z800e eller MT-07 Köpråd för en A2 Förare

aalialgoz

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2015
Hoj
Letar ny A2 hoj
Hej allihop!

Jag skulle behöva lite köpråd angående två olika hojar. Värt att veta är att det är mina andra hoj-säsong och jag kör fortfarande på A2 kort (22 år gammal). Har gjort en liten lista över för- och nackdelar med de båda hojarna och tänkte höra med er som har lite mer erfarenhet av mig vilket köp som skulle vara smartast/roligast.

z800e

+
Ser riktigt bra ut
rak4 --> väldigt bra ljud
skulle utan tvekan kunna ha kvar den efter att man skaffat A-kort då man får dubbla kraften eventuellt sätter dit en powercommander om det behövs.

-
Väger mycket
något dyrare än MTn

Mt-07

+
Väger lite och verkar vara smidig
Troligtvis roligare att köra med strypning

-
Ljudet från 2-cylindern (kan ha fel?)
Förmodligen skulle jag byta hoj vid A-kort

Uppskattar alla svar och inget jag nämnt ovan är nödvändigtvis korrket utan all info har jag baserat från videos och artiklar

Alternativt:
Om du orkar köra din nuvarande hoj i ett år till så har du A, obeg nästa säsong o kan köpa vad som helst utan att behöva tänka på effekten.

Har hört att många är besvikna på Z800, MT07 har jag fått känslan av att vara en rätt go och bra A2 hoj.
Kolla även på Aprilia shiver 750. tror den har typ 85-90hk eller något original, nästan på gränsen. Vet dock inte hur bra den är som hoj. har provsuttit en och jag tycker den var skön och såg riktigt ball ut

Lägg till ett minus för fjädringen på MTn, inte för att Z800 har lysande fjädring men den är bättre enligt min åsikt. Har inte kört MT07, men en MT09, så 07an kanske funkar bättre iofs...

Vilken av dem får hjärtat att ticka lite snabbare?

Alternativt:
Om du orkar köra din nuvarande hoj i ett år till så har du A, obeg nästa säsong o kan köpa vad som helst utan att behöva tänka på effekten.

Har hört att många är besvikna på Z800, MT07 har jag fått känslan av att vara en rätt go och bra A2 hoj.
Kolla även på Aprilia shiver 750. tror den har typ 85-90hk eller något original, nästan på gränsen. Vet dock inte hur bra den är som hoj. har provsuttit en och jag tycker den var skön och såg riktigt ball ut

Jag har provkört en Aprilia Shiver med, och den var en trevlig mackapär, saknade lite mer effekt bara, men ska man köra A2 är det ju inget större problem. :hihi

Lägg till ett minus för fjädringen på MTn, inte för att Z800 har lysande fjädring men den är bättre enligt min åsikt. Har inte kört MT07, men en MT09, så 07an kanske funkar bättre iofs...

Vilken av dem får hjärtat att ticka lite snabbare?

Har hört lite negativt om fjädringen på MTn som du säger...

Just nu så lutar det mest åt z800e då den ser riktigt ball ut och älskar ljudet från en rak4 men är orolig över kraft/kg då den nästan väger 230kg...

Har hört lite negativt om fjädringen på MTn som du säger...

Just nu så lutar det mest åt z800e då den ser riktigt ball ut och älskar ljudet från en rak4 men är orolig över kraft/kg då den nästan väger 230kg...

Ja, det är ju 50 kg extra. Jag skulle väl säga att det bästa är att provköra båda och bestämma dig efteråt. Den extra vikten gör den lite tyngre att ändra riktning på, och det kommer nog kännas vid acceleration med 35kw med, men sedan hänger det lite på hur vikten är fördelad, hur chassigeometrin är och annat, så den behöver inte vara sämre med mer vikt, men den är nog definitivt mindre bus.

Personligen skulle jag behålla ER-6:an en säsong till (för det är en ER-6:a du har va? Det ändrades nyss till "Letar ny A2 hoj") och sedan köra upp för A och köpa en tung hoj. Då kan du spara ihop tillräckligt för att köpa en fräsch Z800 istället om du gillar. Samma vikt men dubbla effekten. Jag skulle inte köpa en till A2-hoj för en säsong och tvingas ta värdeminskningen på den hojen också när jag skaffar en A-hoj...

Personligen skulle jag behålla ER-6:an en säsong till (för det är en ER-6:a du har va? Det ändrades nyss till "Letar ny A2 hoj") och sedan köra upp för A och köpa en tung hoj. Då kan du spara ihop tillräckligt för att köpa en fräsch Z800 istället om du gillar. Samma vikt men dubbla effekten. Jag skulle inte köpa en till A2-hoj för en säsong och tvingas ta värdeminskningen på den hojen också när jag skaffar en A-hoj...

Det var det som var tänkt men blev tyvärr påkörd av en annan motorcyklist och hojen löstes in så är lite tvungen att köpa ny och kändes som att jag skulle vilja prova något nytt!

Det var det som var tänkt men blev tyvärr påkörd av en annan motorcyklist och hojen löstes in så är lite tvungen att köpa ny och kändes som att jag skulle vilja prova något nytt!

Aj f*n... Hoppas du klarade dig i alla fall. :(

Med den extra informationen drar jag tillbaka mitt inlägg och lägger min röst på MT-07:an. Den är 50 kg lättare, lär vara ganska lik ER-6:an i hanterbarhet, skall vara kul att köra enligt vad jag har hört och är säkerligen lättare att sälja utan allt för stor förlust när du kliver upp till A.

Hitta en gammal 400R hoj från 90talet :kär :rofl försäkring lär nog vara bra oxå, problemet är väl bara att dom inte är så vanliga :/

250-sportisarna går ju att köra på A2 rakt av, det är ju riktigt smidigt, och sportigare än så blir det nog inte på ett A2. :D Fifan vilket härligt motorljud de har.

250-sportisarna går ju att köra på A2 rakt av, det är ju riktigt smidigt, och sportigare än så blir det nog inte på ett A2. :D Fifan vilket härligt motorljud de har.

tänker du på 4cylle 4taktarna eller 2taktarna ;) ?

20krpm hade inte varit helt fel o få köra, Kanske inte går snabbast men herregud vilket ljud :yoparty

tänker du på 4cylle 4taktarna eller 2taktarna ;) ?

20krpm hade inte varit helt fel o få köra, Kanske inte går snabbast men herregud vilket ljud :yoparty

Radfyrorna med fyrtakt. :D Med slipon får man ju närmast motogpljud i dem. :D BRAAAAAAAP! :banana

Ska man köra strypt så är det färre cylindrar att föredra, en rad4 har rätt taskigt vrid jämfört med en twin/stånka, du kommer inte kunna varva ur den ordentligt om den ska gå strypt iaf så det där riktigt goa ljudet kommer utebli.
Z800an är ju tung som ett fartyg dessutom vilket kommer få den att kännas ännu segare.
Hade lätt valt MTn om jag var dig, men provkör båda och sen välj den som får dig att dra på smilbanden lite extra! :tummenupp

Helt underbara i ljud de man hittar på youtube.
TS: hittar du en 250 4cylle 4takt till bra pris slå till, sälj aldrig (förutom till mig) ^^

Såg en sån på någon sajt förra året har jag för mig, när jag inte hade pengar. >.<
Rätt sugen på att åka till Australien och köpa en knippe och importera hem, bara för att ha. :D Perfekta hojen att köra knix med lixom. :rofl

Helt klart MT-07. Supervrid från botten, som inte ändras när Du stryper till 35kW.
Har satt på ett Arrow-system på min. Låter asnajs! :tummenupp

Måste lägga min röst på MT-07 jag också!

Som några har sagt så är fjädringen inte det bästa på MT-07, men det går att justera till det bättre. Ljudet med Yamahas Akrapovic är något helt mentalt, jag har sällan hört något liknande från en MC. Det är brutalt rent utsagt, det finns ingen video som gör ljudet rättvisa utan det måste upplevas i verkligheten. Och detta kommer från en person som likt dig värderar radfyrors ylande högt!

Som Cidair här ovanför säger så har A2 strypningen knappt någon effekt på MT-07 då den är så bottenstark. Det är garanterat en av de (om inte den) snabbaste A2 hojen du kan köpa. Z800E som både är tung och strypt har inte en suck, den är ju trotsallt en fjärdels tjänstevikt tyngre... Men snygg är Z800, det får jag ge den! :)

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back