Jag har haft båda två och för mej skulle valet vara enkelt.
En tröttare hoj än z:n får du leta efter men helt vibationsfri och mycket mjuk i gången.
Shivern är som alla tvinnar, rapp i gången men med kort register, kan kännas orolig i stadstrafik med lite på/av funktion på gasen men där har du tre olika effektmappar som du ändrar med en knapp på styret som gör att du kan ändra karaktär på den.
Jämför man dom:
Soppaförbrukning: Ugnefär lika, kanske att z:n tar lite mindre
Försäkring: Enl. färsäkringsbolag är det samma typ av hoj, så likvärdig
Reservdelar: Det är ju nya hojar, klart det finns. leveranstid: 1-3 veckor gäller båda (undantag finns på båda)
Summering:
Vill du ha en hoj för att pendla med och åka mycker rak väg så z:n då komforten är skön och vibrationsfri denna hoj passar också bra till korta personer 1,60+ inte mindre pga. att sadeln är ganska bred men man får kännslan att man sitter i hojen och inte på..
Denna med ett orginalsystem och du åker igenom ett kloster utan att väcka någon.
Vill du därimot busa med hojen, kasta i kurvor och runt gathörn, till och från jobbet och ha en hoj som är en alround hoj så är apan solklar vinnare. Det är ju en tvinn så det kommer att gå åt lite mer bakhjulsgummi men det står man ut med. Släng på ett slipon och jag låvar, folk vänder sej om och vill se vad som kommer (blir underbart ljud, jag hade ett GRP carbon)
Nu till det viktigaste:
Det finns bara en så kan säja vad du ska ha, och det är DU.
Kolla om du kan provköra bägge, oavsett vilken du väljer så kommer du att trivas och njuta.
Tänk på att det är nya eller nästan nya hojar, klart dom är bra....