Z750 "FI" Problem, går riktigt dåligt.

Dekoon

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
USA
Hoj
kawasaki z750
Hej, jag har en Z750 08 som var strypt som 25kw innan, nu när strypningen är borttagen så började det blinka "FI" på mätaren, samt att den röda indikatorn blinkar även när hojjen är igång.

Jag märkte direkt att något var galet, när jag gasar vill den inte varva över 6000 varv ca, drar jag fullgas så hänger den där och hostar för att försöka pressa sig över, efter ett tag och lite ryck går den över 6000 varv men fortfarande dåligt som fan, rycker, "hostar" och varvar inte ur...

Drar jag in kopplingen och varvar går den upp till 10-11 tusen varv men även där hostar den och klarar inte att gå över där.

Det jag gjorde när jag tog bort strypningsbrickan var att jag tog av tanken och dess 2 kontakter samt bränsleslanngen, och satt dit allt igen, så man kan undra vad som har gått såå fel.

Någon som har en funderare på vad detta kan vara så är jag jävligt tacksam! mvh
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Det kan ju vara så att den är mappad för att gå strypt, så nu får den för lite soppa.

Sen en annan grej, det är rätt dumt att varva 10-11k utan belastning, men det är ju bara vad jag tycker...
 

Dekoon

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
USA
Hoj
kawasaki z750
Hojjen är inte ommappad det är jag säker på, bensinslangen ligger heller inte i kläm :/, därför det är så strange, jag har bara tagit av tanken och 2 kablar, satt dit det igen efter tagit bort gasstoppet.
 

Dekoon

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
USA
Hoj
kawasaki z750
Prövat ta av tanken och titta till alla kablar/snesorer och dra ut och sätta i dem igen för säkerhets skull.. ingen förbättring :(
 

svwrdr

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2006
Ort
järfälla
Hoj
b-king
Tycker det låter som servomotorn till avgasspjället, du har inte monterat slipon och gjort nå dumt med wirarna?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Med tanke på filmen ovan, har du kollat så att spjällen i insuget kan röra sig som dom ska? Det där ser inte helt okej ut.. Detta låter rätt troligt eftersom den då inte kan kolla ändlägena och därför sätter FI-felkoden.

Betydligt mycket mer troligt än att det är spjället i avgasröret (finns det på denna modellen?), tycker jag.

Edit: Om det nu är ride-by-wire på den..
 
Last edited:

Dekoon

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
USA
Hoj
kawasaki z750
Tycker det låter som servomotorn till avgasspjället, du har inte monterat slipon och gjort nå dumt med wirarna?

Tack för svar! Nej har inte bytt avgasrör eller rört vajrarna nyligen, avgassystemet har suttit på sen 200mil, nu har den gått 950 mil, aldrig haft några problem innan.

Det jag gjort är tagit av tanken, tagit bort strypbrickan, tagit av trottelsensorerna och sattit dit dem igen, tagit av nr1 och 4 kontakter som sitter ovanför trottlen, satt dit dem igen.

Sedan på med tanken och trodde allt var frid och fröjd, koppla in allt igen så man kunde gasa fullt ut. Efter detta är det problemen uppstår, inga som helst problem innan.

Mvh Dekoon!
 

Dekoon

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
USA
Hoj
kawasaki z750
Med tanke på filmen ovan, har du kollat så att spjällen i insuget kan röra sig som dom ska? Det där ser inte helt okej ut.. Detta låter rätt troligt eftersom den då inte kan kolla ändlägena och därför sätter FI-felkoden.

Betydligt mycket mer troligt än att det är spjället i avgasröret (finns det på denna modellen?), tycker jag.

Tack för svaret! Har jag inte kollat, tycker det verkar konstigt då jag inte pillat med detta, borde vara något av det jag pilla med innan problemet uppstod, tycker det är jävligt skumt, får nog ta in han på verkstad!

Mvh Dekoon
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Tack för svaret! Har jag inte kollat, tycker det verkar konstigt då jag inte pillat med detta, borde vara något av det jag pilla med innan problemet uppstod, tycker det är jävligt skumt, får nog ta in han på verkstad!

Mvh Dekoon

Du har ju varit där och pillat ;)


" Det jag gjort är tagit av tanken, tagit bort strypbrickan, tagit av trottelsensorerna och sattit dit dem igen, tagit av nr1 och 4 kontakter som sitter ovanför trottlen, satt dit dem igen. "
 

Dekoon

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
USA
Hoj
kawasaki z750
Jo, men är en del jobb att få av att kolla detta, så antar att det bästa vore att lämna in den till verkstan så dom får felsöka då jag inte är någon expert precis.. Hoppades på ett enkelt problem så man kunde ut och köra igen:/

Tack för hjälpen!
 

Dekoon

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
USA
Hoj
kawasaki z750
Var precis ute och testade den, den verkar misstända, om man håller jämn låg gas så dör den lite ibland, och ibland börjar den skaka som fan så man får gasa på lite mer.

Lägger man på mer gas vid 6k varv händer inget förutom att den nästan saktar ner lite, släpper man dock lite på gasen så går den upp i fart, väldigt irriterande, detta kanske är symptom på trasig tändstift eller liknande? Eller att den inte får tillräckligt med bensin
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top