philsson skrev:var det inte någon här på forumet som tryckt upp sin R1 i 167 mätarfart på 1an?
philsson skrev:och sen är det bara 5 växlar kvar.
Mmm... med två kugg mindre fram kanske, vilket gör att mätaren visar öhh, orkar inte räkna men säg 10-15% för mkt mot orginal, 15% mindre blir ca 140km/h sen visar mätaren orginal också ca 10-15 km/h för mkt, så 120-125 kanske den gör på 1:an.... Sen har swedie mph mätare på sin R1:a så han kan aldrig sett 167km/h på den... snarare 104-105 mph...Webspy skrev:Swedies R1 -04 har jag för mig....
Drevningen påverkar ju inte vad som visas i displayen, det kommer ju att stå 167 när utgående axel snurrar med en viss fart oavsett vad du har för fram- och bakdrev.fezt skrev:Mmm... med två kugg mindre fram kanske, vilket gör att mätaren visar öhh, orkar inte räkna men säg 10-15% för mkt mot orginal, 15% mindre blir ca 140km/h sen visar mätaren orginal också ca 10-15 km/h för mkt, så 120-125 kanske den gör på 1:an....
Grejen är den att hastigheten mäts på framaxeln. Drevar du ner hojen fram, kommer axeln att snurra snabbare vid 100km/h än vad den gör vid oginaldrevat och således visa FEL....Neutral skrev:Drevningen påverkar ju inte vad som visas i displayen, det kommer ju att stå 167 när utgående axel snurrar med en viss fart oavsett vad du har för fram- och bakdrev.
Calmanders skrev:[m.f. mode]
Men då bara måste den ju göra 334km/h på tvåan ju, bah...
[/m.f. mode]
Inte menat åt dig, Philsson. Utan bara ett uttalande man hört
som jag tyckde passade in här.
Det går inte att resonera med en som inte begriper sina egna poster. Du bestrider mitt uttalande genom att säga samma sak på ett betydligt krångligare sätt så att du själv inte ser likheten längre.fezt skrev:Grejen är den att hastigheten mäts på framaxeln. Drevar du ner hojen fram, kommer axeln att snurra snabbare vid 100km/h än vad den gör vid oginaldrevat och således visa FEL....
Jag tror inte.... jag vet iom att jag drevat min egen r1-04 fram å tebax..
Tänk dig en vanlig trampcykel med växlar... Om du har lägsta växeln får du trampa som fan för att komma upp i 15km/h. Framaxeln som hastighetsmätaren mäter på kommer snurra väldigt fort...
Växlar du däremot upp... då kan du trampa sakta som fan och ändå rulla fram i 15km/h... framaxeln kommer snurra saktare, och visa en lägre hastighet..
Teddy skrev:Vintern 2000 köpte jag en R6'a för att, som jag tänkte, köra skiten ur den men när jag sålde den två säsonger senare hade merparten av de 1300 milen spenderats med slirande koppling på ettans växel i bilköer i centrala Stockholm på vägen till och från jobbet. Endast vid enstaka tillfällen på busiga outlawkörningar med PMC gick det fortare än 150. Om man är mogen, ansvarskännande, inte har något att bevisa och inte gillar att tokköra på vanliga vägar så ser jag det inte som något konstigt alls att man håller sig under 150 km/h. Kanske kom han helt enkelt på att R1'an inte var hans kopp te?
Jag tar fram ett studiecirkelmaterial till i maj så kan vi reda ut detta med framaxlars hastighet på kvällstid i stuganNeutral skrev:Det går inte att resonera med en som inte begriper sina egna poster. Du bestrider mitt uttalande genom att säga samma sak på ett betydligt krångligare sätt så att du själv inte ser likheten längre.
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |