Ypvs - Rd 350

skywarper

Jagular
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Stockholm (Tyresö)
Hoj
Yamaha RD350 YPVS
Kan börja med att hälsa till alla här på sporthoj, jag är nybliven medlem. :hej

Nu är det så att jag har nyligen köpt mig en RD 350 från 84, och killen jag köpte den av hade kopplat ur YPVS:en men jag tänkte inte så mycket på det eftersom jag hörde att servot fungerade när man slog på tändningen, men det visar sig nu att det är nåt mysko med servot eller själva styrboxen. Vet inte riktigt vilket och/eller om det går att fixa till själv.
När jag slår på tändningen snurrar servot först lite över ett varv, sen snurrar den ett varv till åt samma håll... Jag är inte superhaj på YPVS men det borde väl inte vara så, då kan jag väl inte koppla på vajrarna (de är urkopplade nu och själva ventilen är låst med en liten skruv)?

Det står ingenting om problemet i min verkstadshandbok heller så vitt jag ser (Hayes versionen), är det här ett vanligt fel?
Har en obehaglig känsla av att det kan vara lite dyrt. :va

Vore väldigt tacksam för lite mer info på det här.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Då är det nog YPVS-styrenheten som är paj, det är en svart box som sitter nånstans under sadeln eller tanken.
Följ sladden från servot så hittar du den.
Försök att få tag i en begagnad sån så behöver det inte bli så dyrt.
 

HanneZ

Guest
Jag hade en RD350 tidigare och hade även en Haynes mekbok och det står mycket utförligt i denna hur man testar både ypvs motorn och ypvs datorn! Så det är bara o börja meka!

Är datorn paj så kan du gå med den till en elektriker. Han kan mäta upp alla enheter och byta ut den som är trasig! Fick min lagad för 200 kr!

Mvh. Hannes
 

skywarper

Jagular
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Stockholm (Tyresö)
Hoj
Yamaha RD350 YPVS
Aha, det låter toppen! Hur öppnar man den, har för mig den var helgjuten när jag skruvade loss den o tittade sist?
Om den inte innehåller nåt för konstigt så kanske jag kan fixa den själv, är lite småhaj på digitalelektronik.
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
skywarper skrev:
Aha, det låter toppen! Hur öppnar man den, har för mig den var helgjuten när jag skruvade loss den o tittade sist?
Om den inte innehåller nåt för konstigt så kanske jag kan fixa den själv, är lite småhaj på digitalelektronik.
Testa den först :)
 

HanneZ

Guest
man får såga isär den, men de ordnar elektrikern! Men kolla om det är den som är trasig först! Står som sagt utförligt i haynes om hur man gör! Lycka till!!

Mvh. Hannes
 

brannstr

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Falun/Sågmyra
Hoj
Martin Z1260, RD 350, (frugans Dominator)
Instämmer med tidigare talare. Vill bara påminna om Svenska RD klubbens hemsida, där har du också ett forum att kolla begade delar på mm. Adressen är:
rd.just.nu

Mvh
Mattias
 

skywarper

Jagular
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Stockholm (Tyresö)
Hoj
Yamaha RD350 YPVS
Jag tackar för hjälpen, det är min första riktiga hoj (bara haft moppe tidigare) och jag måste säga att jag är mycket nöjd med den! :crash
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Menar du det att den öppnar och stänger när man vrider till tändningen så är det fullt normalt.
Det är inprogrammerat för att den ska rensa bort sot från mekanismen innan du startar.
Inget att oroa sig för mao.
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
om styrenheten e död
så e det inte billigt runt 1500 tror jag min gick på till tzr en..

torkel hör på forumet e en riktig RD nörd med
 

skywarper

Jagular
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Stockholm (Tyresö)
Hoj
Yamaha RD350 YPVS
Jag kan vara lite ute o cykla, men om jag har förstått rätt så är det troligast att det är själva styrboxen till YPVS:en som är trasig. Alltså inte CDI-boxen som de snackar om i den där tråden.
Jag har inte riktigt fått arslet ur vagnen och kollat upp så det verkligen är den dock, ska göra en ansträgning i morgon om jag får ltie tid över.

sEiKo: Den snurrar två gånger som du säger, fast åt samma håll, så lite får jag oroa mig :fakta
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top