Yzf R1 M

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Ja, hela växellådan byts ut mot en ny. Den gamla skickas säkert tillbaka till Yamaha.

Va kul - tusentals felaktiga växellådor i lager.....:död
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Ja, hela växellådan byts ut mot en ny. Den gamla skickas säkert tillbaka till Yamaha.

Va kul - tusentals felaktiga växellådor i lager.....:död

ja för det vore ju omöjligt för dom att göra i ordning lådorna och skicka ut dom på marknaden igen...:va
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
11st svensksålda R1M ( ryktet säger att Öhlins köpt 2st från England också ) så i så fall 13st totalt.
Vanliga R1:eek:r vet jag inte, men det sades att Sverige skulle få ca: 50st 2015.

Fick besked att min nya växellåda kommit. 27/1 är det dags. :gnissla

De flesta svensksålda bör ha fått brevet vid det här laget, har för mig att det skickades ut i måndags. Blev det Bike Trollhättan för dig...?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jajamen. De kontaktade mig flera veckor innan jag fick brevet. :tummenupp
Alla delar har redan kommit också! :)

De har agerat superproffsigt, så det känns bra.

- - - Updated - - -

image.jpg
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jadå! Inga problem. :D
Max 7000rpm om jag minns rätt...:gråta
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Någon tekniskt kunnig som förstår varför de gjort de förändringarna som man ser på beskrivningen ovan?
Att det skall ge bättre hållfasthet, ja - men rent tekniskt? Rundare hörn i botten på kuggarna - vad gör det för skillnad? :va

Menar de lägre risk för stressprickor i botten på drevet?
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Någon tekniskt kunnig som förstår varför de gjort de förändringarna som man ser på beskrivningen ovan?
Att det skall ge bättre hållfasthet, ja - men rent tekniskt? Rundare hörn i botten på kuggarna - vad gör det för skillnad? :va

Menar de lägre risk för stressprickor i botten på drevet?

Fördelar spänningskoncentrationer över en större yta än ex. En 90 graders vinkel. Du ser inga fyrkantiga fönster på ett flygplan, det skulle inte hålla.

Vore intressant att veta material förändringen, annan härdning? Eller ändrar de kolhalten?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
:tummenupp

Hoppas de förbättrat materialbehandlingen. Ny underleverantör kanske? Eller gör de allt själva?
 

whitenoise

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2015
Ort
Göteborg
Hoj
R6 + ex IoMTT CBR600F2 + VFR800
Det är högst osannolikt att de producerar varken stålet eller kuggarna själva. Högst troligen är det en underleverantör.

Som påpekats av ett par inlägg ovan så är uppenbarligen geometrin på kuggarna inte förenlig med specifikationerna för utmattningbeständighet. Stål, om än dött, är ett elastiskt material och varje kugg rör sig när det möter och för över en kraft till nästa kugg. Denna elastisering kommer innebära att det uppstår en stresskoncentration där radien är som minst där en del med en viss styvhet övergår till en annan del med en annan styvhet. För att minska stresskoncentrationen måste radien öka. Problemet har med antalet cykler fram till utmattningsbrott som kuggen i fråga ska kunna hantera. Det innebär att förmodligen har inte felet uppmärksammats på grund av ett haveri utan förmodligen på grund av att någon upptäckt diskrepansen i de tillverkade delarna och sedan gjort om en FEM-analys (hållfasthetssimulering) för att få en ny uppskattning av förväntad livslängd, och antagligen sett att det inte uppfyllt kraven.

Förmodligen är det så att det är underleverantören som inte levererat drev helt enligt ritning vilket ofta är fallet. Toleranser sätts för att maskiner inte kan utföra moment med mer än en viss tolerans och här har man antagligen gått utanför gränsvärdena på grund av vad för skärhuvuden och annat de har till sitt förfogande, utan att lägga märke till det förräns efter produktion och montering.

Vad gäller materialet är det svårt att säga vad som avses. Troligt kan vara en annan leverantör och ofta väljer dessa själv vilka stålkvalitéer de har till sitt förfogande, och beställaren ställer kraven vilka standarder de måste uppfylla.
 

whitenoise

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2015
Ort
Göteborg
Hoj
R6 + ex IoMTT CBR600F2 + VFR800
Uppenbarligen har dom hittat ett annat problem också då dom ändrat hela designen på dreven inklusive dogginfattningen. Klart är att det är mer material i dreven nu så jag gissar att grejerna väger lite mer = mer roterande massa.
 

whitenoise

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2015
Ort
Göteborg
Hoj
R6 + ex IoMTT CBR600F2 + VFR800
Såg precis att det visst finns en hel del problem med dreven på nya R1. Ska läsa igenom och återkommer.

Edit. Kan inte se någon om något haveri. Förmodligen väljer Yamaha att lösa problemet så snabbt på grund av hur allvarlig utgången kan bli om en lossnad tand på ett drev låser upp bakhjulet och orsakar en avvåkning.
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det verkar som att ett enda haveri Frankrike har förorsakat denna nykonstruktion. Tror det var 2-ans drev som flög i bitar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det verkar som att ett enda haveri Frankrike har förorsakat denna nykonstruktion. Tror det var 2-ans drev som flög i bitar.

Tycker det är bra hanterat av Yamaha, inte försöka skylla det på något utan helt enkelt bara fixa konstruktionen och byta varenda växellåda. :tummenupp
Biltillverkarna kan lära sig en del av dem.
 

whitenoise

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2015
Ort
Göteborg
Hoj
R6 + ex IoMTT CBR600F2 + VFR800
Tycker det är bra hanterat av Yamaha, inte försöka skylla det på något utan helt enkelt bara fixa konstruktionen och byta varenda växellåda. :tummenupp
Biltillverkarna kan lära sig en del av dem.

Absolut! Kvalitét handlar bland annat om kontroll och uppföljning att levererad produkt är förväntad produkt. Jag tror snarare på misstag i produktionen hos en underleverantör än att ingenjörerna skulle ha gjort en designmiss som det skrivs lite här och var. Kvalitetssäkringen här är att Yamaha åtgärdar felet snabbt och utan kostnad för kunden, vilket de verkar göra. I synnerhet om de reagerar efter ett enda haveri i Frankrike. Mycket bra skulle jag säga!

Sen skulle jag själv inte vara för orolig för att en flång ny motor skruvas isär sådär. I synnerhet supersporthojar är konstruerade så att underhåll med isärplockning och ihopmontering ska kunna ske utan risk för skador eller fel. Prylarna är byggda för att skruvas isär och hade grejerna gått trackside på tävlingar hade det inte blitt annat än sönderskruvat i parti och minut. Öppna upp hjärtat hit o dit blablabla... Det är knappast ens hund som ligger på operationsbordet.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det där med begränsad upplaga om 500st R1M verkar inte stämma alls......:(

image.jpg

Inte ens 500 för USA och 500 för övriga världen, som någon gissade.

1973st är ju lite mer än 500....
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top