Yoshimura kammar steg 3, effektökning???

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Har hittat ett par yoshimura kammar steg 3 på nätet. Tänkte om någon vet vad de kan göra i effektökning på min gsxr 1000 -01? Just nu sitter det ett akrapovic helsystem, PCIII, KN-filter, planad och snikportad topp med 164,3 hk SAE på bakhjulet. Kan det rörar sig om en 5-6 hk till om man bänkar eller?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Steg 3 för gatbruk känns lite överilat, steg 3 innebär rätt kraftigt ökande slitage på ventilmekanismen och dessutom försämringar i botten/mellanregistret.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ska du köra 300 mil under semestern, skippa Stage 3 iom att du kommer att oroa dig för slitaget av ventiltryckare och kamlober. Samtidigt byte till hårdare/nya ventilfjädrar vid installationen av kammen är ett stort "borde göras". Ventilstuds dödar ventiler snabbare än slitna styrningar.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Ska du köra 300 mil under semestern, skippa Stage 3 iom att du kommer att oroa dig för slitaget av ventiltryckare och kamlober. Samtidigt byte till hårdare/nya ventilfjädrar vid installationen av kammen är ett stort "borde göras". Ventilstuds dödar ventiler snabbare än slitna styrningar.

Alltså så är inte hållbarheten den bästa om man skulle byta till dessa? Antar att man ska sätta i fjädrar från en 600 som jag läst att många brukar göra. Blir alltså motorkaraktären inte lika bra? Mera mos på toppeffekten? Han som haft dem monterade hade 171 hk på bakhjulet i en K3. Slits alltså tryckarna så mycket mera?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Alltså så är inte hållbarheten den bästa om man skulle byta till dessa? Antar att man ska sätta i fjädrar från en 600 som jag läst att många brukar göra. Blir alltså motorkaraktären inte lika bra? Mera mos på toppeffekten? Han som haft dem monterade hade 171 hk på bakhjulet i en K3. Slits alltså tryckarna så mycket mera?

Med ett visst mått av förenkling kan man säga att kammar inte skapar mer effekt utan bara distrubuerar om den och ett par steg 3 kammar gräver ett hål i mellanregistret för att ge mer på topp. Trevligt för RR men inget jag hade velat åka gata med.

När det sen kommer till slitaget så kommer i princip allt i ventilmekanismen att slitas hårdare och risken för ras ökar, tryckarna är oftast inte det som ger upp först utan ventiler och fjädrar samt styrningar får stryk. Utan att ha mer exakta data över folk som kört med dyliga kammar skulle jag gissa på att man renoverar topp efter 1500 mil istället för 5000 mil...
 
Last edited:

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Körde med Yoshimuras STR type R(deras värsta) i sommras tyckte det funkade bra även i mellanregistret visst blev den sämre där men inte störande.
Du måste ha fjädrar från 600 el 750 iaf på insug sen behöver du nya knaster och alla shims så det kostar en del.

Alltså så är inte hållbarheten den bästa om man skulle byta till dessa? Antar att man ska sätta i fjädrar från en 600 som jag läst att många brukar göra. Blir alltså motorkaraktären inte lika bra? Mera mos på toppeffekten? Han som haft dem monterade hade 171 hk på bakhjulet i en K3. Slits alltså tryckarna så mycket mera?
 

Dr.Bike

Guest
Förstår inte hur ni kan påvisa ett samband mellan olika (höglyftande) kammar och ventilstyrningsslitage på motorer med överliggande kam??

