yeeeeeees!!! fireblade inhandlad

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
igår var jag äntligen iväg och köpte en fireblade 92'a. har varit utan hoj några veckor nu och det var fan inte kul. hur som helst så känner jag att jag måste berätta lite för att jag är så glad och sen har jag några frågor också.

1. allt på hojen var verkligen i superskick men det var en sak som var lite skum. jag upplevde växellådan som väldigt klonkig. på min förra hoj suzuki gsx-r 750 88'a gick det alltid helt ryckfritt att växla både upp och ner och både när man öste fullt och körde lungt. med denna hoj tyckte jag att det klonkade till i hela hojen när man växlade, särskilt mellan ettan och tvåan. jag provade att dra 1'an 2'an och 3'an till rödmarkering och snabb släppa gasen och det är absolut inga växlar som hoppar ur. dock så upplevde jag den också lite ryckig bara man släppte gasen och gick på gasen lite lungt på ettan i stan, så det kan va som så kanske att det bara är för stort spel på gasvajern så att det blir ett ryck tack vare det. det skulle ju kunna påverka vid växlingar då jag alltid släpper av gasen helt när jag frikopplar. vad tror ni? har jag köpt en skithoj som kommer att ha en rasad växellåda om en vecka eller kan det kanske bara va gasvajern?

2. toppfarten! fattar inte vad fan det är frågan om med den. jag har för mig att jag har läst att den här modellen ska göra 260 eller nått sånt. jag blåste ur den rejält på vägen hem vid säkert 6-7 tillfällen. jag hade då runt 275km/h på mätaren och det som var det skumma var då att jag varvade ca 2000 varv in på rödmarkeringen på sexans växel. rödmarkeringen börjar vid 9500 och jag varvade ca 11500 på sexan. är det så här på andra hojar också? alltså att man måste varva långt in på rödmarkeringen på sexan för att komma upp i toppfart? jag vill ju köra ännu snabbare men jag fick släppa av hela tiden för att jag inte vågar varva mer :mad:
den drar alltså väldigt bra där inne på rödmarkeringen på sexan och det känns inte som att det är några problem alls att nå 300 på mätaren ifall inte motorn sprängs. hur mycket vågar man varva in på rödmarkeringen? känns lite surt ifall man ska behöva dreva upp den för att kunna blåsa 270+ om man inte vill ligga på rödmarkering hela tiden.
jag kontrollerade hastighetsmätaren mot min brors skoda octavia rs. hans bil visar konstigt nog väldigt exakt på mätaren. den visar bara 10km/h fel vid toppfart. den ska göra 230-232 och mätaren stannar på 240 i den när man löder i toppfart en lång tid på motorvägen. när skodan höll 160-162 visade min mätare ungefär 163km/h, så min mätare verkar stämma rätt bra.

3. vilken enorm skillnad det är i väghållning på den här hojen och min förra suzuki 750 gsx-r 88'a. den här känns hur förlåtande som helst. när man fick släppa av med sukkan så kan man köra groteskt mycket snabbare med den här och bara löda fullt. så jävla underbart.

4. det läckraste jag någonsin varit med om på en hoj hände på hemvägen igår. jag gick in i en kurva i 240-245 och drog på full gas. helt plötsligt dök det upp värsta jävla guppet mitt i vägen. min brorsa slog huvet stenhårt i taket på sin bil där och för mig så lyfte framhjulet och hojen vobblade kanske 3 gånger. fy fan va läckert det var. i efterhand känns det hur jävla tokfarligt som helst. med gixxern hade jag legat 300 meter ut i skogen om jag hade fått vobbel i en sån kurva. men den här hojen kändes det konstigt nog helt lungt. första tanken efter vobblet med framhjulslyft vara bara att det kändes som att man körde island of man :D

5. man får ju fan kramp i halsen när man ligger i över 200 i runt en timme i sträck. måste börja träna halsmusklerna på gymmet tror jag.

6. var någonstans kan man ladda ner sprängskisser eller servicemanualer till min hoj på nätet? är det någon som har haynes för min hoj? är den bra isåfall. känns som att man måste börja lära sig hojen direkt.

oj, det blev långt, men jag kände att jag var tvungen att skriva lite.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Hörredu, berätta vart du låg 240 i en kurva på landsväg. Det måste varit en "motorvägskurva".

kul me ny hoj iaf!
 

Grusbuse

11.37s 199,2 Km/h
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Honda CBR 900 RR / Yamaha TT 600 / KTM 450 -05
Välkommen till skaran av firebladeägare!
jag har en -92:a själv (dock med vevstakslagerras just nu :rolleyes: )

Var noga med att byta olja i din kan jag bara säga.

Jag har mekbok till min och den är som alla andra, väldigt bra att ha!
Det finns sprängskisser på nätet. har länken hemma, postar den när jag slutat jobba.
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Nr:18 skrev:
Måste bara tillägga att du är en olycka som är på väg att hända....

Men han är inte dum på riktigt, han har bara otur när han tänker. Vet inte om jag ska gratulera eller beklaga det nya inköpet. Låter som om det kan hända väldigt tråkiga saker på vägarna när han är i farten...
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Swedie skrev:
Hörredu, berätta vart du låg 240 i en kurva på landsväg. Det måste varit en "motorvägskurva".

kul me ny hoj iaf!

det var i en kurva på e20 mellan örebro och arboga. jag tror att det var 110-väg där.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Angående rödmarkeringen vid 9500 rpm så gäller det den strypta. Den "riktiga" rödmarkeringen är ett tjockare streck.

