Yamaha yzf750 med växellådsfel

Norre999

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
KTM 600-92
Hej!
Håller på att byta min KTM supermoto mot en yamaha 750 yzf fighter (-95)där växellådan tydligen rasat. Tidigare ägaren hade stannat vid ett rödljus och växlat ner till ettan när plötsligt allt blev tyst.. Motorn går inte runt alls, inte ens med kopplingen intryckt. Vad kan jag vänta mej när jag öppnar eländet?

En annan liten tanke. Hur enkelt är det att byta motorn mot en FZR 1000 eller R1? Passar den direkt in? Hur lika är dessa maskiner.Passar t.ex. toppen från 750:an till 1000 kubikaren?

MVH
Niklas

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Motorn går inte runt? Är bakhjulet fastlåst också?
Går hojen att rulla, finns friläge?
Att motor och låda skulle låsa ihop samtidigt verkar konstigt.

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
motorn från fzr1000 ska passa direkt, motorn från thunderace ska passa om man modifierar övre motorfästena lite eller kör med nån typ av adapterplattor om jag förstått det hela rätt.

edit: Får du en topp över så är jag intresserad =)

YZF750

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF750R -95
Norre999 skrev:
Hur är det förresten med R1:ans motor, passar den in. Skulle få en -03:a från Tyskland ganska billigt.

Du kan nog glömma R1:an, den ser helt annorlunda ut. Däremot stämmer det att Thunderacen passar i en 750-ram, en sån har jag i min.
Motorerna är väldigt lika, jag har tex OW01 växellåda med YZF750 växelväljare och gafflar i min Thunderace. Kopplingskorgen skiljer dock!
Hur det ligger till med toppar och cylindrar vet jag ej.

För övrigt tror jag att du måste göra nåt åt toppfästet även på FZR-motorn.

Norre999

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
KTM 600-92
Det var kamaxelns lager som skurit, motorn full av röd tätningsmassa och lagerbockarna ojämnt spända. Jävla klåpare..Har nån en komplett YZF/FZR 1000 motor till salu?

YZF750

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF750R -95
Norre999 skrev:
Det var kamaxelns lager som skurit, motorn full av röd tätningsmassa och lagerbockarna ojämnt spända. Jävla klåpare..Har nån en komplett YZF/FZR 1000 motor till salu?
Hej,
kanske borde tillägga att det är precis som nån skrev här ovan att fästena mellan topp och ram inte stämmer mellan YZF1000 och 750:ns ram eftersom 1000-cylindrarna är högre. Jag fräste bort lite på toppen och satte adapterplattor där.

Norre999

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
KTM 600-92
YZF750- Av vad gjorde du adapterplattorna? Du råkar inte ha ritningar liggande, eller en bild? Hur blev 750:an med tusenkubikaren? Något annat att tänka på vid ombyggning?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Norre999 skrev:
Hur är det förresten med R1:ans motor, passar den in. Skulle få en -03:a från Tyskland ganska billigt.
nej, R1 är inet släkt med thunderace eller din YZF, de delar modellnamn men det är helt vilseledande inte en pinal är samma i motorn ens.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0