Yrkesfråga: Vad gör en Account Manager? Finns det "en typisk dag"?

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Jag betecknar mig själv som "säljare". Jag utför precis det som du skriver och anser att det ingår i "säljare".

Jag kanske ska kräva en ny titel: "Key account manager salesman representative project manager chief"

Helt rätt inställning!
Alla på ett företag ska vara säljare, såväl kodknäckaren som lokalvårdaren eller analytikern. Alla anställda representerar sitt företag. Har man den företagskulturen har man lyckats utifrån ledningsgruppen med företaget.
Däremot vid sidan om ovanstående har man andra uppgifter såsom KAM, utvecklare mm. Du kanske helt enkelt ska ha titel KAM och inte säljare?
För mig personligen spelar det ingen roll men för beslutsfattare hos samarbetspartners kan det spela stor roll, tyvärr.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Helt rätt inställning!
Alla på ett företag ska vara säljare, såväl kodknäckaren som lokalvårdaren eller analytikern. Alla anställda representerar sitt företag. Har man den företagskulturen har man lyckats utifrån ledningsgruppen med företaget.
Däremot vid sidan om ovanstående har man andra uppgifter såsom KAM, utvecklare mm. Du kanske helt enkelt ska ha titel KAM och inte säljare?
För mig personligen spelar det ingen roll men för beslutsfattare hos samarbetspartners kan det spela stor roll, tyvärr.

Det har absolut inget med god ledarskap att göra.

Däremot döpte jag mig just till "Super-KAM" då jag har de största, fränaste och mest krävande kunderna.

Hur många tûûûûsen extra ska jag få i månan? 5?

/ Jens

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Det har absolut inget med god ledarskap att göra.

Däremot döpte jag mig just till "Super-KAM" då jag har de största, fränaste och mest krävande kunderna.

Hur många tûûûûsen extra ska jag få i månan? 5?

/ Jens

Projektledning och att vara drivande är en av de viktigaste medlen för att nå framgång inom KAM. Din återförsäljare/samarbetspartner behöver kanske något extra för att leverera mer. Du ska då såväl driva som sälja in det internt.

Du kanske ändå är en säljare fast en stjärnsuperdupersäljare med lite extra ansvar/uppgifter förutom ren sälj? ;)
Att vara en duktig säljare kommer man långt med oavsett vilken bransch det gäller!

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Projektledning och att vara drivande är en av de viktigaste medlen för att nå framgång inom KAM. Din återförsäljare/samarbetspartner behöver kanske något extra för att leverera mer. Du ska då såväl driva som sälja in det internt.

Du kanske ändå är en säljare fast en stjärnsuperdupersäljare med lite extra ansvar/uppgifter förutom ren sälj? ;)
Att vara en duktig säljare kommer man långt med oavsett vilken bransch det gäller!

Du svarar inte på hur mycket pingar jag ska få av min titel...

Edit: Du vet som Meja: It´s all about the money...

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Jobbat som account manager åt en webbyrå, ett danskt företag. En helt annan mentalitet och säljapprouch än vad vi har i sverige. Har jobbat som säljare hela mitt liv men kommer aldrig jobba som account manager igen.

Som account manager är ens arbetsuppgift att söka upp nya kunder, skapa nya kontakter och skriva avtal. Det är oftast B2B men är inte helt säker, kanske är mellan privatpersoner och företag oxå. Så långt har jag aldrig brytt mig att kolla upp. Det företaget jag jobba för var det B2B iaf.

Det är väldigt väldigt mycket jobb med det och man har oftast en kvot man måste fylla, för dagen för veckan och för månaden. Väldigt stor press på en. KAM jobbar med redan befintliga kunder och sysslar mest med merförsäljning till de kunder man redan har.

Är man en sjukt grym säljare kan man tjäna riktigt bra pengar på det, oftast är det en liten fast lön och resten på provision. Men man märker rätt snabbt om man passar för jobbet eller inte.

Tycker som dom flesta redan har skrivit att det är ren B.S, det är bara finare ord för telefonförsäljare. Observera att jag skriver ur min egen erfarenhet och vad jag upplevt när jag jobba med det, det kanske skiljer sig markant med hur det fungerar på olika företag och länder.

Lycka till med vad du än väljer! :tummenupp Även om det inte går som du tänkt dig så är du iaf en erfarenhet rikare! ;)

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Hoj
CRF250
Jag betecknar mig själv som "säljare". Jag utför precis det som du skriver och anser att det ingår i "säljare".

