yrkesmcförare ?

hjelmfrillan

En otrolig blick för spelet
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Huskvarnas förort Jönköping
Hoj
xt660r
satt å funderade lite.

finns det någon här som har hojåka som sitt yrkesval?
alltså någon som jobbar på hojen?

typ mcbud, mcpolis, mcväktare, mcläkare.
skulle vara kul å höra lite hur ni har det?
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
I england har dom en tjanst som passar mig...ambulans personal som kjør mc....
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Glöm nte trafiklärarna som bor på en MC under säsongen, men tror inte det är speciellt roligt - orka åka MC på fritiden då?
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Bra tråd!

Skulle själv uppskatta om något Mc-bud skrev lite om hur jobbet är och hur en typisk dag på jobbet kan vara... börjar tröttna på mitt jobb som El- montör :huvet
 

P-E

Guest
Skulle ju vara en dröm att köra mc dagarna ut och få cash för det. Bara det inte vänder mc till något tråkigt och negativt.
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Jupp jag ar ambulans personal men jag kjør en sunkig vw caravelle :(
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
borde inte ghostrider räknas.. han lär ju tjäna en heldel cash på dom däringa filmerna.. :va :gnissla
 

P-E

Guest
sven666 skrev:
borde inte ghostrider räknas.. han lär ju tjäna en heldel cash på dom däringa filmerna.. :va :gnissla

Jo men grejen är att han kör mer joyrides, och inte varje dag. Han kör ju som han själv vill och tycker. Alla köper hans filmer ändå.

Är du mc bud måste du köra varje dag, till och med när det regnar kanske? Sen är det någon som bestämmer över dig och vart du ska köra.
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
P-E skrev:
Jo men grejen är att han kör mer joyrides, och inte varje dag. Han kör ju som han själv vill och tycker. Alla köper hans filmer ändå.

Är du mc bud måste du köra varje dag, till och med när det regnar kanske? Sen är det någon som bestämmer över dig och vart du ska köra.


t.om när det regnar?
Jo du

Du får snällt köra när det är -15 och snöoväder
 
Last edited:

P-E

Guest
Lartes skrev:
tom när det regnar?

Du får köra när det är -15 och snöoväder

Mm tänkte säga det, var dock inte säker det. Så ville inte yttra mig när jag inte visste säkert.

Personligen tror jag om du får köra mc när det regnar, snöar och är minus och varje dag så blir det till slut inte roligt längre.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Monobike skrev:
Bra tråd!

Skulle själv uppskatta om något Mc-bud skrev lite om hur jobbet är och hur en typisk dag på jobbet kan vara... börjar tröttna på mitt jobb som El- montör :huvet

Prata med mcbudet här innan du ens funderar på att ev byta jobb. Det är inte bara att köra hoj + riktiga mcbud kör året runt och inte bara under sommaren.
Hade jag varit singel + inget hus då skulle jag ha nappat direkt men som det ser ut nu så skulle jag inte våga chansa om man blir ordentligt skadad.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
P-E skrev:
Mm tänkte säga det, var dock inte säker det. Så ville inte yttra mig när jag inte visste säkert.

Personligen tror jag om du får köra mc när det regnar, snöar och är minus och varje dag så blir det till slut inte roligt längre.

Men du blir jäkligt bra på att köra hoj! Det finns ju nästa ingen bättre träning på att träna på olika underlag som mcbuden gör! Men som sagt det gäller ju att undvika alla dessa stora hinder som brukar hamna i vägen --> bilar, fotgängare, bussar mm vad de nu träffar på.
 

P-E

Guest
motardnisse skrev:
Men du blir jäkligt bra på att köra hoj! Det finns ju nästa ingen bättre träning på att träna på olika underlag som mcbuden gör! Men som sagt det gäller ju att undvika alla dessa stora hinder som brukar hamna i vägen --> bilar, fotgängare, bussar mm vad de nu träffar på.

Mm förstår att man bli jävligt mycket bättre. Kan man inte fixa så man bara jobbar där på sommaren? :D
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Arctic#1 skrev:
I england har dom en tjanst som passar mig...ambulans personal som kjør mc....

Vi har en i GBG med,en akut-MC som används vid stora evenemang med mycket folk tex Göteborgskalset då många gator är avstängda och det är mycket folk i rörelse.Har för mig att den är ganska full utrustad med akut tillbehör.

Tyvärr drivs den av idella pengar och insamlingar.
Skall se om jag hittar lite mer info.

Sen har vi också en MC-polis på forumet.


edit:
Saxat från http://www.raddningstjansten.goteborg.se/

Ambulans-MC är också en ny verksamhet som har bedrivits på försök under sommaren 1999. Göteborgs satsning som evenemangsstad gör att stora folkmassor och gatuavstängningar gör det svårt att komma fram för ambulanser.

