Jobbat som account manager åt en webbyrå, ett danskt företag. En helt annan mentalitet och säljapprouch än vad vi har i sverige. Har jobbat som säljare hela mitt liv men kommer aldrig jobba som account manager igen.
Som account manager är ens arbetsuppgift att söka upp nya kunder, skapa nya kontakter och skriva avtal. Det är oftast B2B men är inte helt säker, kanske är mellan privatpersoner och företag oxå. Så långt har jag aldrig brytt mig att kolla upp. Det företaget jag jobba för var det B2B iaf.
Det är väldigt väldigt mycket jobb med det och man har oftast en kvot man måste fylla, för dagen för veckan och för månaden. Väldigt stor press på en. KAM jobbar med redan befintliga kunder och sysslar mest med merförsäljning till de kunder man redan har.
Är man en sjukt grym säljare kan man tjäna riktigt bra pengar på det, oftast är det en liten fast lön och resten på provision. Men man märker rätt snabbt om man passar för jobbet eller inte.
Tycker som dom flesta redan har skrivit att det är ren B.S, det är bara finare ord för telefonförsäljare. Observera att jag skriver ur min egen erfarenhet och vad jag upplevt när jag jobba med det, det kanske skiljer sig markant med hur det fungerar på olika företag och länder.
Lycka till med vad du än väljer!
Även om det inte går som du tänkt dig så är du iaf en erfarenhet rikare!