yzf750r varvräknare har eget liv...

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
köpte en yzf750r i veckan, den startar och går, men varvräknaren "varvar upp" ca var 8sek, vad kan det bero på?

EXUPen har inte wirarna inkopplad men kablarna/ström, men wire-rullen rör sig inte,, möjlig felgrej med nått kaijko i den?

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Kolla så att batteripolerna är fastsatta ordentligt. Jag var med om ett väldans flipprande när ena batterisladden låg och glappade.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Nu har jag inte orkat leta fram böckerna.. men när varväknaren hoppar så talar den om att något e fel,stannar vid olika varvtal beroende på vad det e som felar, Har du kopplat bort vajrarna så felmeddelar räknaren troligen om det:näsblod

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu har jag inte orkat leta fram böckerna.. men när varväknaren hoppar så talar den om att något e fel,stannar vid olika varvtal beroende på vad det e som felar, Har du kopplat bort vajrarna så felmeddelar räknaren troligen om det:näsblod

Låter ju troligt, som en felkod.

PDF servicebok någon?

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
01 R1
Self-diagnosis devices
This model is equipped with a self-diagnosis device
for the following electrical circuits:
 Throttle position sensor
Speed sensor
EXUP system
If any of those circuits are defective, the
tachometer will repeatedly display the following
error code:
0 r /min
for
3 seconds
Circuit-specific
number of r/min
for 2.5 seconds
(See the table
below.)
Current
engine
speed for
3 seconds

Från boken,,kan det hjälpa dig?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Self-diagnosis devices
This model is equipped with a self-diagnosis device
for the following electrical circuits:
 Throttle position sensor
Speed sensor
EXUP system
If any of those circuits are defective, the
tachometer will repeatedly display the following
error code:
0 r /min
for
3 seconds
Circuit-specific
number of r/min
for 2.5 seconds
(See the table
below.)
Current
engine
speed for
3 seconds

Från boken,,kan det hjälpa dig?
EDIT vilken sida? jag fick ner en fotokopia på en Haynes bok.

:tummenupp en bok står på nerladdning nu, hoppas det är rätt bok bara, nått ihop med thunderace, ska leta efter detta..

Last edited:

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
01 R1
EDIT vilken sida? jag fick ner en fotokopia på en Haynes bok.

:tummenupp en bok står på nerladdning nu, hoppas det är rätt bok bara, nått ihop med thunderace, ska leta efter detta..

56, men vet inte om det är samma bok. jag har "Tanknings" versionen. :D

Chulan

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Yamaha r1
så blir min också om jag kopplar ifrån bensin mätaren under tanken testa kolla den

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
56, men vet inte om det är samma bok. jag har "Tanknings" versionen. :D

ja jo min va också tankad, men som sagt nån avfotad version,
har du länk till din?

så blir min också om jag kopplar ifrån bensin mätaren under tanken testa kolla den

jag kollade nu och det är två "felkoder", en till 7000varv och en till 9000,
och tanken är av nu, skiten går bara på tre fast jag bytt stift :huvet

den vid ni 9 kom nog när tanken åkte av, så 7000 kvarstår, borde ju va exupen..

Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
ja jo min va också tankad, men som sagt nån avfotad version,
har du länk till din?

jag kollade nu och det är två "felkoder", en till 7000varv och en till 9000,
och tanken är av nu, skiten går bara på tre fast jag bytt stift :huvet

den vid ni 9 kom nog när tanken åkte av, så 7000 kvarstår, borde ju va exupen..

Letade fram min bok nu o ja, när nålen stannar på 7000 så talar den om att exupen inte fungerar.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Letade fram min bok nu o ja, när nålen stannar på 7000 så talar den om att exupen inte fungerar.

ok, tack tack
då ska man bara komma på hur man får bort det..
kanske koppla in exupen igen..

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
ja, men lite vinst på top utan, men frågan e om det är kännbart..

Sant! men hört flera som bytt till tillbehörs helsystem o blev grymt besvikna när mellanregistret i stort sett försvann. är ju mest där motorvarvet befinner sej under gatkörning.

hur koppla du in den

Har inte haft min exup urkopplad:tungan Men R2 har tagit bort vajrarna som öppnar o stänger exupventilen i avgassystemet därav felmedelandet i varvräknaren. Hur man kopplar in en exup så den fungerar igen beror på hur du kopplade ur den.

Last edited:
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
jag har också den felkoden på min (7000rpm) men enligt yamaha center i hbg så funkade exup:n som den skull.
Måste man nollställa felkoden ngn stans? eller den ska försvinna avsig själv när problemet är löst?

Gick med
20 Apr 2007
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
kan felet ligga i andra änden? alltså i grenröret där ventilen sitter? har kollat min nu och servon rör sig och kablarna sitter som dom ska, eller det finns andra möjligheter? börjar bli förbannat trött på att ha felkoden där

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024