Yuasa yt12b-bs

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD
Hej,

försöker leta på ett nytt batteri till min Ducati 749 och i den sitter det ett YUAS yt12b-bs vilket är ett väldigt dyrt batteri.

När jag söker på den modellbeteckningen på batteripoolen.se så hittar jag följande.

http://www.batteripoolen.se/ProductInfo.aspx?ProductID=417&productGroup=3&r=Batterier&s=MC

funkar det istället för ett Yuasa batteri ? det är inte samma Ah, vilket för mig som har 0 koll på el inte säger så mycket ;P

alterantivt att ngn kan rekommendera en bra shop där man kan köpa yuasa batteriet för mindre än 1750sek

mvh, Jonas

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jo det går med mindre AH, trodde först inte min hoj skulle palla 6ah när det är 7.5ah org, men så fel jag hade, kört sen i våras med samma batteri, ända strulet jag fick va nu när kylan kom & hojen ville inte starta när det vart så kalt i 2veckor med minus ute, men plocka av batteriet, ladda det 1 natt, slippa bort korrosion bildningen på polerna + kablarna på hojen där dom ansluter & vipps den smällde igång som om att batteriet vore nytt när jag montera det nya batteriet i våras:)

Sen kanske inte alla hojar tycker om mindre Ah så för alla hojar fungerar det inte.

huhle

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Hoj
Ducati 848 -08
Jo det går med mindre AH, trodde först inte min hoj skulle palla 6ah när det är 7.5ah org, men så fel jag hade, kört sen i våras med samma batteri, ända strulet jag fick va nu när kylan kom & hojen ville inte starta när det vart så kalt i 2veckor med minus ute, men plocka av batteriet, ladda det 1 natt, slippa bort korrosion bildningen på polerna + kablarna på hojen där dom ansluter & vipps den smällde igång som om att batteriet vore nytt när jag montera det nya batteriet i våras:)

Sen kanske inte alla hojar tycker om mindre Ah så för alla hojar fungerar det inte.

Rätt stor skillnad att starta på rad4 och vtwin duccen behöver nog det lilla extra i batteriet.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ah är ju inte styrkan i batteriet utan hur mycket ström det funns i det. Altså hur länge man kan stå och nöta på tex startmotorn innan batteriet är slut

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ah är ju inte styrkan i batteriet utan hur mycket ström det funns i det. Altså hur länge man kan stå och nöta på tex startmotorn innan batteriet är slut
Inte enbart.
Det är vanligen en stark korrelation mellan ackens "antal Ah" och "maximalt möjlig uttagen startström".
Nu när det blir kallare sjunker möjlig maximal uttagen startström på ALLA batterier, därför är den lilla extra marginalen bra att ha..
"möjlig maximal uttagen startström" är även en egenskap som försämras vid batteriets åldring..
Har man inte noja mot ev minimal extra vikt på hojen (banta föraren funkar alltid..) så det har, iaf för mig alltid gällt största möjliga ack som passar fysiskt på plats. :tummenupp

Edit: Är det ens tillåtet att frakta syrafyllda ackar i Sverige hursomhelst???
Är det det olika regler för "blöta öppna" och moderna förslutna ackar???
Nån som VET ?

http://www.posten.se/sv/Kundservice/Praktisk information/Farligt gods/Sidor/Home.aspx

Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Rätt stor skillnad att starta på rad4 och vtwin duccen behöver nog det lilla extra i batteriet.

Jo finns säkert fler skillnader.

2 Stora kolvar ska pumpa upp & ner Medan symaskinen med sina små delar har inte lika lång väg i loppet fast fler rörliga delar :)

Undra om det är lätt att putta igång en Duccen själv, min Rad4a är lätt som en plätt :)

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Jo finns säkert fler skillnader.

2 Stora kolvar ska pumpa upp & ner Medan symaskinen med sina små delar har inte lika lång väg i loppet fast fler rörliga delar :)

Undra om det är lätt att putta igång en Duccen själv, min Rad4a är lätt som en plätt :)

Hur var det nu med snacket i denna forumdel om man har noll koll?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Förmodar att dom skickas bara som vanliga mc-delar? Kan ju bli problem för avsändaren om nåt händer?
Jag kollade faktiskt med Posten kundtjänst via tel. Dom hade inte en susning...
Läser man i länken så är syrafyllda ackar inte tillåtna att sända med vanlig post.
De hänvisade till Exportrådet (???) som stod för transportreglerna.
Kollade då med dem också och råkade där på alla tiders surgubbe :dummer (MHRIH) som var helt ointresserad och som tydligt uttryckte sin ovilja över att någon korkad j-el utifrån störde honom i hans "viktiga arbete" :huvet
Det enda vettiga jag därmed vet är att syrafyllda ackar = inte tillåtna att transp inom Sverige och att andra regler gäller vid import utifrån (EU). Solklara regler alltså..:D

(MHRiH = Må Han Ruttna I Helvetet)

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Från MDS kommer batterierna ofyllda, samma syra men bredvid batteriet. Vet inte om det gör det OK men det funkar i alla fall.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år