Yamaha yzf750R -1993, tändspolar(?)

dblup

Ett hjul.
Gick med
3 Oct 2013
Hoj
Yzf750r -93
Tjenare.

Jag har en yzf750r som bara står och samlar damm som jag tänkte försöka få igång nu när vädret börjar tillåta hojåkandet... problemet jag har är dock att mina tändspolar är sopslut, eller jag hoppas att det är mitt problem iallafall.

Nu var tanken att jag skulle köpa ett par begagnat antigen härifrån eller via ebay, men det verkar som att alla spolar ser olika ut, därför tänkte jag dubbelkolla med er kunniga ifall det fungerar ändå, och ifall t.ex 94ans spolar passar på 93an? Verkar som att dem flesta spolarna är till 94 och uppåt.

Tack på förhud / dblup :)

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Kolla på nätet/manual så det är samma Ohm. Annars bör det väl inte vara nån fara? Hur menar du att spolarna är slut? Får du ingen gnista?

dblup

Ett hjul.
Gick med
3 Oct 2013
Hoj
Yzf750r -93
Kolla på nätet/manual så det är samma Ohm. Annars bör det väl inte vara nån fara? Hur menar du att spolarna är slut? Får du ingen gnista?

Saken var att jag var och böt bort en gammal motard mot den här för ett bra tag sen,
och förra ägaren påstod att han precis hade kört med hojen innan jag kom ner men att den då inte funkade längre, så jag kände på motorn och röret osv, det var varmkört, så hojen hade vart igång... jag packade upp hojen och for hem och började gå igenom den lite smått, till att börja med så motorn gick runt när jag försökte starta den, men den startade aldrig, kändes som att det inte fanns någon gnista.

Då började vi med att koppla förbi tändningslåset för att utesluta den delen utav hela tjossan och testade med en vippbrytare bara, och inga framgångar där heller, sen så kom en bekant förbi med en multimeter och började mäta lite, han plockade av spolarna och fick ingen kontakt alls med dom via multimetern, så han tipsade om att jag skulle åka upp till en liten lokalbutik vi har här i byn och testa spolarna, dom hade tydligen någon pryl som dom testar tändspolar i, hur som haver så visade det sig från dom att båda mina spolar var det något tjall med, så jag hoppas ypperligt att det endast är detta som är felet :)

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Saken var att jag var och böt bort en gammal motard mot den här för ett bra tag sen,
och förra ägaren påstod att han precis hade kört med hojen innan jag kom ner men att den då inte funkade längre, så jag kände på motorn och röret osv, det var varmkört, så hojen hade vart igång... jag packade upp hojen och for hem och började gå igenom den lite smått, till att börja med så motorn gick runt när jag försökte starta den, men den startade aldrig, kändes som att det inte fanns någon gnista.

Då började vi med att koppla förbi tändningslåset för att utesluta den delen utav hela tjossan och testade med en vippbrytare bara, och inga framgångar där heller, sen så kom en bekant förbi med en multimeter och började mäta lite, han plockade av spolarna och fick ingen kontakt alls med dom via multimetern, så han tipsade om att jag skulle åka upp till en liten lokalbutik vi har här i byn och testa spolarna, dom hade tydligen någon pryl som dom testar tändspolar i, hur som haver så visade det sig från dom att båda mina spolar var det något tjall med, så jag hoppas ypperligt att det endast är detta som är felet :)

haha okaj. Fan va skumt att båda var körda. Nu när jag satt ihop min gamla dragbike så har jag lekt runder med spolar från 70 talet! :D
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313&_nkw=Yamaha+yzf750R+coils&_sacat=0&_from=R40

Billigare än så blir det inte! :D

dblup

Ett hjul.
Gick med
3 Oct 2013
Hoj
Yzf750r -93

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Dålig gnista kan ju bero på dåligt batteri med. Men köp dig ett par nya spolar från ebay, nytt biltema batteri = då får du nog gnista :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati