Smokey__88
Ny medlem
vad är "ypvs" och vad gör det för skillnad. tänkte köpa en dt125 -85 och sätta på ett big bore kit men då får inte motorn vara ypvs
[Hanqvist] skrev:kan man svetsa igen denna och göra så man kan sätta på ett big bore kit? På till exempel en RD? eller finns det 175cc cylindrar till rd med ypvs också?
Smokey__88 skrev:vad är "ypvs" och vad gör det för skillnad. tänkte köpa en dt125 -85 och sätta på ett big bore kit men då får inte motorn vara ypvs
Awweboy skrev:vet inte riktigt hur de funkar, men jag skulle akta mig för att svetsa igen ypvs:en.. då lär du ju sabba motorn till den.. istället skulle du kanske bara kunna dra ur sladdarna!
men tänk på en sak.. ypvs:en har ju sin användning.. den ger dig ett mkt bättre bottendrag på låga varv, iaf tror jag det är så.. rätta mig ifall jag har fel
Tisse skrev:Yamaha powered valve system.. den ökar accerlation och lite hp genom att reglera avståndet på avgaserna.. denna kan tas bort ta bort vajrarna och ypvs motorn som sitter under tanken...
Går inte att borra upp till 175cc, 57mm är max.Fluxir skrev:den har den funktionen att den ökar motståndet för att ökabottendraget, ja.
ska du byta cylinder är inte YPVSen något problem, det är bara att koppla bort den, ska du borra den befintliga cyllen, så bör du tänka om, det är dumt. iaf å borra upp den till 175cc, då det blir lite dåligt med material kvar till ypvsen, det är bättre att då skaffa en annan cylle utan ypvs.
jo, det finns kit till RD på 180cc, passar även på TZR har ja för mig.
Solid snake skrev:Går inte att borra upp till 175cc, 57mm är max.
Fluxir skrev:det va något sånt jag trodde.
jag kan fresten intyga att det går fint att köra även utan ypvsen på en hoj som ska ha det, blir lite mer ketchupeffekt bara...
min TZR körde jag utan YPVSen, den va ruskit slö under 7000rpm, sen vaknade den till lite å vid 8000rpm hände det grejer...
Killawife skrev:Vad jag vet så passar inte 170 och 175 cc kiten på dom hojar som har YPVS. Inte för att man inte kan koppla ur YPVS:en utan för att cylindrarna och topparna är annorlunda utformade. Vattenkanalerna sitter inte likadant. Kolla på en YPVS så ser ni att cylinderns ytterform är rund medans icke-YPVS:en är fyrkantig.
Det går säkert att fixa till om man vill ha på ett kit men iom att du inte har köpt hojen ännu kan du ju se till att köpa en utan YPVS. Det kom just 85 så du får nog kolla efter en annan. Om du inte vill bearbeta cylindern förstås.
Annars finns det 180 cc kit för Honda MTX125 R. De har avgasventil och ger ordentligt med effekt.
En anna grej man kan gör aom man är mekkunnig är att montera på en crosscylinder istället för original. De ger oftast en 35-40 hästar men kan vara lite knepigt att få dit. Trägen vinner.
MTX har ingen YPVS däremot har den ATAC ventil som fungerar på ett helt annat sätt..[Hanqvist] skrev:På det där kitet till Honda MTX funkar det rakt på? Och kan man koppla in YPVS:en på den? Finns det något sätt att ändra botten draget om man skulle ta bort den? Mer än att dreva om den alltså?
Fluxir skrev:YPVSen ändrar inte Effekten i motorn, endast vridet, på låga varv.
när max effekten är uppnådd är ypvsen helt öppen för längesen. altså gör den inget där. jobbar endast på lågvarv.
philsson skrev:MTX har ingen YPVS däremot har den ATAC ventil som fungerar på ett helt annat sätt..
Smokey__88 skrev:vad är "ypvs" och vad gör det för skillnad. tänkte köpa en dt125 -85 och sätta på ett big bore kit men då får inte motorn vara ypvs
Killawife skrev:Det finns inget Big bore kit till YPVS modellen. Men det är inte så nödvändigt, det är ingen "magisk" ventil som ger en massa effekt utan den ger ett litet effekttillskott från ca 3500 varv till 7000 tror jag det är. Jag märkte ingen skillnad mellan min RD125LC-83 och min RD125YPVS-85, dom var lika sega under 7000 båda två.
Ett 170 cc kit ger mer effekt på botten och mellanregister än någon avgasventil kan ge. Och mer effekt på topp med.
180 cc kitet till Honda MTX och NS nämde jag bara för att det kan vara ett bra alternativ om man inte köpt hoj än. Tydligen har det utgått läste jag i en annan tråd. Surt.
Det fanns till NSR också.
Gå hit: http://www.addemoto.se/ och ladda ner deras katalog och kolla sen på cylinderkit så finns lite info där.
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |
|
CFMOTO 800MT-X
CFMOTO har presenterat 800M... |
|
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |