:
2175592 En moppe har inget att sätta emot en Xt125.... Egen erfarenhet som talar..
Inte orginal men jag antar at om man är mc intreserad kör man inte orginal. Jag blev omkörd av 3 moppar när jag övningskörde med xl:en på 90 väg och verkligen pressa den för att komma ikap min lärare. :3freak Men det är en annan hoj xt:n kanske inte är lika slö?

y@m@h@

FRAMÅT STOLTA AIK
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
en krockad yamaha
prulle skrev:
2176012 Inte orginal men jag antar at om man är mc intreserad kör man inte orginal. Jag blev omkörd av 3 moppar när jag övningskörde med xl:en på 90 väg och verkligen pressa den för att komma ikap min lärare. :3freak Men det är en annan hoj xt:n kanske inte är lika slö?

Det är INTE samma motor i honda xl som i yamaha xt.

Jag har aldrig blivit dragen av en moppe under hela min mc tid (haft kortet sen i måndags :hihi ) Men skämt o sido, jag har faktiskt hunnit rejsa mot en del moppar. Den vassaste hittils var nog min kompis Zundapp som är seriöst trimmad av en moppetokig 50+ gubbe, 70cc och en hel del annat. Det va väl jämnt upp till max 30 sen började jag dra ifrån. När han toppade den, 90 km/h, så låg jag på lägsta gasen på 5:an (5 vxl totalt).

Jag har haft en senda så jag kan jämföra med xt:n och prulle, sendan gick inte bättre, den hade visserligen bara effektrör, en pro-race trimmad går kanske bättre.

Så om du ska köpa en fyrtaktare behöver du nog inte vara orolig för moppar, däremot blir man nog rejält omkörd av en 2-takts 125:a. :4skrika

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
y@m@h@ skrev:
2176068 Det är INTE samma motor i honda xl som i yamaha xt.

Jag har aldrig blivit dragen av en moppe under hela min mc tid (haft kortet sen i måndags :hihi ) Men skämt o sido, jag har faktiskt hunnit rejsa mot en del moppar. Den vassaste hittils var nog min kompis Zundapp som är seriöst trimmad av en moppetokig 50+ gubbe, 70cc och en hel del annat. Det va väl jämnt upp till max 30 sen började jag dra ifrån. När han toppade den, 90 km/h, så låg jag på lägsta gasen på 5:an (5 vxl totalt).

Jag har haft en senda så jag kan jämföra med xt:n och prulle, sendan gick inte bättre, den hade visserligen bara effektrör, en pro-race trimmad går kanske bättre.

Så om du ska köpa en fyrtaktare behöver du nog inte vara orolig för moppar, däremot blir man nog rejält omkörd av en 2-takts 125:a. :4skrika
Vill inte va taskig men jag drog om 70 cc zyndapp och mt med min derbi med typ bara bytt avgasrör...(Polisen sa 110+ jag tror på 100 prick) Så en seriöst trimad vattenkyld sak kommer nog ikap. Men som sagt om man bryr sig om fart är det fel hoj.

Drop-off

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
Honda xr 05a
tack för svaren hitills :)

ska åka senare idag och kolla på xt:en och få se om det är min typ av mc :)

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
prulle skrev:
2176087 Vill inte va taskig men jag drog om 70 cc zyndapp och mt med min derbi med typ bara bytt avgasrör...(Polisen sa 110+ jag tror på 100 prick) Så en seriöst trimad vattenkyld sak kommer nog ikap. Men som sagt om man bryr sig om fart är det fel hoj.

Bonntrimmade Zundapps med kataloghästar är nog inga problem men en seriöst trimmad mopperäser hade du aldrig klarat.

Jag hade allt trim som går att skaffa till min Drac.
74cc, 21mm förgasare, Öppet filter, TK Trimpipa, MK lameller, TopRacing vevparti, Kolfiber reeds mm.
Min lilla fiddy på 125cc (ca. 12hk) hänger på den upp till ca. 60km/h.

Så sååå slöa är dom nog inte 4t 125orna, men om man jämnför med en 2T 125a så är det ju inte ens lönt att diskutera :hihi

y@m@h@

FRAMÅT STOLTA AIK
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
en krockad yamaha
Jaja,
Får väl tillägga att zundappen drar en vattenkyld scooter med 70cc.

Det finns en funktion på instrumentpanelen som visar accelerationen 0-40 km/h, när jag testade så klarade den av det på 3 sekunder och då är min inte inkörd + att jag nog kan förbättra tekniken lite så jag tycker inte att man ska klandra 4-taktarna för mycket.

Drop-off skrev:

mvh fredde

Mycket bra nybörjarhojj. Hittils har jag endast stött på 2 nackdelar. Dels att den e ganska seg, dock samma motor som i ch-racing, yamaha ybr, derbi senda 125 (kanske nån mer?) så andra 4t 125:eek:r e minst lika sega. Men också att den e lite för tyst enligt mej, åtminstonde på låga varv. Men det finns många fördelar.

Skyttner

Saker som tar tid tål att vänta..
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Ktm 690 sm
Drop-off skrev:
2176122 tack för svaren hitills :)

ska åka senare idag och kolla på xt:en och få se om det är min typ av mc :)

Jag har också en yamaha xt125x och den går klent, antingen så ska ja köra den lite till eller så ska ja köpa mig nån utav de fina 2takts 125orna som de finns, sugen som fan på en sån, men om man inte bryr sig så mycket om farten så är en Xt en dröm tycker ja:p min toppar ca 90.

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
y@m@h@ skrev:
2176630 Jaja,
Får väl tillägga att zundappen drar en vattenkyld scooter med 70cc.

Det finns en funktion på instrumentpanelen som visar accelerationen 0-40 km/h, när jag testade så klarade den av det på 3 sekunder och då är min inte inkörd + att jag nog kan förbättra tekniken lite så jag tycker inte att man ska klandra 4-taktarna för mycket.

Mycket bra nybörjarhojj. Hittils har jag endast stött på 2 nackdelar. Dels att den e ganska seg, dock samma motor som i ch-racing, yamaha ybr, derbi senda 125 (kanske nån mer?) så andra 4t 125:eek:r e minst lika sega. Men också att den e lite för tyst enligt mej, åtminstonde på låga varv. Men det finns många fördelar.

Vi ska köra någon dag grappen! nacka bo och allt va du nu är :banana

y@m@h@

FRAMÅT STOLTA AIK
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
en krockad yamaha
Cyren skrev:
2198806 Vi ska köra någon dag grappen! nacka bo och allt va du nu är :banana

Jaja de e klart vi måste ut å köra :yoparty snart e ju skolan slut å då kan jag cruisa varje dag :banana

Skyttner skrev:
2198780 Jag har också en yamaha xt125x och den går klent, antingen så ska ja köra den lite till eller så ska ja köpa mig nån utav de fina 2takts 125orna som de finns, sugen som fan på en sån, men om man inte bryr sig så mycket om farten så är en Xt en dröm tycker ja:p min toppar ca 90.

90?? maxade du den verkligen då :confused: Jag har fått upp min i 115 och då hade den fortfarande lite kvar o ge. Vad har du för årsmodell? kanske e en annan drevning på din.
Förresten har jag också börjat snegla lite på 2-takt :hihi får väl se vad jag kör för hojj efter sommarn.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy