Fan, det blev ju en riktigt produktiv helg. Fredagskvällen avnjöts med öl i näven och lite mys, men på lördag blev det allvar och så även ikväll.
Planen för lördagen var som följande: borra och gänga för Helicoils i övre gaffelkronan så att kåpan kan monteras.
Jag måttade ut lite hål, märkte upp med körnslag och skred till verket. Under tiden jag
*borrade* så pillade farsgubben med alutråget som Micke här ovan ska ha på sin GS1000.
När kåpstaget var borrat (för hand, kändes överkurs att börja spänna upp i pelarborr) så tog jag mig an hålen i övre gaffelkronan. Upp med skruvstycke i feta radialborren och spänna fast. Försäkrar mig om att det är rätt borr till M6 Helicoil-satsen (6.3mm) och börjar borra. Inga konstigheter så långt...
men...
När jag skulle gänga hålen med tillhörande tapp (återigen kontrollerat att det är en Helicoil-tapp) så blir det bara skit av gängan. Tappen åt i princip ingenting in i materialet. Skumt tyckte jag, men det verkade ju vara gänga hela vägen.
Icket.
Provade dra ner en Helicoil i hålet och det blev bara skit eftersom "spiralen" separerade på sig för mycket. Då gav jag upp och hämtade ett M8 Helicoil kitt istället och höll tummarna att det skulle gå bättre denna gång.
I slutändan tog det nästan två timmar för två skruvhål, just på grund av att jag fick borra, gänga, borra igen och gänga igen plus lite felsökning för att försöka klura ut varför M6-kittet inte fungerade. Nåja, i slutändan blev det då riktigt bra.
Aftonen idag ägnades åt att blästra svingen och svarva distanser till främre hjulaxeln.
Under tiden farsan snurrade vid svarven så svettades jag vid blästerskåpet med den massiva svingen. Blästerskåpet är 70x50x60, svingen är i princip 70cm lång, drygt 25cm hög och drygt 35cm bred.
Needless to say: det var trångt.
Här är den färdiga distansen på höger sidan monterad. 25x32x24mm blev den högra och den vänstra blev 25x32x9mm. Hjulet är centrerat så när som på en par tiondelar. Får nog anses som acceptabelt.
Väl hemma så drog jag på svingen med fräsch färg. Debatterade lite om jag bara skulle klarlacka över den blästrade finishen men det är svårt att få blästringen 100% när föremålet är så pass stort så jag valde att lacka den i samma färg som tidigare: Hammerite Silver hammarlack. Snygg finish, bra lyster och bra slagtålighet.
Sen var det bara att ge sig i kast med toppen. Lite småbökigt och risk för några blodiga knogar men nu börjar jag vara rätt van att pilla med toppen så det blev bara blodvite på knogen på höger tumme.
Tänkte att jag gör en liten enkel guide om hur man bökar ihop en 16-ventilers GSX topp. Nu slarvade jag lite här på dom första bilderna där jag hade glömt stoppa på dom nedre retainersarna för ventilfjädrarna.
Nåja.
Ventiltätningar: Jag har alltid tyckt det varit enklast att montera tätningarna med hjälp av ventilerna själva. Enklaste sättet att trycka på dom är att hitta något som man kan trä på ventilskaftet som har nästan samma ytterdiameter som ventiltätningarna, i detta fall en M8 mutter.
Stick ner ventilskaftet en centimeter eller så i styrningen och tryck ner muttern så att tätningen halkar på.
Klart!
Ventilfjädrarna:
Här är momentet som kan orsaka många svordomar och blodiga knogar. Toppen är full av vassa och jävliga kanter och ventiltången har tendenser att inte vilja lyda dig utan leva sitt eget liv.
Först och främst måste man ju komprimera fjädrarna så att man kan pilla dit dom små knastren.
När man gjort detta så drar man fram lite sånt här...
PHÄTTA!!
Lite gammalt hederligt fett gör under när man ska pilla med detta. Man gör helt enkelt så att man tar ett knaster och kladdar lite fett på insidan av det, sen tar man lämpligt tillhygge (i detta fall en liten mejsel) och pillar dit knastren. Nu kommer den spännande biten; att släppa upp tången. Två saker kan i regel hända nu:
Du börjar blöda hejdlöst från något finger och knastrena flyger mellan väggarna.
Eller:
Fjädern sprättar upp och knastren håller fast retainern som i sin tur håller fast fjädern -
mission accomplished!
Efter någon stund så ser det förhoppningsvis ut såhär.
Sen är det bara att pilla dit vipporna, ett moment som jag glömde dokumentera, men det är rätt så okomplicerat.
Klart!
Och det får avrunda kvällens rapportering. Imorn ska jag pilla dit ventilerna på avgassidan och hänga på elsystemet på hojen i väntan på att Micke ska kika förbi.