Efter internationell förebild har en ambulans-MC varit i drift som komplement till övriga ambulanser. Syftet är att förkorta insatstiden under olika arrangemang. Samtidigt kan också ambulanssjukvårdaren omprioritera eller avbeställa ordinarie ambulans, vilket är viktigt när det är stora problem med framkomligheten. Under vissa arrangemang är det över 150.000 människor i rörelse i centrum. Erfarenheterna och responsen från allmänheten har under sommaren varit genomgående positiva.

Hittade denna artikel.

Ambulans-mc först på plats

Sjuksköterskan Andreas Andersson Berner
väcker en del uppmärksamhet där han rullar
fram på sin ambulans-mc. På fredag- och
lördagkvällar åker han runt i centrala Göteborg,
och under stora evenemang finns han till
hands i folkträngseln.
Räddningstjänsten i Storgöteborg är den enda i Sverige
som har ambulans-mc. Motorcykelns största fördel är
att den lätt kan kryssa fram i stora folkmassor.
- Det är grunden till att den finns: att det ska gå smidigt
att komma på plats även när det är mycket folk,
förklarar Andreas Andersson Berner, som arbetar som
ambulanssjuksköterska med mc-uppdrag.
Obehagliga situationer
Mc-förarens jobb är utsatt. Att alltid vara ensam är
något nytt för ambulanspersonal, och kanske inte så
trevligt.
- Jag är inte riktigt van vid att vara ensam. Men samtidigt
som jag åker på ett larm sätts alltid en bil i rullning,
och den kommer fram strax efter mig. Det har
hänt att situationer känts obehagliga, säger Andreas.
Men om ambulansen larmas till ett ställe där SOS
Alarm bedömer att det finns risker skickas också en
polisbil. Det gäller för både mc och ambulansbil.
- Det är ju inte alltid personerna som tillkallat ambulans
uppskattar att ambulanspersonalen står och väntar
på polisen, om man säger så. Det är inte meningen att
föraren ska baxa upp skadade personer på mc:n och
köra dem till sjukhuset; Andreas roll är att komma
snabbt på plats och ge den hjälp han kan där.
Att onyktra människor samlas kring motorcykeln är
vanligt när den rullar omkring på fredag- och lördagkvällar
inne i Göteborgs city.
- Det är ju för att det finns så många berusade på
stan som vi är ute, säger Andreas och skrattar lite. Fast
det kan vara besvärligt när folk försöker pilla på grejer
eller sätta sig på motorcykeln. Men 95 procent av uppmärksamheten
är bara positiv.
Två ambulans-mc
Andreas är en av åtta anställda som har rätt att köra
mc i tjänsten. Hittills är all personal med mc-uppdrag
manlig.
- Men kvinnor är mycket välkomna, det är bra med
blandning.
Det finns två ambulans-mc: den specialutrustade
BMW 850 som Andreas visar upp i Högskolans i Borås
monter i Nordstan, och en Honda för off-roadbruk.
- Hondan är till för att man till exempel ska kunna
köra bredvid vägen om det behövs.
Vad Andreas har med sig för utrustning på ambulans-
mc:n varierar.
- Jag packar efter omständigheterna, på Göteborgsvarvet
har jag till exempel mycket vätska. En defibrillator
för hjärtstillestånd har jag med mig, smärtstillande
medel, läkemedel mot kramper och mot allergiska
problem och glykoser för diabetiker.
Framtill finns en karta fasttejpad, att veta vart man
ska är livsviktigt för ambulansmc-föraren.
- När man är två kan den ena köra bilen och den
andra läsa karta. Nu måste jag veta exakt hur jag ska
köra, för att slippa stanna på vägen.
Oväntad bonus
Andreas Andersson Berner har gått sjuksköterskeutbildningen
i Lund, och sedan arbetat på barnakuten på
Östra Sjukhuset i Göteborg i knappt två år.
- Jag sökte till ambulansen för att det verkade vara
intressant, lite friare och mer varierande arbete. Men
när jag började användes inte ambulans-mc:n så ofta,
första uppdraget för mig var vid Volvo Ocean Race i
juni förra året. Att få köra mc i jobbet blev en oväntad
bonus.
Andreas har haft mc-kort i tolv år, och är en rutinerad
förare.
- Man får köra med omdöme. Det måste man förstås
alltid göra vid larm, men det är ännu viktigare när man
kör där det finns mycket folk. Man vet aldrig vad som
kan hända från den ena sekunden till den andra.
Som ambulansmc-förare bör man också ha en extra
kompetens: man måste vara allsidig och kunna ta folk,
eftersom mc:n attraherar så många nyfikna.
- Mc-föraren blir lite av ett ansikte utåt för ambulanssjukvården.
TEXT OCH BILD: LENA
 

Bifogat

  • MCamb.JPG
    MCamb.JPG
    54.7 KB · Visningar: 242
Last edited:

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
P-E skrev:
Mm förstår att man bli jävligt mycket bättre. Kan man inte fixa så man bara jobbar där på sommaren? :D
Går gör det väl.. Bara att säga upp sig när det bli nollgradigt, fast det är feminimt och fjolligt att göra så.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top