ypvs eller inte??

Tobbe_89

-Cross-
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Sverige
Hoj
2000 Yamaha yz
borde jag inte köpa en rd?? jag vill ju kunna skjutsa :tungan skulle helst vilja ha offroad men finns ju typ inga intresanta för runt 10k :mad:
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
Tobbe_89 skrev:
2153637 borde jag inte köpa en rd?? jag vill ju kunna skjutsa :tungan skulle helst vilja ha offroad men finns ju typ inga intresanta för runt 10k :mad:


du kan... rätt svajigt med 150kilo i 110km/h på rd cykelram

lasse kongo skrev:
2153659 du kan... rätt svajigt med 150kilo i 110km/h på rd cykelram


dock skitrolig hoj för 5000
 

Tobbe_89

-Cross-
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Sverige
Hoj
2000 Yamaha yz
lasse kongo skrev:
2153659 du kan... rätt svajigt med 150kilo i 110km/h på rd cykelram




dock skitrolig hoj för 5000

mjo...kanske blir en mtx...verkar vara ända 125 offroad för under 10k ..dom e riktigt bra min kompis har nämligen än sån och dom e roliga att köra ... men dom är inte jätte snygga :D
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
Fan vad alla klankar ner på RDn! :va Inget fel på min. Den svajar inte, det är ingen cykelram och jag skjutsar ganska ofta. Det enda problemet med att skjutsa är att bakfjädringen kan bli lite ansträngd vid trottoarkanter och vassa fartgupp.
 

Tobbe_89

-Cross-
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Sverige
Hoj
2000 Yamaha yz
ok...jag köper en sådan ifall ja ginte har råd med något annat men helst kulle jag vilja ha en offroad :p
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Tobbe_89 skrev:
2153637 borde jag inte köpa en rd?? jag vill ju kunna skjutsa :tungan skulle helst vilja ha offroad men finns ju typ inga intresanta för runt 10k :mad:

Du får ju inte skjutsa om du är under 18 år så vad är meningen att låsa in sig på att det måste gå att skjutsa?
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Trashcan skrev:
2165624 Och man får inte köra snabbare än 70 på 70väg.

Visst men att skjutsa syns ju mer än om man kör lite för fort då och då ;)

Om jag var er skulle jag undvika alla bötesbelopp som gick och istället lägga pengarna på bensin eller något vettigare, varför ska man finansiera polisen? :tummenupp
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Rd125

Jag har haft båda och det är rejäl skillnad på dom.

Tanken är inte bredare(har haft båda samtidigt)och även LC'n har urgröpning för benen, sadeln är likadan(har testat båda samtidigt), alla kåpor är likadana. Det som skiljer är Fälgar, bromsar fram, gaffel, styren, framskärm, instrument, blinkers, smådetaljer och sedan motorn då.

Väghållningen är MYCKET bättre på Ypvs modellen än på den tidigare. Troligtvis beroende på den grövre gaffeln och bredare fälgar/däck. Det är inga problem och ligga och marscha 120 med en ostrypt RD YPVS. Däremot är det ingen bra hoj att skjutsa på. Framgaffeln blir väldigt lätt och bakhjulsåkningarna många. Kanske kul ibland men inte så roligt i kurvorna.
YPVS modellen har ju även en platta, s.k wobbelstag som sitter mellan gaffelbenen. Denna hjälper till att stabilisera lite.

Vägållningen på RD:na är överlag väldigt bra. De fick mycket ros när de kom för sin stabilitet, kvickstyrdhet och sina bromsar. Visst har mycket hänt sen 83 men de duger fortfarande för den relativt låga hastighet som de framförs i.
Idag behöver man nog inte betala så mycket mer för en YPVS än en ickeYPVS men 1-2000 är väl spenderade pengar för vad man får.

Jag har inte hittat några 170 eller 175cc cylindrar med YPVS till varken RD,DT eller TZR. De som verkar finnas är alla för modellen med fyrkantig cylinder vilket endast är RD125LC 83-84 samt DT125LC 82-83.
DT:n kom ju tidigare med YPVS än RD:n men något 170 cc kit till den har jag inte sett, och jag har letat som fan. Om det ändå finns får du gärna länka till det. Men som sagt så tvivlar jag på det.
 

Tobbe_89

-Cross-
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Sverige
Hoj
2000 Yamaha yz
Okej!! men den lyfter väl inte lätt I KURVORNA ifall man åker själv? och är det ända problemet när man skjutsar på en sådan?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Trashcan skrev:
2164232 Fan vad alla klankar ner på RDn! :va Inget fel på min. Den svajar inte, det är ingen cykelram och jag skjutsar ganska ofta. Det enda problemet med att skjutsa är att bakfjädringen kan bli lite ansträngd vid trottoarkanter och vassa fartgupp.
Ta och provkör lite andra hojar först så ska du se. Efter många mil på en NS tyckte jag att en RD var som att köra 100 med en cykel, många mil sen på en RGV250 så upplevdes TZR som en cykel och man får gåshud i 100 och tror att allt ska braka samman. Första ggn jag körde RD dock, då upplevde jag inget sådant, det är som sagt gämförelser mot andra hojar, själv anser jag att en RD i 100 blås är riktigt vågat.
 

Tobbe_89

-Cross-
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Sverige
Hoj
2000 Yamaha yz
man får väl åka och kolla på en när det blir aktuellt så märker man väll ifall det känns bra :D
 

Chaan

TDR 125 RR
Gick med
29 May 2006
Ort
Stockholm Väst
Hoj
TDR 125
Tobbe_89 skrev:
2153809 mjo...kanske blir en mtx...verkar vara ända 125 offroad för under 10k

Hej.

Fick tag i en TDR 125 för 7´

Den går som ett skållat över 7000 varv men riktigt slött därunder.

Därav har jag listat ut att YPVS:en fungerar på högvarv i alla fall.

Min fråga till er är nu: hur slö ska en TDR vara på lågvarv egentligen... den stryper alltså sig själv om man vrider på fullgas.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top