YZF 750 Ombyggnad pågår!

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
X-11
jamen för fan inte samtidigt :huvet

Lugn och fin, ingen ide att stånga pannan blodig.
Du och jag vet hur man gör, med en slö nagelsax och en sushipinne klarar man det mesta.

Men, om man inte vet hur man tar bort en lagerbana med vinkelslip utan att vara rädd för att kapa styrröret DÅ ska man DEFFINITIVT INTE HÄRJA RUNT I GARAGET MED ÖPPEN ELDSLÅGA OCH STARTGAS.

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
Lugn och fin, ingen ide att stånga pannan blodig.
Du och jag vet hur man gör, med en slö nagelsax och en sushipinne klarar man det mesta.

Men, om man inte vet hur man tar bort en lagerbana med vinkelslip utan att vara rädd för att kapa styrröret DÅ ska man DEFFINITIVT INTE HÄRJA RUNT I GARAGET MED ÖPPEN ELDSLÅGA OCH STARTGAS.

:) hehe nej, kanske inte, använd värmepistol isf =) men INTE SAMTIDIGT :tummenupp

Echoboy

Medlem
Gick med
30 Dec 2008
Hoj
YZF 750
Lack på gång...

Nu så... Har inte skrivit på ett par dagar, mycket jobbande m.m.

Fick i varje fall bort styrlagret med hjälp av...:gnissla Svets, vinkelslip, drivdorn och... VÅLD!!:brinnerup Att den satt gött åt!:hihi

Var ner till pulverlackaren i socknen efter att man löneslavat sina åtta timmar igår och kollade av läget lite, så antingen på söndag eller måndag åker första lasset med grejjer till honom... En trevlig prick faktiskt!

Angående gummit i ramen så gjorde jag så att jag skar av en bit och stoppade in brevid potatisgratängen i går i ugnen och den stod pall för 220 grader. Pulverlackarn kör på 200 så det borde ju vara lugnt! :)

Så nu har man helgen på sig att fundera på färg. Funderar även på att pulverlackera tanken:confused: Någon som gjort detta? Undrar om det är svårt att få samma färg med sprutan på bakdel och skärm sen??

Någon som orkade läsa allt detta ordbajsande på en fredag?

Se om man hinner med lite :fyllisar i helgen oxå!

Echoboy

Medlem
Gick med
30 Dec 2008
Hoj
YZF 750
Update!

Var och hämtade hem lite delar från pulverlack i fredags...

Blir samma färg på Tank och bakdel som på fälgarna! Hoppas det blir sjysst...:gnissla

Blir inte riktigt klok på hjullagren bara! Var och inhandlade de SKF lager som jag blivit tipsad om och som även står i diverse leverantörers tabeller. Men de stämde fan inte!
Lagrena som sitter där heter typ 60/22DU och de har dimensioner som inte finns på SKF lager!!?? Tror det var KOYO som hade tillverkat dem... Någon som har någon idé vart man kan hitta deras lager eller motsvarande? Skiter i fabrikat. Hade vart gott att ha dem hemma inför nästa helg så man kan få lite gjort!!

Bifogat

• lackade_fälgar.JPG
    lackade_fälgar.JPG
    54.7 KB · Visningar: 118
  • lackad_ram.JPG
    lackad_ram.JPG
    44.5 KB · Visningar: 134
  • lackad_sving.JPG
    lackad_sving.JPG
    45.4 KB · Visningar: 118
  • lackad_bakfälg.JPG
    lackad_bakfälg.JPG
    46.3 KB · Visningar: 119

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hos dom som säljer yamaha. fast lär ju va dyra isf :näsblod

annars har touring.se en massa lager.

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Byte mina lager med i vinter nu.... mest bara för att det var skoj å jag hade tid. Gjorde som du och kollade tabeller och dyl. SKF med smidiga storlekar var det överallt.
När det sedan väl kom till kritan så var det som du sa special storlek på lagret och bara betala och se glad ut.
Om du inte köper KOYO från en Yama åf. så föll mitt alternativet på en återförsäljare som säljer "Internordic bearings". Så långt orkade jag forska i saken.... sendan blev det standard från Yamaha iallafall:rolleyes: Orkade inte vänta en massa!

Echoboy

Medlem
Gick med
30 Dec 2008
Hoj
YZF 750
Uppdate!

Ojoj, snacka om dödtid... Bara massa jobbande och för mycket festande på helgerna då blir det fan inte mycket gjort!!

Har i alla fall rengjort och lackat upp motorn lite... Den var för sjaskig innan!:gnissla

Som vanligt lite ont om bilder men alltid nått att jämföra med i alla fall! Fick en påse med lite lager hem på posten häromdagen oxå... Styrlager, fram och bakhjulslager, svinglager och lager till bakdämparlänkaget...

Skall svänga förbi yamaha handlarn och inhandla lite nya packningar samt radialtätningar någon dag i veckan så man kan börja montera lite!

Funderar lite på de fula gulblekta och skarvade slangarna mellan insug 1 och 3 samt 2 och 4! Finns det någon anledning att ha så jävla mycket slang ihoprullad där? Eller kan man sätta dit lite kortare och ej fulskarvade slangbitar!?

Något mer som vore skönt att få bort är den något misshandlade värme "plasten över motorn... Något man kan vara utan?

/G

Bifogat

• lager.JPG
    lager.JPG
    104.2 KB · Visningar: 139
  • motor målad.JPG
    motor målad.JPG
    206.8 KB · Visningar: 181
  • motor omålad.JPG
    motor omålad.JPG
    99.8 KB · Visningar: 173

Echoboy

Medlem
Gick med
30 Dec 2008
Hoj
YZF 750
Återupplivar gammal tråd!!

