Förstår inte hur ni kan påvisa ett samband mellan olika (höglyftande) kammar och ventilstyrningsslitage på motorer med överliggande kam??
Ventilskaftet kommer ALDRIG tryckas i sidled, utan alltid - helt optimalt - i rakt axiell led.
DÄREMOT på vippmaskiner, där stämmer det resonemanget p.g.a geometriska förändringar i ventilmekanisken under ventilens lyft, samt gnidning. Det kostar styrningar.
Men - självfallet kommer saker slitas mer, men HUR mycket mer? Vi snackar inte om nästan fyrkantiga DR profiler som bara smäller upp ventilen.
En bra olja räddar nockarna.
Det farligaste är för klena ventilfjädrar, precis som Anders sa, för inte OM utan när, man kommer in i det område då ventilen inte längre följer nocken (kallas för att ventilern "flyter") så kommer den som sagt att studsa i sätet när den landar in, ibland efter att ha haft et litet tet-a´-tet med kolven oxå för säkerhets skull... (blir nästan desmo ju! Kolven stänger ventilen
)
Boris har rätt i princip: Man har en viss mängd effekt att "spela med" och kamprofilen kan utnyttja detta på "karuseller eller gungor"
Det resonemanget stämmer till del, för om det vore HELT sant kunde vi ju inte öka det totala effektuttaget (arean under kurvan) på nån hoj, eller så skulle inte maskinerna ha högre och högre effekt
MED bibehållen körbarhet år efter år heller, så sanningen ligger som så ofta mittemellan, och man kan, "lura systemet" lite, och få både och.
Men generellt inte, så principresonemanget är rätt.
En vass kam kan ju t.ex timas så att den får en annorlunda karaktär.
Men detta är givetvis bara kosmetika på ytan, och ändrar i grunden inte karaktärens profil, utan bara flyttar den uppåt eller neråt i registret.
Många frågar om trim sliter mer.
Svaret är nej.
Trimmet i sig sliter inte mer. Det är förarens högerhand som bryter ner hojen, då man helt plötsligt kör som en flåbuse.
Ok, högre effekt bidrar till högre slitage.
PÅ VISSA ställen, men oftast mycket marginellt, då konstruktionerna* oftast är byxade för högre effekt.
Och ja, belastning i ventilmekanism ökar, och man kan tvingas förstärka överfall, helicoila osv. (kambryggorna släppte alltid på mina enkelkams-750 t.ex och ala som gick i DR hade förstärkta kamkåpor med skruvar som stöttade vippbryggorna)
Men gör man allt rätt (givetvis smartass!
) kommer maskinen klara sig alldeles galant. Promise.
(givet att man inte letar maxeffekt men det är inte det vi talar om här)
Min gissning är att en Yoshikam steg III går att få "streetwise", och att "priset" i form at ökat slitage osv ändå kommer kännas som ett lätt offer i sammanhanget. Återigen givet att man följt upp med vettiga åtgärder i hela kedjan.
Men visst! Som sagt, det kostar!
Och att "bara" kasta i en våldsam kam BLIR dyrt i slutändan.
DET är sant, och om man sen kallar det slitage pga materialhaveri pga att ma inte mött upp med bättre grejer hela vägen så...
Men det här "svart eller vitt" resonemanget man hört ända sedan moppetiden måste få ett slut: "aharu, den är trimmad! då går den sönder snart...öööh"
Världen ÄR inte så svartvit, och vettigt trim är bra skit!
Du kan t.o.m sänka drivmedelsförbrukningen
My 2c Yeah!
P.S Vad var det för värden på den där Yoshi steg III kammen och vad har en originalkam för siffror.
Efter DEN jämförelsen kan vi dra lite slutsatser.