Intressant logik du och många andra för om att lånen är på ett enda objekt. Ungefär som att det är skillnad på pengarna man tar ur höger resp vänster ficka.
Man kan lika gärna säga att du åkt till Thailand för lånade pengar för du skulle mellan tummen och pekfingret ha varit skuldfri om du istället stannat hemma och amorterat.
Kronofogden(hypotetiskt) skulle sälja allt som krävs för att betala dina skulder helt utan att bry sig om vad du själv anser att du använt de lånade pengarna till.
Mitt resonemang är mer en filosofisk betraktelse nu och jag missunnar dig inte att ha kul och du verkar ju ha ganska låg skuldsättning i ditt liv relativt tillgångarna så res på ni och gratulerar till giftermålet.
Själ har jag ett huslån eftersom det ger lägst ränta men vad är det första jag skulle sälja om jag fick ekonomiska problem? Inte är det ju huset...
Civil ingenjör, Sprint GT 1050 2012
När jag för många år sedan köpte min första bil tog jag ett lån med säkerhet i min bostadsrätt som före detta var "obelånad". Jag köpte alltså bilen för lånade pengar, men på pappret är det bostadsrätten som är särskild säkerhet.
Har jag då en betald bil och belånad bostadsrätt eller har jag en betald bostadsrätt och bil på lån?
Kontentan för min del är iaf att jag håller med Two Stroke Man. Det är oväsentligt om ens lån har säkerhet i någon egendom (fordon via anteckning om kredit i vägtrafikregistret, inskrivning i fastigheter, pant i bostadsrätter osv.), om jag just vid köpet lånade pengar osv. Det som är intressant i sammanhanget är totala skuldsättningen jämfört med totala tillgångsmassan. Men det har väl knappast med den här tråden att göra.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|