Efter att ha blivit av med jobbet och därav brist på cash, har det hela legat på is ett tag...

Men det finns ju nudlar som tur är!

Beslutade i alla fall att fortsätta bygget nu!

Bifogar lite bilder för statusen i dagsläget...

Håller på o kopplar in elen till nya mätarn också, så hänger lite sladdar överallt! Skulle koppla in blinkersen igår, och det gammla blinkrelät sa upp sig, drog fullt i bilen för att hinna till biltema och köpa nytt relä! Nu när jag kopplar in det nya klickar det precis som det ska men blinkerna tänds inte! Nån som är duktig på el? Bifogar bilder på gammla resp. nya relät om nån orkar kika på dem?

Startade upp henne i går innan jag rev ner igen för elen, startade som ett spädbarn matat med chili!! :tungan

Bifogat

• IMG_0818.jpg
    IMG_0818.jpg
    74.2 KB · Visningar: 151
  • IMG_0819.jpg
    IMG_0819.jpg
    149.5 KB · Visningar: 190
  • IMG_0815.jpg
    IMG_0815.jpg
    65.7 KB · Visningar: 141
  • IMG_0816.jpg
    IMG_0816.jpg
    82 KB · Visningar: 122
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
Angående reläet så måste du jorda de stiftet som nu inte e kopplat, bara att jorda i ramen eller något. fäst en sladd i stiftet och håll mot en ren yta på ramen och kolla.

Echoboy

Medlem
Gick med
30 Dec 2008
Hoj
YZF 750
Angående reläet så måste du jorda de stiftet som nu inte e kopplat, bara att jorda i ramen eller något. fäst en sladd i stiftet och håll mot en ren yta på ramen och kolla.

Jo, fast det gammla relät som satt där var oxå trepoligt? Fattar inte riktigt varför det inte funkar då... Det verkar ju vara en jord, en ständig ström och en signal ut från reläet? Kan det ha varit annorlunda på det gammla trots att det var trepoligt?

Mvh. Gustaf

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
oki, min -95a hade bara två poler. i så fall vet jag inte tyvär. du gör nog bäst i att kolla elschemat

Är ju inte säkert att polerna ligger lika bara för att det är samma antal poler. När jag använde det reläet till min hoj fick jag vända på polerna.
Inte samma hoj, men det kan ju vara värt att kolla på.

Echoboy

Medlem
Gick med
30 Dec 2008
Hoj
YZF 750
Blinkers problem!

Efter ett antal timmar i garaget med svordommar, spänningsprovare och öl så löste det sig!

Reläet var rätt inkopplat hela tiden, anledningen till at det gammla lämnade in var helt enkelt att en av de nya miniblinkersena innehöll någon form av kabelbrott eller annat fanstyg! Så den ledde ström ut i fästet till ramen och kortslöt alltihopa!:huvet

Så nu är nya blinkare beställda och borde komma inom någon vecka eller så... Segt att vänta men får väl passa på att montera ihop det mesta av elen så länge!

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Har det hänt nått mer skoj? Du har ingen helhetsbild typ från sidan? :)

Echoboy

Medlem
Gick med
30 Dec 2008
Hoj
YZF 750
Uppdate

Har det hänt nått mer skoj? Du har ingen helhetsbild typ från sidan? :)

Jodå, nu börjar det ta sig!

Det som är kvar är väl egentligen att lösa ett stag till avgassystemet, expansionskärl för kylarvätskan samt att nita ihop kedjan.

Så om någon som läser bor i närheten av Skövde (Hjo) och sitter inne med ett nitverktyg, så hojta!

Sen har jag inte riktigt fått till alla funktioner på mätaren än, men hastighet funkar i alla fall!

Skall försöka lösa nån bild fram emot helgen, fullt upp med jobb för tillfället...

Hlsn. Gus.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Vad blev det för hjullager? Kollade med Yamaha-center. Ca 950 spänn för lager fram + tillhörande packboxar. Och 2400:- (!) för fram+bak :näsblod Lite saftigt.
Tänkte kolla på NOMO. Någon som har exakt betäckning på lagren? Orkar inte lossa hjulet innan jag har grejerna.

Echoboy

Medlem
Gick med
30 Dec 2008
Hoj
YZF 750
Vad blev det för hjullager? Kollade med Yamaha-center. Ca 950 spänn för lager fram + tillhörande packboxar. Och 2400:- (!) för fram+bak :näsblod Lite saftigt.
Tänkte kolla på NOMO. Någon som har exakt betäckning på lagren? Orkar inte lossa hjulet innan jag har grejerna.

Hmm... Kommer inte ihåg firmanamnet nu, men köpte från en engelsk firma. Var i och för sig en veckas frakt ungefär, men fick styrlager, hjullager x4, svinglager samt lager till dämparlänkaget ibak + diverse packboxar för runt 1500 pix inkl. frakt! Ska kolla om jag kan hitta något kvitto med firma namnet om det verkar intresant?

Utlovade bilder är på g, fick uppsöka sjukan efter att en vinkelslipsspåna studsat in under skyddsglasen och satt sig i ögat för att stanna, så helgen blev inte mycket av tyvär!

Hlsn Gus

Echoboy

Medlem
Gick med
30 Dec 2008
Hoj
YZF 750
Kullager!

Firman hette MARKSMAN INDUSTRIAL LTD. Klipp o klistra till google så kommer de högst upp!

Riktigt riiiktiigt bra priser, och snabb leverans... Lite rörig hemsida men det kan det vara värt! 5 :tummenupp av fem möjliga ifrån mig!

Hoppas det kan vara till hjälp!

Hlsn. Gus

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag