YZF 750 Ombyggnad pågår!

Echoboy

Medlem
Gick med
30 Dec 2008
Ort
Ovanpå pizzerian
Hoj
YZF 750
Enligt rubriken!

Första som skall (håller på att) göras är nedplockning för byte av diverse lager och bussningar, samtidigt som man passar på att blästra av och pulverlcka smäcket... Hmm... Ramen och svingen typ...

Kommande projekt är bl.a. byta till ett lite mera smuckt arsle, blir R6:ans från -07. Högre styre. Ny framlampa. m.m.:näsblod

Har aldrig skruvat motorcykel förut då denna skall användas som övningshoj för körkort.
Första problemet uppstod när lagren skulle ur svingaxeln! Dra b*llen i grus vad de satt!!:huvet
Någon som kan komma med tips eller åtminstonde glada tillrop?

Bilder dyker upp när vraket börjar skruvas ihop igen!

Mvh// G
 

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT09 2021
ska bli spännande. har du fått hem grejerna eller är det bara planer än så länge?

lycka till
 

Echoboy

Medlem
Gick med
30 Dec 2008
Ort
Ovanpå pizzerian
Hoj
YZF 750
Haha!

Som alltid är det ju bilder som är intresant förstår jag! Inget kul att sitta och bara läsa massa junk!:gnissla

Ska försöka få med kameran till garaget om inte annat fram i helgen... Kan ju alltid skjuta lite bilder på nya delar som inhandlats och lite annat!

Har nog även någon bild på när den strösselfärgade gammlingen rullades av kärran hemma på garageuppfarten! Blir som sånt där hemma hos program på tv, före och efter, till slut! :rofl

Har börjat på lackfunderingar! Förslag?

Ha det gott så länge!
 

Echoboy

Medlem
Gick med
30 Dec 2008
Ort
Ovanpå pizzerian
Hoj
YZF 750
Blästring!

Nu brinner det lite i knutarna som man brukar säga!

Fälgar, sving och ram med mera ska in på blästring i helgen:banana

Har ett problem bara, på "insidan" rame sitter ett tiotal "gummipluggar". Någon som vet vad dessa är till för? Hur ska man göra med dem vid blästring och pulverlack?

De går inte att plocka ur då de verkar sitta ihop inne i ramen... :mad:

PS: Bilder kommer efter blästring!

// Gustaf
 

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
Har för mig att blästringen inte biter på gummi. Vet dock inte hur det funkar med pulverlackeringen.

Keep it up!
 

Echoboy

Medlem
Gick med
30 Dec 2008
Ort
Ovanpå pizzerian
Hoj
YZF 750
Blästring klar...

Fick tillbaka lite delar av polarn som blästrade dem på jobbet. Blev jävligt bra! Han använde nån bläster med "plastkulor" hette något som jag inte kommer på nu...

Så nu får ni några bilder, kanske inget att flukta på direkt, men men...

1: Nyblästrad bakfälg (dammig fortfarande)

2: Styrkrona, made by Slowdog

3&4: Nya bakdelen (har även inhandlat främre sadel som kommer kräva endel massage för att passa acceptabelt mot tanken, saknar däremot passagerarsadeln om någon skulle ha en liggandes!)

5:Knäppte även ett foto på de gummibitarna i ramen som jag funderar över, börjar bli bråskande nu då delarna ska på pulverlack så fort som möjligt!!:gnissla Någon som har idé eller tankar kring detta?

6: Undre gaffelkronan, hur får man loss sissta lagerbanan? :huvet Den jäveln sitter fast!!!
 

Bifogat

  • Blästrad bakfälg.JPG
    Blästrad bakfälg.JPG
    82.9 KB · Visningar: 144
  • Styrkrona.JPG
    Styrkrona.JPG
    43.5 KB · Visningar: 155
  • Bakdel1.JPG
    Bakdel1.JPG
    114.9 KB · Visningar: 122
  • bakdel2.JPG
    bakdel2.JPG
    103.5 KB · Visningar: 132
  • Ram1.JPG
    Ram1.JPG
    116.9 KB · Visningar: 169
  • Undregaffelkrona.JPG
    Undregaffelkrona.JPG
    110.8 KB · Visningar: 147
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Jag har för mig att gummi bitarna är någon form av vibrationsdämpare som ligger i ramen. men vad vet jag...
lycka till

Fick tillbaka lite delar av polarn som blästrade dem på jobbet. Blev jävligt bra! Han använde nån bläster med "plastkulor" hette något som jag inte kommer på nu...

Så nu får ni några bilder, kanske inget att flukta på direkt, men men...

1: Nyblästrad bakfälg (dammig fortfarande)

2: Styrkrona, made by Slowdog

3&4: Nya bakdelen (har även inhandlat främre sadel som kommer kräva endel massage för att passa acceptabelt mot tanken, saknar däremot passagerarsadeln om någon skulle ha en liggandes!)

5:Knäppte även ett foto på de gummibitarna i ramen som jag funderar över, börjar bli bråskande nu då delarna ska på pulverlack så fort som möjligt!!:gnissla Någon som har idé eller tankar kring detta?

6: Undre gaffelkronan, hur får man loss sissta lagerbanan? :huvet Den jäveln sitter fast!!!
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
jag ber om ursäktför mitt råd ang. vinkelslip, de funkar ju absolut inte...

om man promt måste använda värme och kyla så kan jag rekomendera en varmluftpistol (eller en liten gasol/butangasbrännare) och en flaska startgas (som man sprutar innuti styraxeln, gasen blir ju väligt kall)
fast vem vet, de kanske inte går de heller...
 

Echoboy

Medlem
Gick med
30 Dec 2008
Ort
Ovanpå pizzerian
Hoj
YZF 750
Haha! Nej inte luras nu!!:hihi

För mig blir det inte med vinkelslip... Saknar nog precision där och skulle bli stående med en styrkrona för sig och stången lite sådär halvkapad för sig...

Nej men kanske kan vara värt att prova med kyla/värme efter jobbet sen!
Tackar för förslagen! (även vinkelslip!):yoparty

i´ll be back...
 

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
X-11
jag ber om ursäktför mitt råd ang. vinkelslip, de funkar ju absolut inte...

om man promt måste använda värme och kyla så kan jag rekomendera en varmluftpistol (eller en liten gasol/butangasbrännare) och en flaska startgas (som man sprutar innuti styraxeln, gasen blir ju väligt kall)
fast vem vet, de kanske inte går de heller...

Ja det blir kul, gasbrännare och startgas :3freak
 
Last edited:

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Ja det blir kul, gasbrännare och startgas :3freak

jamen för fan inte samtidigt :huvet

Edit: har du nåt bättre förslag på ämnen som blir minus 20 grader på några sekunder som alla har i garaget?

det jag menar är: om man kyler skiten i frysen och sen värmer så kommer man ju värma axeln samtidigt.

värmer man FÖRST och kyler SEN blir det större skillnad mellan axel och lager och lossnar därför lättare...

eller så använder man den där jävla vinkelslipen.. eller svetsar på lagret..
 
Last edited:

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
Edit: har du nåt bättre förslag på ämnen som blir minus 20 grader på några sekunder som alla har i garaget?

Kolsyresläckare funkar, blir ca -70-80 grader :tummenupp .. Fast kanske känns lite omotiverat att bränna av en sån för ett styrlager, hehe.

För att få av mitt så "vadderade" jag en kraftig skruvmejsel med lite tyg och tejp och slog lite försiktigt från motsatt håll. Kanske inte mest skonsamma behandlingen, men jag skulle ändå byta lagerbanorna.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top