Yamaha YZ 80 -93 Sned framgaffel.

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Hejsan!

Vet inte om jag postade rätt, eller om det finns en forumsdel för crossar överhuvudtaget, men eftersom det är offroad, postade jag här!

Jag köpte en cross idag, väldigt väldigt billigt.

Dock är den inte i bruksskick ännu, men jaja..

Till min fråga, vad har hänt med gaffeln?

Jag såg att själva, centrumet på framfälgen - dit ekrarna går till mitten, var sprucken. Kan det ha med detta att göra att den blivit sned?

Högra gaffelbenet går alltså lite mer ut än det andra.
Som om det är böjt som en banan utåt , dock längst ner.

Och går det att köpa "centrumet" jag talar om löst?

Mvh Robin

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Hoj
YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
Det är inte säkert att gaffeln är sned. testa att lossa fästena i styrkronan och försök vrida gaffeln rätt. fast, om innerbenen är buckliga eller ojämna så e d nog dem d e fel på. då får du försöka hitta begagnad gaffel.

skulle tro att du kan hitta ett framnav begagnat alt. en hel fälg. kolla på enduromx.com.

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Hoj
Sned och sned, det är mer som om det högra gaffelbenet är mer vinklat nertill, dvs att den vinklas utåt lite längre ner.

Om styrkronan var sned eller liknande hade ju det blivit så.. Så att det övre fästet är lite längre bak , pga att det är snett, och det undre är vanligt då skulle ju det bli så att ena gaffeln blir " \ ", typ, eller? :p.

Men får se om jag får ordning på det imorgon.. Vilka innerben menar du?

Har en annan fråga, har nyligen klyvt motorn på crossen. Går det att bada vevaxeln + vevstake i diesel eller rostlösning för att få bort rost? Då det har rostat lite. (Lite och lite, det har inte gått att kicka pga rosten).

Blir betydligt billigare att göra så.

Men vevaxeln verkar "okej" fastän det rostat, verkar vara vevstaken som rostat fast i vevaxeln, men kanske går att ta isär dom , då borde det bara vara att vattenslipa bort rosten eller liknande.

Men jag får inte loss en mutter som håller fast vevaxeln ,på den högra sidan där kopplingen sitter.

Jag har haft snabbrostlösning, bankat på den och värmt och bankat på den igen, men den vill inte röra sig.

Samma med muttern som sitter på styrkronan på ramen, den vill fan inte röra sig den heller. Stog med fötterna på ramen och drog för kung och fosterland men skiten vill inte röra på sig.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Har det rostat till den milda grad att veven inte snurrar så är den bara att skrota tillsammans med alla andra lager. Klyv hela motorn och känn igenom samtliga lager.

Sprucket framnav går inte att reparera men där finns utbytesnav att köpa, bör dock kombineras med nya ekrar och då är det nog billigare att leta upp någon som har ett fräscht framhjul.

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Hoj
3000kr kostar det, och jag avstår nog från att betala så mycket för vevstake och vevaxel :). Men det borde ju gå att fräscha upp vevaxeln? Går ju att dela på de båda två, då vevstaken sitter i mitten, då borde det väl ändå gå att vattenslipa bort rosten, eller?

Men nu så får jag inte bort vevaxeln, den sitter fast med en mutter på kopplingssidan, har ingen mutterdragare eller något så kan inte få lös på den. Finns det andra alternativ? Då jag får hålla motorn med benen och dra för kung och fosterland, men inget händer, rör sig ingenting.

Okej, inte lätt att hitta ett fräscht framhjul.

Mvh

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
3000kr kostar det, och jag avstår nog från att betala så mycket för vevstake och vevaxel :). Men det borde ju gå att fräscha upp vevaxeln? Går ju att dela på de båda två, då vevstaken sitter i mitten, då borde det väl ändå gå att vattenslipa bort rosten, eller?

Men nu så får jag inte bort vevaxeln, den sitter fast med en mutter på kopplingssidan, har ingen mutterdragare eller något så kan inte få lös på den. Finns det andra alternativ? Då jag får hålla motorn med benen och dra för kung och fosterland, men inget händer, rör sig ingenting.

Okej, inte lätt att hitta ett fräscht framhjul.

Mvh

Nej det går inte att vattenslipa men du behöver ju bara byta staken och ett stak-kit kostar under 1000kr...

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Hoj
Jo, men när jag läste skrota så trodde jag du mena vevaxeln med, för den verkar det inte vara något större fel på iaf. Verkar bara lagrerna som rostat, men vevaxeln har börjat snurra lite mer nu när jag försökt få av den med skiftnyckel. Får ju verkligen inte av den :(.

Mvh

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Hoj
YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
Vad jag mena med att kronan är sned är att den övre sitter i liten vinkel mot den undre alltså som ett X sett ovanifrån. Det gör att ena benet sticker ut mer än det andra. svårt att förklara..

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Hoj
Okej, har lite svårt att förstå vad du menar. Med "X" så som du skriver , men beror inte det på att gaffeln vinklas framåt f.ö?

Men får ny gaffel och lite delar i veckan, får dock inte av den nyvarande styrkronan, hur kan jag få loss den? Sitter ju som skam är det speciella verktyg? Sen är det en annan mutter i motorn som sitter som skam, den håller fast vevaxeln på den högra motorhalvan, den går verkligen inte loss.

Och vad är momentdra? Det är väl när man drar åt en mutter/skruv med en speciell "kraft" newton, eller vad det nu heter ^^, Men hur mäter jag det? Spelar det så stor roll? Är det inte bara dra åt skiten som det sitter åt.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln