bmwjohan
För farlig för allmänheten
igår var jag äntligen iväg och köpte en fireblade 92'a. har varit utan hoj några veckor nu och det var fan inte kul. hur som helst så känner jag att jag måste berätta lite för att jag är så glad och sen har jag några frågor också.
1. allt på hojen var verkligen i superskick men det var en sak som var lite skum. jag upplevde växellådan som väldigt klonkig. på min förra hoj suzuki gsx-r 750 88'a gick det alltid helt ryckfritt att växla både upp och ner och både när man öste fullt och körde lungt. med denna hoj tyckte jag att det klonkade till i hela hojen när man växlade, särskilt mellan ettan och tvåan. jag provade att dra 1'an 2'an och 3'an till rödmarkering och snabb släppa gasen och det är absolut inga växlar som hoppar ur. dock så upplevde jag den också lite ryckig bara man släppte gasen och gick på gasen lite lungt på ettan i stan, så det kan va som så kanske att det bara är för stort spel på gasvajern så att det blir ett ryck tack vare det. det skulle ju kunna påverka vid växlingar då jag alltid släpper av gasen helt när jag frikopplar. vad tror ni? har jag köpt en skithoj som kommer att ha en rasad växellåda om en vecka eller kan det kanske bara va gasvajern?
2. toppfarten! fattar inte vad fan det är frågan om med den. jag har för mig att jag har läst att den här modellen ska göra 260 eller nått sånt. jag blåste ur den rejält på vägen hem vid säkert 6-7 tillfällen. jag hade då runt 275km/h på mätaren och det som var det skumma var då att jag varvade ca 2000 varv in på rödmarkeringen på sexans växel. rödmarkeringen börjar vid 9500 och jag varvade ca 11500 på sexan. är det så här på andra hojar också? alltså att man måste varva långt in på rödmarkeringen på sexan för att komma upp i toppfart? jag vill ju köra ännu snabbare men jag fick släppa av hela tiden för att jag inte vågar varva mer
den drar alltså väldigt bra där inne på rödmarkeringen på sexan och det känns inte som att det är några problem alls att nå 300 på mätaren ifall inte motorn sprängs. hur mycket vågar man varva in på rödmarkeringen? känns lite surt ifall man ska behöva dreva upp den för att kunna blåsa 270+ om man inte vill ligga på rödmarkering hela tiden.
jag kontrollerade hastighetsmätaren mot min brors skoda octavia rs. hans bil visar konstigt nog väldigt exakt på mätaren. den visar bara 10km/h fel vid toppfart. den ska göra 230-232 och mätaren stannar på 240 i den när man löder i toppfart en lång tid på motorvägen. när skodan höll 160-162 visade min mätare ungefär 163km/h, så min mätare verkar stämma rätt bra.
3. vilken enorm skillnad det är i väghållning på den här hojen och min förra suzuki 750 gsx-r 88'a. den här känns hur förlåtande som helst. när man fick släppa av med sukkan så kan man köra groteskt mycket snabbare med den här och bara löda fullt. så jävla underbart.
4. det läckraste jag någonsin varit med om på en hoj hände på hemvägen igår. jag gick in i en kurva i 240-245 och drog på full gas. helt plötsligt dök det upp värsta jävla guppet mitt i vägen. min brorsa slog huvet stenhårt i taket på sin bil där och för mig så lyfte framhjulet och hojen vobblade kanske 3 gånger. fy fan va läckert det var. i efterhand känns det hur jävla tokfarligt som helst. med gixxern hade jag legat 300 meter ut i skogen om jag hade fått vobbel i en sån kurva. men den här hojen kändes det konstigt nog helt lungt. första tanken efter vobblet med framhjulslyft vara bara att det kändes som att man körde island of man
5. man får ju fan kramp i halsen när man ligger i över 200 i runt en timme i sträck. måste börja träna halsmusklerna på gymmet tror jag.
6. var någonstans kan man ladda ner sprängskisser eller servicemanualer till min hoj på nätet? är det någon som har haynes för min hoj? är den bra isåfall. känns som att man måste börja lära sig hojen direkt.
oj, det blev långt, men jag kände att jag var tvungen att skriva lite.