Ventilskaftet kommer ALDRIG tryckas i sidled, utan alltid - helt optimalt - i rakt axiell led.
DÄREMOT på vippmaskiner, där stämmer det resonemanget p.g.a geometriska förändringar i ventilmekanisken under ventilens lyft, samt gnidning. Det kostar styrningar.
Men - självfallet kommer saker slitas mer, men HUR mycket mer? Vi snackar inte om nästan fyrkantiga DR profiler som bara smäller upp ventilen.
En bra olja räddar nockarna.
Det farligaste är för klena ventilfjädrar, precis som Anders sa, för inte OM utan när, man kommer in i det område då ventilen inte längre följer nocken (kallas för att ventilern "flyter") så kommer den som sagt att studsa i sätet när den landar in, ibland efter att ha haft et litet tet-a´-tet med kolven oxå för säkerhets skull... (blir nästan desmo ju! Kolven stänger ventilen :D)

Boris har rätt i princip: Man har en viss mängd effekt att "spela med" och kamprofilen kan utnyttja detta på "karuseller eller gungor"
Det resonemanget stämmer till del, för om det vore HELT sant kunde vi ju inte öka det totala effektuttaget (arean under kurvan) på nån hoj, eller så skulle inte maskinerna ha högre och högre effekt MED bibehållen körbarhet år efter år heller, så sanningen ligger som så ofta mittemellan, och man kan, "lura systemet" lite, och få både och.
Men generellt inte, så principresonemanget är rätt.

En vass kam kan ju t.ex timas så att den får en annorlunda karaktär.
Men detta är givetvis bara kosmetika på ytan, och ändrar i grunden inte karaktärens profil, utan bara flyttar den uppåt eller neråt i registret.

Många frågar om trim sliter mer.
Svaret är nej.
Trimmet i sig sliter inte mer. Det är förarens högerhand som bryter ner hojen, då man helt plötsligt kör som en flåbuse.
Ok, högre effekt bidrar till högre slitage.
PÅ VISSA ställen, men oftast mycket marginellt, då konstruktionerna* oftast är byxade för högre effekt.
Och ja, belastning i ventilmekanism ökar, och man kan tvingas förstärka överfall, helicoila osv. (kambryggorna släppte alltid på mina enkelkams-750 t.ex och ala som gick i DR hade förstärkta kamkåpor med skruvar som stöttade vippbryggorna)
Men gör man allt rätt (givetvis smartass! :D) kommer maskinen klara sig alldeles galant. Promise.
(givet att man inte letar maxeffekt men det är inte det vi talar om här)
Min gissning är att en Yoshikam steg III går att få "streetwise", och att "priset" i form at ökat slitage osv ändå kommer kännas som ett lätt offer i sammanhanget. Återigen givet att man följt upp med vettiga åtgärder i hela kedjan.

Men visst! Som sagt, det kostar!
Och att "bara" kasta i en våldsam kam BLIR dyrt i slutändan.
DET är sant, och om man sen kallar det slitage pga materialhaveri pga att ma inte mött upp med bättre grejer hela vägen så...

Men det här "svart eller vitt" resonemanget man hört ända sedan moppetiden måste få ett slut: "aharu, den är trimmad! då går den sönder snart...öööh"
Världen ÄR inte så svartvit, och vettigt trim är bra skit!
Du kan t.o.m sänka drivmedelsförbrukningen :)

My 2c Yeah!


P.S Vad var det för värden på den där Yoshi steg III kammen och vad har en originalkam för siffror.
Efter DEN jämförelsen kan vi dra lite slutsatser.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har man kör en hoj länge med standardkammar och sen monterar höglyftande kammar kommer man att få ett ökat styrningsslitage iom att slitagekanten på ventilskaftet kommer att landa innuti styrning istället för som förr precis vid kanten av styrningen. Inbyggd brotsch! Något att tänka på iaf, det är många parametrar som bidrar till ett ökat slitage.
 

Dr.Bike

Guest
Har man kör en hoj länge med standardkammar och sen monterar höglyftande kammar kommer man att få ett ökat styrningsslitage iom att slitagekanten på ventilskaftet kommer att landa innuti styrning istället för som förr precis vid kanten av styrningen. Inbyggd brotsch! Något att tänka på iaf, det är många parametrar som bidrar till ett ökat slitage.

