Yamaha YZ80 -93 - Vad för olja?

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Hejsan!

Det är så att jag köpte en beggad YZ80 för ett tag sen!

Och skulle vilja veta vad för olja etc jag skall ha!

Vad för Motorolja? (Blandas med bensin? Hur många procent?)

Vad för växellådsolja/koppling? (Hur mycket olja bör jag ha? Och hur fasiken kommer oljan till kopplingen :) ?)


Och vad för glykol till kylarn?

(Är det något speciellt sätt man fyller , och hur mycket? Nu när jag haft nere crossen i flera delar, är det något man bör tänka på då?)


Är det något annat man bör införskaffa sig?


Mvh Robin
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Välj ditt favoritoljemärke så länge det är en av de stora så blir det kalas. Valvoline, Castrol, Motlut bla bla. För crossbruk 2% eller 3%. Har du inga problem med att stift slås igen etc så kör med 3% blir oftast billigare!

Växellådsolja samma lika, välj en hojväxelådsolja av ditt lite mer kända favoritmärke.
Oftas brukar det stå vid påfyllningen eller någonstans på kopplings- (eller transmissions-)kåpan hur mycket eller om du har ett tittöga. En mycket brutal gissning 1,5 liter ge och ta lite.
Har du rätt mängd hälld i kommer det garanterat rinna över till kopplingen. Har haft en yz80 -87 tror jag men det var för många år sedan, samt en 125 senare och vad jag kommer ihåg var de hyfsat lika.
Vill du att jag ska kolla i 125 ägarboken så ring 073 999 65 28 efter kl 14 och före kl 18.

Glykol kan du välja precis vilken glykol du vill.

Byta bromsvätskan vore nog inte fel, den kanske legat där sedan -93 eller vad det var.
 

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Så helsyntetisk/delsyntetisk olja spelar ingen roll, bara det är för 2-takt?
Vad menar du med att stift slås igen :) ?

Okej jag kommer inte ihåg om det står någonting, men kanske stog något med 500cc eller något på kopplingssidans kåpa. Eller så har jag förväxlat de med en Suzuki KS :va

Växellådsolja:

CASTROL
SYNTRAX
VÄXELLÅDSOLJA
"Syntetförstärkt växellådsolja av
högsta kvalitet. Används även
till kardan. 75W/90 hypoid."

eller

CASTROL MTX
Mineralbaserad växellådsolja till
högprestanda cross- och mopedmotorer.
MTX ger reducerade
friktionsegenskaper för snabb
och enkel växling, lång livslängd
på koppling och överlägsen prestanda.

Motorolja:

CASTROL
SUPER TT
"Tvåtaktsolja av hög kvalitet med
låg askhalt. Kan användas för
bensinblandning och separat
smörjning."

Glykol:

MOTOREX
ANTI-FREEZE

"Färdigblandad kylarvätska för
alla typer av motorcyklar. Speciellt
bra för aluminiummotorer,
ärgar inte i aluminiumkylare.
Frysskydd ner till -40 grader."

(Behöver jag ens ha glykol nu, min bror säger att man kan köra på rent vatten? :va )



Har en annan fråga, jag fixade sprängskisser på min cross och på en bild på kopplingen, så är det sju lameller, men på min är sex.

För jag vet inte om det fattades någon, men när jag kopplade med kopplingen så verkade det glappa mellan lamellerna, som om det fattades någon, men jag kanske har monterat den yttersta grejen fel. Den som man skruvar fast med fyra skruvar plus kopplingsfjädrarna.

Det går att montera den på ETT sätt då den kommer längre in mot lamellerna, och de tre övriga sätten gör så att den inte kommer alls lika nära.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Så helsyntetisk/delsyntetisk olja spelar ingen roll, bara det är för 2-takt?
Vad menar du med att stift slås igen :) ?

Okej jag kommer inte ihåg om det står någonting, men kanske stog något med 500cc eller något på kopplingssidans kåpa. Eller så har jag förväxlat de med en Suzuki KS :va

Växellådsolja:
CASTROL
SYNTRAX
eller
CASTROL MTX
Motorolja:
CASTROL
SUPER TT
Glykol:

(Behöver jag ens ha glykol nu, min bror säger att man kan köra på rent vatten? :va )



Har en annan fråga, jag fixade sprängskisser på min cross och på en bild på kopplingen, så är det sju lameller, men på min är sex.

För jag vet inte om det fattades någon, men när jag kopplade med kopplingen så verkade det glappa mellan lamellerna, som om det fattades någon, men jag kanske har monterat den yttersta grejen fel. Den som man skruvar fast med fyra skruvar plus kopplingsfjädrarna.

Det går att montera den på ETT sätt då den kommer längre in mot lamellerna, och de tre övriga sätten gör så att den inte kommer alls lika nära.