(Borde jag ha talat om detta...?)

Fireblade av de första årgångarna är välkända för att kasta av sina förare lite då och då. Lugna dig lite med gasen, vetja.

Och till sist för att glädja dig lite; en kille köpte en blejd häromdagen, tjugo minuter efter inköp lämnade en vevstake in sin avskedsansökan med omedelbar verkan. Den kom ut genom blocket. Byt åtminstone olja, så ser du om det glittrar i den. :)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
orginal gör de nog inte mer än 260 ärligt, men hurvida de varvar tusentals varv i på rött har jag inte en aning om, låter inte orginal imho, eller väldigt felvisande mätare.
9500 varv kan aldrig vaar rödstreckat?
De flesta standardhojar har inget mer att ge uppe på rött, iaf inte med den motorstorleken.

edit såg Mattias svar.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Grusbuse skrev:
Välkommen till skaran av firebladeägare!
jag har en -92:a själv (dock med vevstakslagerras just nu :rolleyes: )

Var noga med att byta olja i din kan jag bara säga.

Jag har mekbok till min och den är som alla andra, väldigt bra att ha!
Det finns sprängskisser på nätet. har länken hemma, postar den när jag slutat jobba.

ja skicka gärna lite info sen. jag vet ju inte ens hur ofta man måste byta olja.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det låter som om du inte kör så hälsosamt, 275km/h räcker i topfart för att köra bort sig livet. (vilket övrigt är rätt bra för den här modellen?)

Åk fort på bana istället, å lev längre. Vi andra orkar inte med dödsannonser var och varrannan dag.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Mattias skrev:
Angående rödmarkeringen vid 9500 rpm så gäller det den strypta. Den "riktiga" rödmarkeringen är ett tjockare streck.

(Borde jag ha talat om detta...?)

Fireblade av de första årgångarna är välkända för att kasta av sina förare lite då och då. Lugna dig lite med gasen, vetja.

Och till sist för att glädja dig lite; en kille köpte en blejd häromdagen, tjugo minuter efter inköp lämnade en vevstake in sin avskedsansökan med omedelbar verkan. Den kom ut genom blocket. Byt åtminstone olja på den, så ser du om det glittrar i den. :)

aha. det där med rödmarkeringen måste jag kolla direkt. jag tyckte väl att 9500 var lite lite.

jag vill ju inte bli avkastad. det låter inte så hälsosamt. den är lite skum hojen för jag upplever den som rätt nervös hela tiden, men den går ändå väldigt stabilt i kurvorna om man löder på.

ska kolla lite på oljan
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Grattis till den nya hojen!
Jag tror att du skulle testa lite banåka! Det är mycket mindre skog och skit ivägen där. Växellådan är väl lite klonkig på CBR:en, har jag för mig. Kan ju vara neddrevad, min CBR 600 hade grym glädjemätare, 290 var toppnoteringen på den. Så kanske stämmer mätaren bättre efter neddrevning, eller nått.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
OlleR6 skrev:
Det låter som om du inte kör så hälsosamt, 275km/h räcker i topfart för att köra bort sig livet. (vilket övrigt är rätt bra för den här modellen?)

Åk fort på bana istället, å lev längre. Vi andra orkar inte med dödsannonser var och varrannan dag.

jag hade faktiskt tänkt att jag skulle ta rr-licens nu när jag skaffat hoj. är väldigt sugen på att köra bana. men jag har ett enormt begär att fara fram som en missil i toppfart och det finns det väl vad jag vet inga banor i sverige som man kan göra på. alltså köra 260+

jag vet inte om jag är helt dum i huvet, men jag tycker inte att det känns farligt att ligga och pressa fullt på motorvägar och 90 vägar som jag gör. jag släpper ju alltid av när jag ser en potentiell olycksituation.
däremot så känns det som att jag med hundra 100% säkerhet är död ifall kedjan går av eller ifall bakhjulet släpper av någon anledning. men på 90 och 110 vägar brukar det ju inte finnas så mycket grus och fläckar och sånt. särskilt inte på 110-vägar i alla fall.

sen måste jag föresten fråga en sak till. hastighetsmätaren är lite skum. den liksom svajar upp och ner hela tiden. på min förra hoj rörde den sig helt stabilt medans denna svajar kanske +-7km/h i farter över 200. ser skumt ut. va kan det bero på?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
bmwjohan skrev:
jag hade faktiskt tänkt att jag skulle ta rr-licens nu när jag skaffat hoj. är väldigt sugen på att köra bana. men jag har ett enormt begär att fara fram som en missil i toppfart och det finns det väl vad jag vet inga banor i sverige som man kan göra på. alltså köra 260+
Anderstorp.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
PMR skrev:
Grattis till den nya hojen!
Jag tror att du skulle testa lite banåka! Det är mycket mindre skog och skit ivägen där. Växellådan är väl lite klonkig på CBR:en, har jag för mig. Kan ju vara neddrevad, min CBR 600 hade grym glädjemätare, 290 var toppnoteringen på den. Så kanske stämmer mätaren bättre efter neddrevning, eller nått.

jag funderade också först på om den var neddrevad, men eftersom att jag jämförde med skodan och dom visade så gott som exakt likadant i höga farter känns det som att den inte är neddrevad. vi låg även jämsides i 240 och då visade dom så gott som lika.
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Det är helt sjukt att det finns såna idioter ute och far fritt...
Fram med tvångströjan nu!!!!
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top