Yamaha xt250 -81, magnesium i (alu) -fälgen?

Gick med
3 Feb 2016
Hoj
Triumph Sprint 1050 ST -11 , Yamaha XT250 -82
Tjena gott folk,

först och främst ett stort tack på förhand till alla vänliga själar som hjälper en novis att lotsa sig genom Mek-djungeln :)

Jag har kontaktat en riktig fena på hjul, Kjell på wheeler dealer i Nacka, som i sin tur rekommenderade mig att kontakta Ytab i Märsta för att få hjälp med mina gamla fälgar, de är nämligen aloxerade/anodiserade med guldfärg original.

Efter att ha snackat med Hasse på Ytab så behöver jag ta reda på om det är endast aluminium eller om det är uppblandat med magnesium i fälgarna.
Det skiter sig tydligen kapitalt om det är magnesium när man ska eloxera/färga om dem.

Finns det någon som har en susning om det kan vara magnesium i yamahas originalfälgar från 80talet eller om man kan ta reda på det på något smart sätt?
OBS: jag har googlat som en galning redan och ej lyckats...

tack på förhand!

item_1429530_610d782c03.jpg

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Rent spontant undrar jag om Yamaha verkligen skulle blanda in något så exklusivt som magnesium i en massproducerad hoj som XT 250? Bara en undran alltså... :va

Gick med
3 Feb 2016
Hoj
Triumph Sprint 1050 ST -11 , Yamaha XT250 -82
Jag hoppas du har rätt! :D för det skulle verkligen underlätta!

Jag googlade lite snabbt och lyckades bara få träff på nya fälgar på sportigare och modernade hojar.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag hoppas du har rätt! :D för det skulle verkligen underlätta!

Jag googlade lite snabbt och lyckades bara få träff på nya fälgar på sportigare och modernade hojar.
Vet att DID (kedjetillverkaren) gjorde fälgar åt Yamaha till flera 80-tals-modeller, det står isåfall DID på fälgkanten om du kollar. Så du kanske kan googla på det spåret istället? Men kolla först om det står märkt på fälgen.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag har ingen aning. Det hade ju varit bra om killen på Ytab kunde tala om det för dig.
Om du bor runt Nytorget på Söder kan du ju lacka fälgarna röda. ;)
Fick du några prisuppgifter på alternativen alu eller magnesium?
Nya fälgar kan ju vara ett alternativ om det finns färdigborrade som passar.
Håller ekernipplarna på att äta sig igenom fälgen. Då är det dags att byta fälg ändå.

Campanolo tillverkade fälgar i magnesium. Dessa satt på race- eller raciga hojar förr. Tål inte vatten så bra.
Främst crosshojar har motorblock och/eller motorkåpor i magnesium. Ingen hit om man slarvar med kylvätska. Oxiden kyler dåligt.
Om dina fälgar är från -81 och inte har några frätskador utan bara normalt slitage så är det nog bara aluminium. XT250 slog ju ändå XL och KL250 så det stänkte om det.

Vad tänkte du göra åt ekrarna? Köpa nya ekersatser? Bara det är ett lyft så du kanske inte behöver eloxera om fälgarna.
Resten av det rostiga, ska du lämna in det på förzinkning?

Man kan ju undra över din ambitionsnivå, originalrenovering typ kosta vad det vill eller good enough, duger åt mig, huvudsaken att jag har roligt under tiden och att jag blir nöjd.
Edit: det kanske lät illa. Jag bara undrade hur du ser på kostnad kontra resultat.

Jag lämnade in likadana kedjespännare vilket kostade 200 kr.
Efter det har jag förzinkat själv vilket endast kostar nära noll.
En offeranod till båt, beg eller biltema.
Socker och salt.
Ättika från Konsum eller liknande.
En batteriladdare.
En mässingsborste t ex från Biltema.

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Borde ju vara anodiserbar aluminium eftersom dom redan är det. Är dom raka och fina utan massa hack och du får bra pris på anodisering?
Annars finns det ju nya fina Excel.
IMG_20210709_222250.jpg

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S