Ytterligare en biltråd.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Bmw 6-serie antingen älskar eller hatar man de linjerna

Audi S5 coupé

Mustang GT

Camaro RS (tyvärr får du nog ingen V8 på den budgeten )

Bubblare. Beroende på om du gillar linjerna.
Jaguar XKR

Faller på utseende ( alldeles för manliga, det är en kvinna som ska ha bilen) samt förmodat prisras, möjligen kan ett par år gammal XKR vara hyfsat värdebeständig.
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Lite off topic, men måste svara

...
Se IMS-byte som en servicegrej.
Är det bytt med kvitto så har du 10 000 mil till nästa.
Vissa årsmodeller har bättre lager men är obytbart.
Googla :tummenupp

Bra tänkt! Har läst på lite mer.
Man får välja en där det går att byta och sen räkna med att göra det då och då.
Ser att flera annonser specar att det gjorts och att kvitto finns, så det känns tryggare.

IMS problematiken inträffar inte i den omfattningen som många gör gällande. Det kan vara en bra idé att sätta sig in i den så att man vet vad det handlar om. Man gör ett informerat val och sedan är det bara att se till att njuta av sitt bilägande. Att åka runt och fundera på lagerhaveri och annat. Då ska man kanske inte äga en bil i huvudtaget. Tänk om något går sönder. Även en vanlig ett par år gammal bruksbil i 200 tkr regionen kostar pengar att laga. Alla bilar har fel och brister. Ibland relaterat till ägarna, ibland tillverkarna och dess underleverantörer. Man kan inte gardera sig helt och hållet. Inte när man tittar på bilar som närmar sig 20 år oavsett märke.

Det stämmer nog, problem tenderar att förstoras upp och överdrivas.
Här snackar vi dock ett problem som kanske inte kan blandas samman med vanliga fel och brister där fel uppstår slumpmässig. Detta är lite av en designmiss, eller vad man ska kalla det.

Menar att det är bra att känna till och sedan göra ett kalkylerat val. Jag väljer hellre en årsmodell där det går att byta lagret än en där hålet är mindre än själva lagret, där motorbyte är enda möjligheten.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Är väl bekant med IMS, siktar på en 02 och framåt om en 996 blir aktuellt.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Kör man aktivt med sportbil så brukar kopplingen behövs bytas runt 10 000 oavsett. Då tar man lagret samtidigt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det stämmer nog, problem tenderar att förstoras upp och överdrivas.
Här snackar vi dock ett problem som kanske inte kan blandas samman med vanliga fel och brister där fel uppstår slumpmässig. Detta är lite av en designmiss, eller vad man ska kalla det.

Menar att det är bra att känna till och sedan göra ett kalkylerat val. Jag väljer hellre en årsmodell där det går att byta lagret än en där hålet är mindre än själva lagret, där motorbyte är enda möjligheten.

IMS-problematiken har ju blivit en industri i sig så att säga. Ett antal verkstäder världen över som gör pengar på det.

Men vi är nog överens i stora drag skulle jag tro. Man kan ju välja att köpa en bil där det finns möjlighet till att byta laget i fråga utan att klyva motorn. Då gäller det att ha koll på att bilen inte redan har fått en utbytesmotor av senare slag. Det räcker inte att köpa en bil från en viss serie eller årsmodell.

För egen del köpte jag en Boxster S -04 rätt nyligen. Precis som Porsche 996 får man mycket bil för pengarna. Eftersom jag redan har en 911 sedan tidigare tyckte jag att det kunde vara roligt med en mittmotorbil som omväxling.

Jag såg till att det gjordes en årsservice på bilen i fråga där jag lämnade vägen öppen för att avbryta köpet om något skulle finnas i olja och filter som inte hör hemma där. Erbjöd mig att stå för hela servicen på bilen om köpet inte gick igenom. Säljaren gick med på att betala för olja och filterbyte om köpet gick igenom genom avdrag från köpesumman. Resten stod jag för. Inget hittades i oljan så det känns tryggt i sig. Vidare lät jag en erkänt duktig mekaniker på Porsche lyssna efter missljud från bl a IMS lagret. Man ska tydligen kunna höra om det börja bli dåligt. Jag har inga planer på att byta lagret i fråga. Tanken är att hålla koll på oljan och filter samt lyssna efter missljud och vid något framtida kopplingsbyte får man ta en fundering på om man ska byta lagret eller inte.

Inte värt att förlora någon sömn över problematiken.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Om man inte vill ha värdeminskning skall man nog gå på en klassiker, och panta på att den skall vara "modern".

1st gen camaro / musse med LS respektive cyote motor för pålitlighet? Europeiska klassiker finns ju också, men dyrare, och mer sällan kan man modernisera med modern motor osv, utan att förstöra och åka på en fet värdeminskning.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har kört bilar med näst intill obefintlig värdeminskning sedan 2007. Men ofta när det gäller bilar i synnerhet sådana med några år på nacken och prestanda får man vara beredd på att det kan kosta på underhållskontot istället. Det är således lite av en falsk ekonomi att tro att man kan köra bilar gratis. Då talar vi om dyra bilar för ett antal hundratusen som sedan har stigit i värde kraftigt. Betydligt högre än drift och underhållskostnaderna. En dag är det dags för att renovera och göra lite större saker som är arbetsintensiva där delarna dessutom är dyra och kanske t om svåra att få tag i.

Således man skjuter sig i foten om man ska tro att bilar är en bra investering i det långa loppet om man räknar in allt på ett ärligt sätt.

Sedan risken för att ekonomin vänder. Vi har några extrema år bakom oss. Det kommer inte att vara förevigt. Folk har sett värdena sticka på vissa modeller och letar efter det näst bästa. Ungefär som folk som letar hus allt längre ifrån attraktiva områden tills det smäller.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Har kört bilar med näst intill obefintlig värdeminskning sedan 2007. Men ofta när det gäller bilar i synnerhet sådana med några år på nacken och prestanda får man vara beredd på att det kan kosta på underhållskontot istället. Det är således lite av en falsk ekonomi att tro att man kan köra bilar gratis. Då talar vi om dyra bilar för ett antal hundratusen som sedan har stigit i värde kraftigt. Betydligt högre än drift och underhållskostnaderna. En dag är det dags för att renovera och göra lite större saker som är arbetsintensiva där delarna dessutom är dyra och kanske t om svåra att få tag i.

Således man skjuter sig i foten om man ska tro att bilar är en bra investering i det långa loppet om man räknar in allt på ett ärligt sätt.

Sedan risken för att ekonomin vänder. Vi har några extrema år bakom oss. Det kommer inte att vara förevigt. Folk har sett värdena sticka på vissa modeller och letar efter det näst bästa. Ungefär som folk som letar hus allt längre ifrån attraktiva områden tills det smäller.

Håller med i det du säger.
Tror dock om jag kan hitta en vettig 996 för rätt pengar så har den bättre möjlighet att hålla värdet en om jag köper en ny Golf.

Nämnas bör att service och reparationer har vi bra kontakter för. Dvs ingen arbetskostnad.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Håller med i det du säger.
Tror dock om jag kan hitta en vettig 996 för rätt pengar så har den bättre möjlighet att hålla värdet en om jag köper en ny Golf.

Nämnas bör att service och reparationer har vi bra kontakter för. Dvs ingen arbetskostnad.

Jag tror att en begagnad 996 är ett rätt säkert kort. De kommer garanterat att hålla värdet bättre än en begagnad Golf GTi eller dylikt så länge bilen är välskött exemplar med rätt utrustning från fabrik. Var realistisk och se allt över det som en bonus. Räkna med visst värdefall och se till att ta lite höjd för service och underhåll. Då tror jag att du kan summera ett trevligt bilägande den dagen du gör dig av med bilen.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top