Om du har felbestyckad förgasare, kör väldigt lugnt och fet oljeblandning är det risk för att stiftet slår igen. Du märker det på att antingen tappar motorn i stort sett all kraft eller så lägger den av helt.
Det har blivit för mycket sot i stiftet så gnistan går direkt till foten på
stiften....

En halvliter låter en aning lite, men inte omöjligt.
Om syntraxen är för motorcykelbruk så är det säkert helt ok, är det en vanlig växelådsolja för bilar är den olämlig då din koppling kan förlora sin funktion...

Och du ska nog raskt sluta lyssna på din bror! Man har inte glykol i motorn bara för fryskydd, utan även korrisionsskydd. Kör du med bara vatten måste du direkt efter varje körning tappa ur hela systemet och det är ändå stor chans att kylaren ärgar upp inifrån etc.
Däremot kan du späda glykolen lite mer, 25% räcker om du känner att tio kronor sparat är viktigt.

Att det är annat antal lameller kan förekomma, kolla om den kopplar ur ordentligt så vet du om den kan tänkas fungera.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Oftas brukar det stå vid påfyllningen eller någonstans på kopplings- (eller transmissions-)kåpan hur mycket eller om du har ett tittöga. En mycket brutal gissning 1,5 liter ge och ta lite.

Lite OT kanske, men 1,5 liter låter mycket på en 80cc blåryk?! Det var 0,5 liter i Hondaräsern vill jag minnas.
 

1Ce

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Snakepit Cobra , Yamaha YZ 80 -93
Vad är ATF för olja?

Men fungerar oljorna som jag skrev ovanför?

Motorljan som blandas i bensinen (CASTROL SUPER TT)
och växellådsoljan (CASTROL MTX) ?

Jag får kolla hur mycket olja det skall vara, tänkte bara höra om ni visste vad det var man skulle ha så jag kan köpa detta innan. (Väntar nämligen på mekhandbok som jag beställt från USA)



Kan passa på att fråga, som ni ser på bilden jag länkar så är det en röd markerad liten sak.

Jag antar dett skall vara fyra stycken sådana som sitter på pinnbultarna, men jag har bara två.

Kan man köpa sådana här, eller skall man strunta i dom?
För när jag sätter på cylinderna så verkar det som att någon pinnbult är något sned, då den är svår att få loss.(Men det ser inte ut som det kan få plats några andra, för det är igenfyllt av någonting, antingen är det smuts el dyl.)

http://img183.imageshack.us/my.php?image=sdadbo5.jpg
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Lite OT kanske, men 1,5 liter låter mycket på en 80cc blåryk?! Det var 0,5 liter i Hondaräsern vill jag minnas.

Mycket möjligt att det var 0,5 i hondan, men det är en betydligt modernare konstruktion och räjser :tummenupp samt har inte våtkoppling!

I tz ska det enligt yamaha vara 1,5 :gnissla medans rotaxen klarar sig med totalt 0,8 då den även har ett extra transmissionshus på sidan som är åtskilt från vxllådan.

Hur som blir det billigare skador av för mycket olja än för lite...

Vad är ATF för olja?

Men fungerar oljorna som jag skrev ovanför?

Motorljan som blandas i bensinen (CASTROL SUPER TT)
och växellådsoljan (CASTROL MTX) ?

Jag får kolla hur mycket olja det skall vara, tänkte bara höra om ni visste vad det var man skulle ha så jag kan köpa detta innan. (Väntar nämligen på mekhandbok som jag beställt från USA)



Kan passa på att fråga, som ni ser på bilden jag länkar så är det en röd markerad liten sak.

Jag antar dett skall vara fyra stycken sådana som sitter på pinnbultarna, men jag har bara två.

Kan man köpa sådana här, eller skall man strunta i dom?
För när jag sätter på cylinderna så verkar det som att någon pinnbult är något sned, då den är svår att få loss.(Men det ser inte ut som det kan få plats några andra, för det är igenfyllt av någonting, antingen är det smuts el dyl.)

http://img183.imageshack.us/my.php?image=sdadbo5.jpg

ATF är olja för automatlådor tex, håll dig till en lämplig olja gjord för motorcykelbruk.

Styrstiftet eller vad man ska kalla det brukar det oftast bara finnas 2st av, och sitter oftast diagonalt.
Ofta ska cylindern 'fastna' en aning på dessa, för demontering tar man en plastklubba och knackar försiktigt på sidorna medans man lyfter upp.
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Mycket möjligt att det var 0,5 i hondan, men det är en betydligt modernare konstruktion och räjser :tummenupp samt har inte våtkoppling!

I tz ska det enligt yamaha vara 1,5 :gnissla medans rotaxen klarar sig med totalt 0,8 då den även har ett extra transmissionshus på sidan som är åtskilt från vxllådan.

Hur som blir det billigare skador av för mycket olja än för lite...

Ok jag ger mig! :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top