Arctic#1 skrev:
I england har dom en tjanst som passar mig...ambulans personal som kjør mc....
Vi har en i GBG med,en akut-MC som används vid stora evenemang med mycket folk tex Göteborgskalset då många gator är avstängda och det är mycket folk i rörelse.Har för mig att den är ganska full utrustad med akut tillbehör.
Tyvärr drivs den av idella pengar och insamlingar.
Skall se om jag hittar lite mer info.
Sen har vi också en MC-polis på forumet.
edit:
Saxat från
http://www.raddningstjansten.goteborg.se/
Ambulans-MC är också en ny verksamhet som har bedrivits på försök under sommaren 1999. Göteborgs satsning som evenemangsstad gör att stora folkmassor och gatuavstängningar gör det svårt att komma fram för ambulanser.
Efter internationell förebild har en ambulans-MC varit i drift som komplement till övriga ambulanser. Syftet är att förkorta insatstiden under olika arrangemang. Samtidigt kan också ambulanssjukvårdaren omprioritera eller avbeställa ordinarie ambulans, vilket är viktigt när det är stora problem med framkomligheten. Under vissa arrangemang är det över 150.000 människor i rörelse i centrum. Erfarenheterna och responsen från allmänheten har under sommaren varit genomgående positiva.
Hittade denna artikel.
Ambulans-mc först på plats
Sjuksköterskan Andreas Andersson Berner
väcker en del uppmärksamhet där han rullar
fram på sin ambulans-mc. På fredag- och
lördagkvällar åker han runt i centrala Göteborg,
och under stora evenemang finns han till
hands i folkträngseln.
Räddningstjänsten i Storgöteborg är den enda i Sverige
som har ambulans-mc. Motorcykelns största fördel är
att den lätt kan kryssa fram i stora folkmassor.
- Det är grunden till att den finns: att det ska gå smidigt
att komma på plats även när det är mycket folk,
förklarar Andreas Andersson Berner, som arbetar som
ambulanssjuksköterska med mc-uppdrag.
Obehagliga situationer
Mc-förarens jobb är utsatt. Att alltid vara ensam är
något nytt för ambulanspersonal, och kanske inte så
trevligt.
- Jag är inte riktigt van vid att vara ensam. Men samtidigt
som jag åker på ett larm sätts alltid en bil i rullning,
och den kommer fram strax efter mig. Det har
hänt att situationer känts obehagliga, säger Andreas.
Men om ambulansen larmas till ett ställe där SOS
Alarm bedömer att det finns risker skickas också en
polisbil. Det gäller för både mc och ambulansbil.
- Det är ju inte alltid personerna som tillkallat ambulans
uppskattar att ambulanspersonalen står och väntar
på polisen, om man säger så. Det är inte meningen att
föraren ska baxa upp skadade personer på mc:n och
köra dem till sjukhuset; Andreas roll är att komma
snabbt på plats och ge den hjälp han kan där.
Att onyktra människor samlas kring motorcykeln är
vanligt när den rullar omkring på fredag- och lördagkvällar
inne i Göteborgs city.
- Det är ju för att det finns så många berusade på
stan som vi är ute, säger Andreas och skrattar lite. Fast
det kan vara besvärligt när folk försöker pilla på grejer
eller sätta sig på motorcykeln. Men 95 procent av uppmärksamheten
är bara positiv.
Två ambulans-mc
Andreas är en av åtta anställda som har rätt att köra
mc i tjänsten. Hittills är all personal med mc-uppdrag
manlig.
- Men kvinnor är mycket välkomna, det är bra med
blandning.
Det finns två ambulans-mc: den specialutrustade
BMW 850 som Andreas visar upp i Högskolans i Borås
monter i Nordstan, och en Honda för off-roadbruk.
- Hondan är till för att man till exempel ska kunna
köra bredvid vägen om det behövs.
Vad Andreas har med sig för utrustning på ambulans-
mc:n varierar.
- Jag packar efter omständigheterna, på Göteborgsvarvet
har jag till exempel mycket vätska. En defibrillator
för hjärtstillestånd har jag med mig, smärtstillande
medel, läkemedel mot kramper och mot allergiska
problem och glykoser för diabetiker.
Framtill finns en karta fasttejpad, att veta vart man
ska är livsviktigt för ambulansmc-föraren.
- När man är två kan den ena köra bilen och den
andra läsa karta. Nu måste jag veta exakt hur jag ska
köra, för att slippa stanna på vägen.
Oväntad bonus
Andreas Andersson Berner har gått sjuksköterskeutbildningen
i Lund, och sedan arbetat på barnakuten på
Östra Sjukhuset i Göteborg i knappt två år.
- Jag sökte till ambulansen för att det verkade vara
intressant, lite friare och mer varierande arbete. Men
när jag började användes inte ambulans-mc:n så ofta,
första uppdraget för mig var vid Volvo Ocean Race i
juni förra året. Att få köra mc i jobbet blev en oväntad
bonus.
Andreas har haft mc-kort i tolv år, och är en rutinerad
förare.
- Man får köra med omdöme. Det måste man förstås
alltid göra vid larm, men det är ännu viktigare när man
kör där det finns mycket folk. Man vet aldrig vad som
kan hända från den ena sekunden till den andra.
Som ambulansmc-förare bör man också ha en extra
kompetens: man måste vara allsidig och kunna ta folk,
eftersom mc:n attraherar så många nyfikna.
- Mc-föraren blir lite av ett ansikte utåt för ambulanssjukvården.
TEXT OCH BILD: LENA