1. allt på hojen var verkligen i superskick men det var en sak som var lite skum. jag upplevde växellådan som väldigt klonkig. på min förra hoj suzuki gsx-r 750 88'a gick det alltid helt ryckfritt att växla både upp och ner och både när man öste fullt och körde lungt. med denna hoj tyckte jag att det klonkade till i hela hojen när man växlade, särskilt mellan ettan och tvåan. jag provade att dra 1'an 2'an och 3'an till rödmarkering och snabb släppa gasen och det är absolut inga växlar som hoppar ur. dock så upplevde jag den också lite ryckig bara man släppte gasen och gick på gasen lite lungt på ettan i stan, så det kan va som så kanske att det bara är för stort spel på gasvajern så att det blir ett ryck tack vare det. det skulle ju kunna påverka vid växlingar då jag alltid släpper av gasen helt när jag frikopplar. vad tror ni? har jag köpt en skithoj som kommer att ha en rasad växellåda om en vecka eller kan det kanske bara va gasvajern?
2. toppfarten! fattar inte vad fan det är frågan om med den. jag har för mig att jag har läst att den här modellen ska göra 260 eller nått sånt. jag blåste ur den rejält på vägen hem vid säkert 6-7 tillfällen. jag hade då runt 275km/h på mätaren och det som var det skumma var då att jag varvade ca 2000 varv in på rödmarkeringen på sexans växel. rödmarkeringen börjar vid 9500 och jag varvade ca 11500 på sexan. är det så här på andra hojar också? alltså att man måste varva långt in på rödmarkeringen på sexan för att komma upp i toppfart? jag vill ju köra ännu snabbare men jag fick släppa av hela tiden för att jag inte vågar varva mer
den drar alltså väldigt bra där inne på rödmarkeringen på sexan och det känns inte som att det är några problem alls att nå 300 på mätaren ifall inte motorn sprängs. hur mycket vågar man varva in på rödmarkeringen? känns lite surt ifall man ska behöva dreva upp den för att kunna blåsa 270+ om man inte vill ligga på rödmarkering hela tiden.
jag kontrollerade hastighetsmätaren mot min brors skoda octavia rs. hans bil visar konstigt nog väldigt exakt på mätaren. den visar bara 10km/h fel vid toppfart. den ska göra 230-232 och mätaren stannar på 240 i den när man löder i toppfart en lång tid på motorvägen. när skodan höll 160-162 visade min mätare ungefär 163km/h, så min mätare verkar stämma rätt bra.
3. vilken enorm skillnad det är i väghållning på den här hojen och min förra suzuki 750 gsx-r 88'a. den här känns hur förlåtande som helst. när man fick släppa av med sukkan så kan man köra groteskt mycket snabbare med den här och bara löda fullt. så jävla underbart.
4. det läckraste jag någonsin varit med om på en hoj hände på hemvägen igår. jag gick in i en kurva i 240-245 och drog på full gas. helt plötsligt dök det upp värsta jävla guppet mitt i vägen. min brorsa slog huvet stenhårt i taket på sin bil där och för mig så lyfte framhjulet och hojen vobblade kanske 3 gånger. fy fan va läckert det var. i efterhand känns det hur jävla tokfarligt som helst. med gixxern hade jag legat 300 meter ut i skogen om jag hade fått vobbel i en sån kurva. men den här hojen kändes det konstigt nog helt lungt. första tanken efter vobblet med framhjulslyft vara bara att det kändes som att man körde island of man
5. man får ju fan kramp i halsen när man ligger i över 200 i runt en timme i sträck. måste börja träna halsmusklerna på gymmet tror jag.
6. var någonstans kan man ladda ner sprängskisser eller servicemanualer till min hoj på nätet? är det någon som har haynes för min hoj? är den bra isåfall. känns som att man måste börja lära sig hojen direkt.
oj, det blev långt, men jag kände att jag var tvungen att skriva lite.