Jepp!
Men har man en sån kant (aldrig sett iofs" sant!) då är DET i sig ett fel man "bordt ha upptäckt" och vidtagit åtgärder för under trimmets gång...
(för ingen slänger väl som jag sa "bara" i kammar? ;))

För visst borde den personen ha lämnat in toppen på portning!? :D
Då hade ju detta upptäckts.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Förstår inte hur ni kan påvisa ett samband mellan olika (höglyftande) kammar och ventilstyrningsslitage på motorer med överliggande kam??

Ventilskaftet kommer ALDRIG tryckas i sidled, utan alltid - helt optimalt - i rakt axiell led.
DÄREMOT på vippmaskiner, där stämmer det resonemanget p.g.a geometriska förändringar i ventilmekanisken under ventilens lyft, samt gnidning. Det kostar styrningar.
Men - självfallet kommer saker slitas mer, men HUR mycket mer? Vi snackar inte om nästan fyrkantiga DR profiler som bara smäller upp ventilen.
En bra olja räddar nockarna.

Troligen kommer det ökade slitaget främst att märkas på ventiler och fjädrar med prematur ventilsallad som följd.

Högre lyfthöjd och elak kam i kombination med högt varv har ju en tendens att försämra följsamheten mellan kam och ventil vilket åtminstone i min föreställningsvärd ökar risken för att ventilen landar krokigt med ökat styrningslitage som följd. Kanske inte det mest signifikanta i fallet men dock.

Följande data har jag luskat ut än så länge:

Orginal
Lyft:8.72
Duration: okänt men under 240

Yoshi
Lyft:10,0
Duration:253
Stage 3 cams have a higher lift and longer duration than stock and require cam timing to be degreed by a professional engine mechanic and may also require cylinder head modifications to allow for adequate clearance between cam lobes and cylinder head.
 

Dr.Bike

Guest
Troligen kommer det ökade slitaget främst att märkas på ventiler och fjädrar med prematur ventilsallad som följd.

Högre lyfthöjd och elak kam i kombination med högt varv har ju en tendens att försämra följsamheten mellan kam och ventil vilket åtminstone i min föreställningsvärd ökar risken för att ventilen landar krokigt med ökat styrningslitage som följd. Kanske inte det mest signifikanta i fallet men dock.

Följande data har jag luskat ut än så länge:

Orginal
Lyft:8.72
Duration: okänt men under 240

Yoshi
Lyft:10,0
Duration:253


Absolut!
Ingen däremot.

Värdena (som oxå Steen hade kirrat) verkar ju inte SÅ våldsamma, MEN det är höga varv vi talar om osv, och vår vän Anders här nämnde nånstans tillbaka i tiden att det gick en slags magisk gräns vid 10mm i lyft.
Men mitt svaga minne sviker mig om det var m.a.a alla andra högre lyft bara var att "elda för kråkorna" eller om det var just i slitagesammanhang.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
10 i lyft är nog rätt för 31 mm insugare. gsxr1000 har väl 29 eller 29.5 på insug? Dvs då borde ett par Stage 2 kammar funka bättre.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
10 i lyft är nog rätt för 31 mm insugare. gsxr1000 har väl 29 eller 29.5 på insug? Dvs då borde ett par Stage 2 kammar funka bättre.

Deras Stage 1 har 9,5 i lyft med kortare duration och snällare ramper betydligt mysigare för gatbruk..
Stage 2 har de ingen utan det är en AMA kam där man inte får öka lyftet utan enbart durationen.

Skämtare där! :jäs
(VEM är insnöad!? ;))

Min brevlåda, du vet 20cm snö i skåne och alla blir insöade och trafiken avstannar.....
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest

Min brevlåda, du vet 20cm snö i skåne och alla blir insöade och trafiken avstannar.....

PM boxen dårå...

JO jag såg att det kommit en millimy snö nere i skåne! :D Skönt att även de som har två månader längre säsong per år får uppleva lite av hur vi har det 11 månader om året häruppe...
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top