yzf går inte rent

bollen

weeeeee, det var kul!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Wr 250F -04 med massa godis =) och en affe
Japp, några dagar innan ränneslätt börjar hojen strula. Har en yzf426. Symptomen, som började senaste körningen, är att den inte går rent. Dör gärna på tomgång, bluddrar och smäller på i stort sett alla varvtal. Har rengjort hela förgasaren i ultraljudstvätt och blåst rent allt. Gjorde ingen skillnad. Stiftet är kolsvart, den reagerar inte när man ändrar luft/bränsleblandning.

Slutsats: Allt pekar på att den får för mycket soppa (för lite luft), men ett ombestyckningsproblem borde ju inte dyka upp så fort. Den gick ju bra gången innan, och temperaturen var ungefär den samma. Dessutom fungerade den bra utan ombestyckning i vintras till -20 grader...

Några förslag?

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Om förgasaren är ok skulle jag börjat med att kolla ventilspelet och så att inte kamkedjan kuggat över.

bollen

weeeeee, det var kul!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ska kolla ventilspelet imorgon när den är helt kall. Ska även byta soppa och kolla att avgassystemet tätar.

Hitils har jag bytt stift, rengjort förgasare, rengjort tank och soppakran, kollat att luftburken är ren, blåst ren luftmunstyckena precis i kanten av fuggen, kollat att accpumen ger en kontinuerlig stråle i 3 sekunder, kollat att pluskabeln till tändspolen sitter som den ska...

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Kamrat med YZF hade liknande problem och vi rev ner ALLT och hittade inga fel. Av en händelse blåste vi rent tändhatten med tryckluft och då visade det sig en liten spricka i tändhatten. Vid lätt fuktighet så smet gnistan genom sprickan. Ny tändhatt och livet lekte igen.

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Min WR426-02 betedde sej likadant nyligen. Gick väldigt dåligt på jämnt gaspådrag och smällde, la av på när man släppte på gasen och hade sej. Detta uppträdde främst när jag åkte längre sträckor på landsväg exempelvis, men den gick bättre om jag stannade och stog å puttrade på tomgång en stund. Jag tejpade för kylarna, lämnade en liten remsa öppen, och vips så gick den bra igen. Verkar som motorn kyldes FÖR bra helt enkelt. Dett var bara för nån vecka sen. Räckte tydligen med att tempraturen skönk till typ 5-6 plusgrader. :fakta

Kan det ha med bestyckning att göra?

Oscar.m

Ventil sallad a´la Husaberg nedan...
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Honda CR500R -99
Nu hi jackar jag din tråd lite.... sorry.

Men jag passar på när det är några 426 åkare samlade.
Polaren har en YZ426F -01 & ska mosa på ett White Brothers helsystem.
Är det någon som har några tips angående förgasar inställning?

bollen

weeeeee, det var kul!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Vill ha ännu mer tips, har provat massor.
Bytt stift ett par gånger, rengjort min fugge, provat med annan fugge, tändspole, cdi-box. Kollat ventilspel, kollat att avgassystem håller tätt. Kollat luftburk med den lilla luftkanalen. Provat utan luftfilter.

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
bollen skrev:
Vill ha ännu mer tips, har provat massor.
Bytt stift ett par gånger, rengjort min fugge, provat med annan fugge, tändspole, cdi-box. Kollat ventilspel, kollat att avgassystem håller tätt. Kollat luftburk med den lilla luftkanalen. Provat utan luftfilter.
Testat superknuttens tips??

Tamtech

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
ingen
hade varit intressant att veta faktiskt, då min 426.a har precis samma problem.. har kollat fuggen ett antal ggr osv.. det skumma e att den faktiskt går bra med choke... men utan så uppstår problemet med smällar o nersurning..

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Tamtech skrev:
hade varit intressant att veta faktiskt, då min 426.a har precis samma problem.. har kollat fuggen ett antal ggr osv.. det skumma e att den faktiskt går bra med choke... men utan så uppstår problemet med smällar o nersurning..

Har du provat att bestycka om den?

Tamtech

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
ingen
varför ska jag göra det?? den har funkat klockrent, har stått i några månader bara.. den lär ju knappast bestycka om sig själv... eller?

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Tamtech skrev:
varför ska jag göra det?? den har funkat klockrent, har stått i några månader bara.. den lär ju knappast bestycka om sig själv... eller?

Varför ska jag berätta det?

bollen

weeeeee, det var kul!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Det var ett ganska dumt fel. Packningen mellan avgasröret och ljuddämparen hade blivit lite skadad. Bytte den och sen funkade hojen klockrent igen :tummenupp

Lätt att åtgärda men jag höll ju på att bli galen innan jag hittade det... :gnissla

Tamtech

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
ingen
Jag heter Lasse skrev:
Varför ska jag berätta det?

:kocko

bollen skrev:
Det var ett ganska dumt fel. Packningen mellan avgasröret och ljuddämparen hade blivit lite skadad. Bytte den och sen funkade hojen klockrent igen :tummenupp

Lätt att åtgärda men jag höll ju på att bli galen innan jag hittade det... :gnissla

Va.. ok,, låter mysko.. men jag kilar ut o kollar, tack för hjälpen..

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0