ypvs?

Smokey__88

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Hoj
Honda NS125F -88, Monkeybike -05, Minimoto 14E
vad är "ypvs" och vad gör det för skillnad. tänkte köpa en dt125 -85 och sätta på ett big bore kit men då får inte motorn vara ypvs

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
YPVS "Yamaha power ventilations system" tror jag det står för.. och det är en vanlig RC ventil. Alltså en ventil som reglerar motståndet i utblåset beroende på varv..

[Hanqvist]

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
snart!
kan man svetsa igen denna och göra så man kan sätta på ett big bore kit? På till exempel en RD? eller finns det 175cc cylindrar till rd med ypvs också?

Awweboy

High Pressure Intercooled Turbo Perfo...
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
[Hanqvist] skrev:
kan man svetsa igen denna och göra så man kan sätta på ett big bore kit? På till exempel en RD? eller finns det 175cc cylindrar till rd med ypvs också?

vet inte riktigt hur de funkar, men jag skulle akta mig för att svetsa igen ypvs:en.. då lär du ju sabba motorn till den.. istället skulle du kanske bara kunna dra ur sladdarna! :)

men tänk på en sak.. ypvs:en har ju sin användning.. den ger dig ett mkt bättre bottendrag på låga varv, iaf tror jag det är så.. rätta mig ifall jag har fel :död

Tisse

snart med i 100-klubben
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
TZR 125
Smokey__88 skrev:
vad är "ypvs" och vad gör det för skillnad. tänkte köpa en dt125 -85 och sätta på ett big bore kit men då får inte motorn vara ypvs

Yamaha powered valve system.. den ökar accerlation och lite hp genom att reglera avståndet på avgaserna.. denna kan tas bort ta bort vajrarna och ypvs motorn som sitter under tanken...

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Awweboy skrev:
vet inte riktigt hur de funkar, men jag skulle akta mig för att svetsa igen ypvs:en.. då lär du ju sabba motorn till den.. istället skulle du kanske bara kunna dra ur sladdarna! :)

men tänk på en sak.. ypvs:en har ju sin användning.. den ger dig ett mkt bättre bottendrag på låga varv, iaf tror jag det är så.. rätta mig ifall jag har fel :död

den har den funktionen att den ökar motståndet för att ökabottendraget, ja.

ska du byta cylinder är inte YPVSen något problem, det är bara att koppla bort den, ska du borra den befintliga cyllen, så bör du tänka om, det är dumt. iaf å borra upp den till 175cc, då det blir lite dåligt med material kvar till ypvsen, det är bättre att då skaffa en annan cylle utan ypvs.

jo, det finns kit till RD på 180cc, passar även på TZR har ja för mig.

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Tisse skrev:
Yamaha powered valve system.. den ökar accerlation och lite hp genom att reglera avståndet på avgaserna.. denna kan tas bort ta bort vajrarna och ypvs motorn som sitter under tanken...

YPVSen ändrar inte Effekten i motorn, endast vridet, på låga varv.

när max effekten är uppnådd är ypvsen helt öppen för längesen. altså gör den inget där. jobbar endast på lågvarv.

Solid snake

Guest
Fluxir skrev:
den har den funktionen att den ökar motståndet för att ökabottendraget, ja.

ska du byta cylinder är inte YPVSen något problem, det är bara att koppla bort den, ska du borra den befintliga cyllen, så bör du tänka om, det är dumt. iaf å borra upp den till 175cc, då det blir lite dåligt med material kvar till ypvsen, det är bättre att då skaffa en annan cylle utan ypvs.

jo, det finns kit till RD på 180cc, passar även på TZR har ja för mig.
Går inte att borra upp till 175cc, 57mm är max.

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Solid snake skrev:
Går inte att borra upp till 175cc, 57mm är max.

det va något sånt jag trodde.

jag kan fresten intyga att det går fint att köra även utan ypvsen på en hoj som ska ha det, blir lite mer ketchupeffekt bara...

min TZR körde jag utan YPVSen, den va ruskit slö under 7000rpm, sen vaknade den till lite å vid 8000rpm hände det grejer... :tummenupp

Awweboy

High Pressure Intercooled Turbo Perfo...
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
Fluxir skrev:
det va något sånt jag trodde.

jag kan fresten intyga att det går fint att köra även utan ypvsen på en hoj som ska ha det, blir lite mer ketchupeffekt bara...

min TZR körde jag utan YPVSen, den va ruskit slö under 7000rpm, sen vaknade den till lite å vid 8000rpm hände det grejer... :tummenupp

om man nu vill ha de så ja.. annars kan de ju vara skönt med lite bottendrag ibland.. :tungan

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Vad jag vet så passar inte 170 och 175 cc kiten på dom hojar som har YPVS. Inte för att man inte kan koppla ur YPVS:en utan för att cylindrarna och topparna är annorlunda utformade. Vattenkanalerna sitter inte likadant. Kolla på en YPVS så ser ni att cylinderns ytterform är rund medans icke-YPVS:en är fyrkantig.

Det går säkert att fixa till om man vill ha på ett kit men iom att du inte har köpt hojen ännu kan du ju se till att köpa en utan YPVS. Det kom just 85 så du får nog kolla efter en annan. Om du inte vill bearbeta cylindern förstås.

Annars finns det 180 cc kit för Honda MTX125 R. De har avgasventil och ger ordentligt med effekt.

En anna grej man kan gör aom man är mekkunnig är att montera på en crosscylinder istället för original. De ger oftast en 35-40 hästar men kan vara lite knepigt att få dit. Trägen vinner.

[Hanqvist]

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
snart!
Killawife skrev:
Vad jag vet så passar inte 170 och 175 cc kiten på dom hojar som har YPVS. Inte för att man inte kan koppla ur YPVS:en utan för att cylindrarna och topparna är annorlunda utformade. Vattenkanalerna sitter inte likadant. Kolla på en YPVS så ser ni att cylinderns ytterform är rund medans icke-YPVS:en är fyrkantig.

Det går säkert att fixa till om man vill ha på ett kit men iom att du inte har köpt hojen ännu kan du ju se till att köpa en utan YPVS. Det kom just 85 så du får nog kolla efter en annan. Om du inte vill bearbeta cylindern förstås.

Annars finns det 180 cc kit för Honda MTX125 R. De har avgasventil och ger ordentligt med effekt.

En anna grej man kan gör aom man är mekkunnig är att montera på en crosscylinder istället för original. De ger oftast en 35-40 hästar men kan vara lite knepigt att få dit. Trägen vinner.

På det där kitet till Honda MTX funkar det rakt på? Och kan man koppla in YPVS:en på den? Finns det något sätt att ändra botten draget om man skulle ta bort den? Mer än att dreva om den alltså?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
[Hanqvist] skrev:
På det där kitet till Honda MTX funkar det rakt på? Och kan man koppla in YPVS:en på den? Finns det något sätt att ändra botten draget om man skulle ta bort den? Mer än att dreva om den alltså?
MTX har ingen YPVS däremot har den ATAC ventil som fungerar på ett helt annat sätt..

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Fluxir skrev:
YPVSen ändrar inte Effekten i motorn, endast vridet, på låga varv.

när max effekten är uppnådd är ypvsen helt öppen för längesen. altså gör den inget där. jobbar endast på lågvarv.

Ökar vridet ökar hästkrafterna, eftersom dom är i ett fast förhållande till varandra genom varvtalet. Så den ger altså både mer hästar och vrid vid ett givet varvtal (dvs mellanvarven där den är verksam)

[Hanqvist]

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
snart!
philsson skrev:
MTX har ingen YPVS däremot har den ATAC ventil som fungerar på ett helt annat sätt..

Okej, vet du/ni några andra cylindrar med 170-180 cc som den där YPVS ventilen finns på?

Finns det något sätt och öka bottendraget bortsätt från drevning? Vart finns det och köpa 170-180 cc cylindrar?

Till yamaha rd är det då.

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Smokey__88 skrev:

Hehe, trodde nån frågade efter mig.

Jag skrev mitt avslutningsarbete om just modern tvåtakts teknologi och dess utveckling i början av 90 talet då jag var nåt av en tvåtaktsgalning. Det avspeglar sig kanske fortfarande i min handle som jag använt sen internet var nytt.
Yamaha Power Valve System

Det höjer och sänker din avgasport beroende på varvtal. Detta för att ge bättre bottendrag trots att motorn är vässad för att gå bra på höga varv.

Big bore ger dock också bättre bottendrag så den förlorade ypvs-en är inte fruktansvärt illa att bli av med. Iaf inte om du går upp t 170-180cc eller så...

Daniel

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det finns inget Big bore kit till YPVS modellen. Men det är inte så nödvändigt, det är ingen "magisk" ventil som ger en massa effekt utan den ger ett litet effekttillskott från ca 3500 varv till 7000 tror jag det är. Jag märkte ingen skillnad mellan min RD125LC-83 och min RD125YPVS-85, dom var lika sega under 7000 båda två.

Ett 170 cc kit ger mer effekt på botten och mellanregister än någon avgasventil kan ge. Och mer effekt på topp med.

180 cc kitet till Honda MTX och NS nämde jag bara för att det kan vara ett bra alternativ om man inte köpt hoj än. Tydligen har det utgått läste jag i en annan tråd. Surt.
Det fanns till NSR också.

Gå hit: http://www.addemoto.se/ och ladda ner deras katalog och kolla sen på cylinderkit så finns lite info där.

Last edited:

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Killawife skrev:
Det finns inget Big bore kit till YPVS modellen. Men det är inte så nödvändigt, det är ingen "magisk" ventil som ger en massa effekt utan den ger ett litet effekttillskott från ca 3500 varv till 7000 tror jag det är. Jag märkte ingen skillnad mellan min RD125LC-83 och min RD125YPVS-85, dom var lika sega under 7000 båda två.

Ett 170 cc kit ger mer effekt på botten och mellanregister än någon avgasventil kan ge. Och mer effekt på topp med.

180 cc kitet till Honda MTX och NS nämde jag bara för att det kan vara ett bra alternativ om man inte köpt hoj än. Tydligen har det utgått läste jag i en annan tråd. Surt.
Det fanns till NSR också.

Gå hit: http://www.addemoto.se/ och ladda ner deras katalog och kolla sen på cylinderkit så finns lite info där.

YPVS är faktiskt ganska effektivt.
Prova att stänga av den och kör en vända med den låst på öppen.
Ypvs cyllen är mer vässad för höga varv med mer effekt än 83-84 orna och därmed suger lågvarvsegenskaperna fett. Med YPVS en får du tillbaks ungefär samma lågvarvsegenskaper som du hade med den gamla cyllen som var mer balanserad för att ge effekt rakt över med lite lägre toppeffekt som resultat...

Det bästa är dock en kombination av justerbar avgassystemsvolym och höjd på porten som vissa modeller har.

Daniel

BiB

En gång, ingen gång, två...
Gick med
15 Apr 2005
Hoj
Yamaha MT-09
Ahh..vilka minnen dena tråd ger. Jag hade en LC från -82, och j-r va den gick att trimma. Gjorda allt enligt hederlig två-takts tuning som gällde på den tiden, och gäller fortfarande, skulle jag tro. Rätt blås, toppen, svarade kolven på insidan, jacket (vet ej om det gjorde nått egentligen) slipade och polerade kanalerna, de jag givetvis missade, tänk på munstyckena i gasarn, och rätt stift..de som hände mig :) va ett stort gapande hål i kolven :tummenupp , varför, just det..ovannämnda..

Efter detta fanns det ett 175 cc från England, som beställdes på momangen, El,Grymmo :yoparty :yoparty Finns det nått liknade, så köp.

PS. Polarn hade YPVS, men hade inte en sportmössa, mot den "gamle"

Kör hårt :tummenupp

Henke_

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
yamaha dt med ypvs
Tjenare jag har en yamaha dt 125 med en rd motor på( -88) . . på denna motor sitter de en ypvs ventil.. Jag undrar vad ja kan göra för att trimma denna motor utan att göra något med ypvs ventilen..

M.V.H // HENKE

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...