Jag kanske ska kräva en ny titel: "Key account manager salesman representative project manager chief"

Den titeln låter som en riktig lurendrejarare!

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Stackare. :D Då måste det vara tufft att vara klämd mellan jobbig personal och krävande chef samt på vissa företag, beställande KAMar.
;)

Du har fel. Jag har tre chefsnivåer över mig men är själv längst ner i näringskedjan. :)

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Du svarar inte på hur mycket pingar jag ska få av min titel...

Edit: Du vet som Meja: It´s all about the money...
:D Du skulle få löneavdrag eftersom du inte vet vad KAM är. ;)

Intressant hur ett namn på ett yrke kan innebära så olika beroende på bransch men även bolag. Key betyder som sagt nyckel. Hur kan en ny kund vara en nyckelkund? Intressant och lite risky! :)

Jag drar inte in några nya kunder alls. Jag ser till mina återförsäljare/samarbetspartners säljer genom väl fungerade system, bra produkter, bästa möjliga service och snabb hantering. Är något knas, ser jag till att koppla in produktchef så att han i sin tur ser till att hans grupp rättar till eller förbättrar det som partnern inte är nöjd med. det krävs att ajg är insatt i affären från början till slut. Jag håller i den röda tråden i företaget och ser till att varje pusselbit (avdelning) hänger ihop för min samarbetspartner. Jag har fast månadslön. Jag får en liten bonus om hela systemet fungerar genom att vi ser att dessa nyckelkunder drar in mer pengar till oss. Nu jobbar jag med 400 andra kollegor vilket innebär att det blir lite mer renodlat. En KAM på ett litet bolag kanske även är AM.

Account Manager (AM) är däremot i min värld en person som ska dra in nya konton där kanske någon av dessa konton kan bli just en av nyckelkunderna i framtiden. Då är det KAM som övertar det kundansvaret.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Haha..

Håller med, Beskrivningen ovan stämmer rätt bra med mitt gamla jobb också (synka kundbehov med (ny/vidare)utveckling av IT-lösningar).

I min värld var jag fortfarande säljare, det tog bara väldigt mycket längre tid att få den där signaturen än när jag sålde telefonabonnemang på gymnasiet.

Intressant hur ett namn på ett yrke kan innebära så olika beroende på bransch men även bolag. Key betyder som sagt nyckel. Hur kan en ny kund vara en nyckelkund? Intressant och lite risky! :)

Kanske hänger på vad man säljer också.

Vi hade ett Key Account i Sthlm Läns Landsting. Dels för att de plöjde in pengar genom support och vidareutveckling, men främst för att deras nöjdhet bidrog till massa kransaffärer (mindre landsting och kommuner som jobbar i liknande/samma system).

På samma sätt betraktade vi ett prospekt jag jobbade länge med som K.A. då den initiala affären "bara" låg på ett par msek, men potentialen i 3-4 andra processer och dessutom i 17 länder till som hela tiden diskuterades på ett spekulativt plan. Det hade omgående BLIVIT en nyckelkund den dag lösningen var implementerad.

Har man ansvar för en butikskedja är det en sak. Om ett sälj i startfasen kan ta ett par år för att få ett projekt startklart så är bilden lite annorlunda.

Så... Branschberoende skulle jag säga!

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
En prostituerad kan väl titulera sig både som CEO och KAM?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag drar inte in några nya kunder alls. Jag ser till mina återförsäljare/samarbetspartners säljer genom väl fungerade system, bra produkter, bästa möjliga service och snabb hantering. Är något knas, ser jag till att koppla in produktchef så att han i sin tur ser till att hans grupp rättar till eller förbättrar det som partnern inte är nöjd med. det krävs att ajg är insatt i affären från början till slut. Jag håller i den röda tråden i företaget och ser till att varje pusselbit (avdelning) hänger ihop för min samarbetspartner. Jag har fast månadslön. Jag får en liten bonus om hela systemet fungerar genom att vi ser att dessa nyckelkunder drar in mer pengar till oss. Nu jobbar jag med 400 andra kollegor vilket innebär att det blir lite mer renodlat. En KAM på ett litet bolag kanske även är AM.

Hmmm, ditt jobb låter riktigt roligt... Det kanske man skulle bli när man blir stor (är ju bara 31) :) Vad har du för utbildning?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år