Yamaha XT500 review

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Han är för jäkla hemtrevlig, den där Harry. Som Ernst ungefär fast med en viss dragning åt ökenrally-hojar. Förklarar precis lagom ingående vad som utmärker varje modell.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Ja det är ju en sån man vill ha. Nu har jag en 1981 Honda XL500s som jag lyckades fånga häromåret, den verkar vara nåt i stil med XTn här. Man vill väl egentligen ha alla dom japanska märkena i den kategorin, och från dom åren.
Kan man kanske säga att det var dom gyllene åren för dessa hojar?

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Haft både XL 250 och XL500. blivit orimligt dyra de där offroadhojarna typ XT och XL.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Haft både XL 250 och XL500. blivit orimligt dyra de där offroadhojarna typ XT och XL.
Ja, lite trist att de inte blir lika lättåtkomliga för vem som helst. Men om man
hittar den där perfekta lilla grusvägen, så tycker jag att körglädjen då står lika högt som på vilken bandag som helst med sporthojen. Så på sätt och vis tycker jag att körglädje och användbarhet motiverar ett högre pris för fina offroadhojar. Buskhojar och stugmoppar är en annan sak.

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Är inte XL250 ett bättre val av dessa två? Visserligen mindre effekt, men också mindre vikt att hantera och säkert lättare att kicka igång. Dessvärre är 250an ännu ovanligare än 500an.
Jo, när jag kickat mig svettig på xl500:an så vek sig stödet och jag for i backen... sen sålde jag den. 12 år sedan ca, fick alldeles för lite, men så var den rätt buskig. 250:an svek mig aldrig dock!

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Har läst här och där om att de vibrerar mycket. Minns du nåt av det, om det är värre än andra stånkor/senare XT?

Jämfört med äldre engelska stånkor - nej.

Jämfört med senare japanska 400 - 650-singlar som har balansaxel - tja, kanske det...?

Jag har inte ont av vibrationer, och det som XT500 ger ifrån sig känns mer som ett kvitto på att hojen lever och fungerar.
Har kört mycket landsväg med XT 500 och veckopendlade Gbg - Linköping under värnpliktstiden. Liten tank var ett större bekymmer än några vibrationer.

Jag hade inte velat ha XTn på något annat vis. Jo! Blinkerskulsprutor, så klart, men dom verkar ha utgått...?

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Jämfört med äldre engelska stånkor - nej.

Jämfört med senare japanska 400 - 650-singlar som har balansaxel - tja, kanske det...?

Jag har inte ont av vibrationer, och det som XT500 ger ifrån sig känns mer som ett kvitto på att hojen lever och fungerar.
Har kört mycket landsväg med XT 500 och veckopendlade Gbg - Linköping under värnpliktstiden. Liten tank var ett större bekymmer än några vibrationer.

Jag hade inte velat ha XTn på något annat vis. Jo! Blinkerskulsprutor, så klart, men dom verkar ha utgått...?
Intressant! Har bara en XT 2KF att relatera till, men vi blev bästisar under en resa Nyköping - Halmstad. Vibrationer? Nej, vill snarare kalla det pulser.
Tror visserligen att XT500 är råare, men de är väl i samma härad stånkor som de är.

23e maj -17 (3) - kopia - kopia.JPG
Min 500a som jag aldrig kommer kunna köra pga mitt envetna rullstolsåkande.

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Jag har ingen erfarenhet av XT500, men har kört SR500 till Italien och hem igen. Och ett varv på Nürburgring!

Nyheter
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...