Yzf750r som krånglar

Larry_B

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2022
Hoj
Hayabusa
Hej i höstas så köpte jag mig en Yzf750r som inte hade varit besiktad på jätte många år och förmodligen ett par ägare före mig som har provat att få denna hoj att gå bra men inte lyckats .
Jag tycks ha prövat allt nu men börjar få slut på idéer om vad jag ska prova som nästa steg .
Skulle vara skoj att testa några andra förgasare för att se om det blir någon skillnad .
Men nu till problemet motorn startar och går fint på hög tomgång varvar snyggt genom hela registret men när man vill ställa tomgången på typ 1000-1300 varv så börjar den missa och gå dåligt har man tomgången på 2000v/min så när man har varvat upp motor och släpper av gasen så fastnar varvtalet på typ 3000v/min.
-synkade förgasare
-ventilerna inom spec
-Tank och filter rengjort
-Förgasarna rengjorda med nya nålventiler oringar luft skruvar.
Någon som har nån idé eller har förgasare man kan låna/köpa ?
mvh Larry
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag hade en sån här innan och hade också problem med förgasarna på den. Det tog mig nog ett år att få ordning på det och jag gjorde i princip det du redan gjort plus justering av flottörerna som var mitt problem. Jag köpte tillochmed en beg. förgasarbrygga från en annan hoj men det hjälpte inte.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har du kollat flottörnivå?
Är flottörventilerna täta?

Är det ventiler med O-ringstätning så kolla även att det inte läcker förbi den täta ventilen, får fel flottörnivå då och den är viktig.

Komp.?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
750R har väl vakumförgasare. Är membranen OK eller tar den tjyvluft där. Hur är insugsgummit? De två troligaste felkällorna.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Har du original luftburk och luftfilter?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Sätt i större pilot jets ( tomgångsmunstycken ). Gamla hojar får konstig tomgång m m, med dagens skitsoppa.
Har gjort detta på alla mina hojar; RD350-73, SR500-82, Z1000J-83, ZRX1200R-01/04.
Fick gå upp från #37.5 till #40 på min Z1000J. liknande på de andra.
SR500 var omöjlig att få tomgång på. Bytte allt i hela förgasaren innan jag kom på att prova med att gå upp 5 steg på pilot jet. Går perfekt på tomgång sen dess!
 

Larry_B

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2022
Hoj
Hayabusa
Det blev en hel del snöskoterförbud istället för hoj mek men nu har jag laborerat mer med denna 750 och den verkar så nyck full att stundvis så kan man få den att gå hyggligt bra men då nästa dag så vill den inte alls gå så jag har som bestämt mig för att ge upp och sälja den i delar i stället eller om det är någon som vill köpa och ta över problemet med denna hoj.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Hade en sån för snart 20 år sen - trivdes grymt bra med den och har ibland tänkt på att leta rätt på en igen.

Börja med att kolla att allt är i ok skick - med de åren den levt börjar gummi ( även membranen i vakuumdelen ) bli dåligt och säten och nålar och dylikt slitna . Eller möjligen belagda med allsköns konstigheter från bränslet genom åren - mest sannolikt under vintrar med icke dränerade eller med beständigt bränsle fyllda förgasare.

Börja som alltid med att ta den tillbaka till säkert fungerande originalskick - vad gäller slitage på ovan nämnda innan du börjar experimentera med ombestyckning.

Lycka till - det chassiet är värt besväret!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det blev en hel del snöskoterförbud istället för hoj mek men nu har jag laborerat mer med denna 750 och den verkar så nyck full att stundvis så kan man få den att gå hyggligt bra men då nästa dag så vill den inte alls gå så jag har som bestämt mig för att ge upp och sälja den i delar i stället eller om det är någon som vill köpa och ta över problemet med denna hoj.
Var finns den mera exakt o vilken färgsättning.. Lägg ett ett par bilder.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top