ypvs problem

Oljepingu

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Suzuki DR 800, DR 350
jag har en DT125LC som jag fått problem med, det börjad med att ypvs:n lät som den gick trögt och står och skrapar, batteriet verkade vara dåligt så jag köpte ett nytt från biltema med det vart inte mycket bättre så jag bytte det och fick ett nytt, det blev något bättre men inte bra. Har provat och ladda det men ingen skillnad.

någon som vet vad det kan vara för fel ??
har biltema kassa batterier??

HenkeYZ

Gräver i grannens rabatt
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
rd 350 räser
Även om batteriet skulle hålla dåligt, så skulle det inte påverka ypvsen vid första försöket. Om batteriet däremot är för klent mot vad som satt där orginal.
Vet att styrboxen till ypvsen bruka strula och då brukar ventilenerna bete sig märkligt

Oljepingu

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Suzuki DR 800, DR 350
kan den sota igen och gå trögt pga av det?

Den lät och fungerade bra för några dagar sen, helt plötsligt så började den bete sig konstigt. Trodde att det var batteriet.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Lossa drivningen och kolla så det går att vrida ventilen,kolla samtidigt att motorn går när drivningen är lossad.

Om det kärvar så riv ur ventilen och gör rent,byt samtidigt tätningarna,är det lika lätt som på 500an så tar det inte lång tid.

Skulle det vara motor eller box så låt drivningen hänga och ställ ventilen helt öppen tills du får tag på de delar som behövs,går en aning sämre på lågvarv men funkar och är mig veterligen inte skadligt.

Vanligt på de större 2-taktarna att boxen eller motorn havererar så det borde vara samma på 125an oxå.

Edit,förutsätter att wirarna är hela och löper lätt.

Henrik

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
hur ser man att ventilen är helt öppen??
i vilket läge ställer man den?

Jag har haft en TZR och talar efter erfarenheter från den men då den motorn är nästan identisk med dtr borde din vara mkt snarlik:

YPVSen gick på tzr att ställa i två lägen, dessa hade 180 graders skillnad. Ställde man den i fel läge gick den mao som en påse nötter och det märktes på direkten (råkade givetvis montera den fel första gången). Har inte verkstadshandboken där jag är nu men vad jag kommer ihåg var det mkt enkelt att montera/demontera.
har förresten för mig att man kan se ventilen om man tar bort expansionskammaren (om du nu vill kolla hur den rör på sig/öppnar).

Oljepingu

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Suzuki DR 800, DR 350
har mätt upp batteriet helt ok, ska kolla motorn till ypvs:n och se om den fungerar.

Oljepingu

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Suzuki DR 800, DR 350
motorn verkar vara lite dålig, testade och koppla bort vajrarna ingen skillnad så jag antar felet är i motorn.

ställde ypvs:n fullt öppen

Den gick bättre efter det och den kändes inte lika trött som innan:tummenupp

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
hur ser man att ventilen är helt öppen??
i vilket läge ställer man den?

Från vänster sida sett när man slår på tändning wee-wee ljud avgasport öppnar stänger (rensar bort sot), start av motor vrider sig avgasport medurs dvs sänker avgasport, vid 6000-7000rpm vrider den sig moturs dvs höjer avgasporten http://rd350lc.net/pageYPVS.htm

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024