YZF1000-R1-98 eller Kawasaki zx-9R

qwantaz

ZX10R-05;)
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Mjölby
Hoj
ZX-10R -05
Tjena!
Står i begreppet av att välja en av dessa underbara bikes och har kört fast på någon av dessa. Har ännu inte fått lyckan att prova någon av dessa var av jag med ljus o lykta söker någon som kan hjälpa mig ut ur detta mörker?
 
Last edited:

Tango

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Norrköping
Hoj
R1
Kör själv en R1:a ,har inte provkört kawa zx-9r så kan inte sprida så mkt ljus över de hela utan att bara bidra me min personliga åsikt .. e de inom samma årskull skulle ja välja r1:an i alla lägen.. underbart pigg o lätthanterlig, du blir inte besviken.. möjligt att man e lite partisk ;) Lycka till i alla fall, hoppas de blir bra till slut.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
R1. Modern, lätt, klipp i motorn
ZX9R Lite gammalmodig men bekväm, bra bromsar.

Båda har fuggar.
 

Jonthe

bigblock
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Gagnef
Hoj
R1 -98 & YZ450F -06
Köp en R1a! :yoparty Har själv precis köpt en r1 -98, tycker den är underbar, även om det inte är den nyaste.. Älskar även färgerna på den. :rolleyes: Är kawan runt -98 den också så ser den ju inte alls lika modern ut som r1an enligt mig, men smaken är som baken..
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Tjena!
Står i begreppet av att välja en av dessa underbara bikes och har kört fast på någon av dessa. Har ännu inte fått lyckan att prova någon av dessa var av jag med ljus o lykta söker någon som kan hjälpa mig ut ur detta mörker?
Om det gäller -98, så ZX-9. Den är lite klenare på lägre varv, allt annat är bättre. Bättre körställning, behöver inte styrdämpare för bli hanterbar, snabbare på bana, enligt det stora sporthojstestet(masterbike?) i Bike. 2000 och framåt är nog R1 bättre.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Om det gäller -98, så ZX-9. Den är lite klenare på lägre varv, allt annat är bättre. Bättre körställning, behöver inte styrdämpare för bli hanterbar, snabbare på bana, enligt det stora sporthojstestet(masterbike?) i Bike. 2000 och framåt är nog R1 bättre.

R1 98-01 är ganska lik sig, högre 1:a från 00 vilket gör den mer lätthanterlig.
Kan inte hålla med dig om att ninjan är bättre på samtliga pungter. R1 har KLART bättre gaffel, sving och är inte bara klenare på lägre varv utav över hela registret. Anledningen till att den drar en R1 på strippen är att den är lång och tung vilket gör att den inte reser sig lika lätt. Är man duktig kör hänger man av kawan på bana med R1 men är man halvbra är kawan klart mer förlåtande samt att den har klart bättre bromsar än R1.

Jag gillar båda hojarna på olika sätt. R1 klarar sig ganska bra mot dagens räcers bortsett från bromsarna medan kawan är lite ålderstigen, dock med bra körstälning.

snabbare på bana, enligt det stora sporthojstestet(masterbike?) i Bike....

Masterbike är förövrigt ett skämt och kanske mer då när hojarna var mindre lika varran än i dag.
 
Last edited:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
R1 98-01 är ganska lik sig, högre 1:a från 00 vilket gör den mer lätthanterlig.
Kan inte hålla med dig om att ninjan är bättre på samtliga pungter. R1 har KLART bättre gaffel, sving och är inte bara klenare på lägre varv utav över hela registret. Anledningen till att den drar en R1 på strippen är att den är lång och tung vilket gör att den inte reser sig lika lätt. Är man duktig kör hänger man av kawan på bana med R1 men är man halvbra är kawan klart mer förlåtande samt att den har klart bättre bromsar än R1.

Jag gillar båda hojarna på olika sätt. R1 klarar sig ganska bra mot dagens räcers bortsett från bromsarna medan kawan är lite ålderstigen, dock med bra körstälning.



Masterbike är förövrigt ett skämt och kanske mer då när hojarna var mindre lika varran än i dag.

Kawan är 7kg tyngre(176 mot 183kg enl.fabriksspec) och något längre hjulbas(1395 mot 1405), dock inte längre än dagens hojar. I testet -98 så var det(vad jag kan minnas) rätt så meriterade åkare som deltog och Ninjan spöade R1:an på banan, marginellt men ändå. -99 hamnade zx9:an typ sist, detta pga reglerna det året sa att man skulle köra på orginaldäcken. -98 körde alla på likadana däck. Toppfart är iofs lite ointressant men efter 200 så har en r1:a lite svårt att hänga med enl. de siffror man sett och egen erfarenhet. Bromsarna på Zx9 mattas dock ganska mycket på bana och kör man med orginalinställd gaffel(och bakdämp) så blir man förmodligen frånåkt av en zündapp..
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top