Lite off topic, men måste svara
...
Se IMS-byte som en servicegrej.
Är det bytt med kvitto så har du 10 000 mil till nästa.
Vissa årsmodeller har bättre lager men är obytbart.
Googla
Bra tänkt! Har läst på lite mer.
Man får välja en där det går att byta och sen räkna med att göra det då och då.
Ser att flera annonser specar att det gjorts och att kvitto finns, så det känns tryggare.
IMS problematiken inträffar inte i den omfattningen som många gör gällande. Det kan vara en bra idé att sätta sig in i den så att man vet vad det handlar om. Man gör ett informerat val och sedan är det bara att se till att njuta av sitt bilägande. Att åka runt och fundera på lagerhaveri och annat. Då ska man kanske inte äga en bil i huvudtaget. Tänk om något går sönder. Även en vanlig ett par år gammal bruksbil i 200 tkr regionen kostar pengar att laga. Alla bilar har fel och brister. Ibland relaterat till ägarna, ibland tillverkarna och dess underleverantörer. Man kan inte gardera sig helt och hållet. Inte när man tittar på bilar som närmar sig 20 år oavsett märke.
Det stämmer nog, problem tenderar att förstoras upp och överdrivas.
Här snackar vi dock ett problem som kanske inte kan blandas samman med vanliga fel och brister där fel uppstår slumpmässig. Detta är lite av en designmiss, eller vad man ska kalla det.
Menar att det är bra att känna till och sedan göra ett kalkylerat val. Jag väljer hellre en årsmodell där det går att byta lagret än en där hålet är mindre än själva lagret, där motorbyte är enda möjligheten.