Yamaha YZF750R

Walden

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
Harley Davidson Street Bob 2008
Tråden lika död som sommaren?
Vad händer, ngn som gör ngt skoj med sin hoj??

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Lugn bara lugn...här kommer bilderna kompis! :yoparty

Fan, vart fick ni tag i de dekalerna? Har saknat dem lite sen jag drog av all lila "tejp", blev ju av med genesis-texten på röven, stora YAMAHA på båten, och den orangea Exup/deltabox-dekalen på sidan. Dem var ju snygga i svart/silver/grått!

Bryne

Den med mest prylar då han dör vinner
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Kawasaki Z1000 -08 & Yamaha YZF750R -93 FIGHTER
Hur många kuggar har dreven original?
Funderar på att gå ner en bak..

Walden

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
Limez

Dekalerna som sitter på min pärla har en kompis till Rastaman kirrat. Han jobbar inom skylt/dekor/affichering osv så han hade typsnitten och möjligheten att hjälpa mig få dit dom.

Verksam i Norrköping förövrigt.

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Limez

Dekalerna som sitter på min pärla har en kompis till Rastaman kirrat. Han jobbar inom skylt/dekor/affichering osv så han hade typsnitten och möjligheten att hjälpa mig få dit dom.

Verksam i Norrköping förövrigt.

Vad kan de kosta att få gjort några sånna och kanske få skickat till sig ?!
Eller ska jag snacka med min lokala copy-shop och se vad dem kan fixa fram tro:va

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Vad kan de kosta att få gjort några sånna och kanske få skickat till sig ?!
Eller ska jag snacka med min lokala copy-shop och se vad dem kan fixa fram tro:va

Om du kontaktar ett lokalt företag som arbetar med plastfoliering (typ bildekor mm) så grejar dom det enkelt. Om du har snittet förstås.
Är väl inte gratis men dom fixar det.

Walden

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
Limez
Låter rastaman svara på om det är görbart.
Men som SuperdukeGBG skriver kan du kontakta ngn lokal firma så kan de sätta dekalerna direkt på din hoj. Bör inte ta mer än ngn timme eller två förutsatt att dom har typsnitt osv.

Ha det!

Bryne

Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Nån som har drevat om?
Funderar en kugg större bak, blir det nån skillnad?

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Hojlös för närvarande...
Nån som har drevat om?
Funderar en kugg större bak, blir det nån skillnad?

Ett kugg upp bak lär du inte märka mycket på. Ett ner fram däremot eller 3 upp bak vilket motsvarar 1 ner fram men är snällare mot kedjan.

Jag slängde på ett drivpaket från S-Racing med 530 delning (original är 532 och svindyrt). Original 532 har 106 länkar, 16T fram och 43T bak men med 530 skulle det vara 108 länkar och 17/46 vilket motsvarar original utväxlingen. Drevade sen ner till 16T fram och upp till 47T bak vilket gav en bra mycket piggare hoj.

Tidigare har jag vart tvungen att snärta upp den med gasen på 1:an men nu reser den utan hjälp. Trots felinställda och osynkade förgasare så resulterade min drevning dessutom i skapligt framhjulslyft vid växling från 1:an till 2:an under en omkörning vilket jag inte trodde den skulle orka med.

Varvtalet ökar givetvis lite men inte mycket. Från tidigare ca 4500rpm vid 100km/h på 6:an ligger den nu på ca 5000rpm vid samma hastighet.

Hoppas detta hjälpte dig lite i dina funderingar. Lycka till :tummenupp

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Tidigare har jag vart tvungen att snärta upp den med gasen på 1:an men nu reser den utan hjälp. Trots felinställda och osynkade förgasare så resulterade min drevning dessutom i skapligt framhjulslyft vid växling från 1:an till 2:an under en omkörning vilket jag inte trodde den skulle orka med.

Vad kostade nämnda drivpaket?
Är jävligt sugen på lite bättre acc och gärna lite gasres:):yoparty

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Hojlös för närvarande...
Vad kostade nämnda drivpaket?
Är jävligt sugen på lite bättre acc och gärna lite gasres:):yoparty

Drivpaketet hade artikelnummer 01-4447 (näst längst ner på näst sista sidan i pris pdf'en) och kostade 1240:- och sen fick jag pröjsa någon hundring extra för det mindre framdrevet. Hade tur och fick 47T bak på köpet för de inte hade några 46T kvar hemma just då. Dessutom har de ett rabatterat pris på nitverktyget du ser på drivpaketsidan om du beställer ett komplett drivpaket. Allt som allt gav jag ca 2200kr inkl moms och frakt för drivpaketet och nitverktyget och dessutom tog det inte mer än ett par dagar att få prylarna.
Riktigt trevligt ställe att handla från med bra priser och folk som faktiskt vet vad de pratar om till skillnad från hur det kan vara hos en del av de större handlarna. :tummenupp

Förresten, kan det här vara något för dig som ville ha dekaler. Du kan även göra egna direkt på sidan om du kikar runt lite, Dekaltrim.nu - MC

Last edited:

AdamTh

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2009
Hoj
1995 Yamaha YZF750R
Är det någon som är sugen på att slänga upp Haynes manualen här?

Mvh Thörnis

Bryne

Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Lade märke till att växellådan "skårrar" en aning vid högre varvtal, är detta nåt att oroa sig för eller funkar Yamaha så? :)

Svårt att veta då man inte kört Yamaha förr...

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Hojlös för närvarande...
Vad är det för skillnad på YZF750R och YZF750SP?

Snabb google sökning:
Yamaha's YZF750SP was made from 93-97.

The first 2 years (93-94) the difference between the "R" was:

-FRP 1 piece solo seat
-Keihin FCR39mm Flat-slide carbs
-Air Scoop on top of radiator
-Endurance windscreen (lower frontal area)
-Needle thrust bearings
-TPS sensors in throttle and gear
-Fully ADJ front suspension (93 "R" forks = preload only)
-Fully ADJ Rear Shock w/stiffer spring (very harsh ride compared to R's softer shock)
-Close-Ratio racing transmission
-Different suspension linkage
-Michelin TX11/23 Hi Sport tyres (vs Bridgestone BT50's on R model)

From 95-97, Yamaha also added to the SP:
-Ohlins shock w/remote preload adjuster
-Adj swingarm pivot
-Bolt on sub-frame (more forward position)
-Slightly revised fairing panels

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ngn frågade om oljeförbrukningen. 90-tals (och förmodligen 80-tals) yamaha:er är välkända oljeslukare inkl tidiga R1.
Väldigt mystisk grej jag har sett i år är att min hoj helt plötsligt inte förbrukar någon motorolja alls? Helt sjukt att jag inte behöver fylla på något alls på 100 mil.

Vad som är skillnaden? Jag har bytt från asdyra motul och Shell Advance delsyntet till Biltemas racing helsyntet.

Måste faktiskt erkänna att jag inte behövt fylla på nått än jag heller... Har bytt oljefilter (även det biltema!) och kör med racing oljan.... hmm kanske kan bli riktigt intressant i sommar då!

Jag fyller på med biltema racing, den drar lika mycket tycker jag.
Hur har ni utvärderat oljeförbrukningen så här en tid senare?

Ska det inte gå att få ner förbrukningen genom att byta oljetyp?
mineral ist eller?

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...