Zen och konsten att köpa första hoj

Wallentin

Medlem
Gick med
20 Feb 2022
Hoj
Har ingen än ju!
God söndag på er alla!
Har hängt på detta härliga forum ett tag i smyg nu men nu är det dags att ta tag i saker och ting.
Fyllde nyling ”tung mc” ålder och är grymt sugen på hoj till sommaren. Men har dålig koll på vad som hade varit en lämplig första hoj med min begränsade budget ( kläder och annat har annan budget!)

Mina förutsättningar är:
Student = inte super mycket pengar
190 cm
Har inte meckat speciellt mycket men lär mig mer än gärna

Mina tankar kring hoj:
Är inte alls intresserad av att köra fort
Gärna något relativt skottsäkert
Gärna något som klarar av blandad terräng då hojen ska stå på landet
Jag har spontant tänkt klr 650 men nu går ju dom för 30k +

Sen råkar det vara så att jag förra sommaren kom över en 80-tals DT50 för ett bra pris som jag tuffat runt på vid sjön på landet. Den är i rätt bra skick och i färgen vit(kåpor)/blå( sadel och damasker). Denna är tänkt att avyttras för att skaffa motorcykel. Är det bara att lägga ut den för försäljning eller finns det människor som är intresserad av byten när det kommer till sånt?

Till sist! Får man något vettigt för 15k? Tack på förhand och tack för ett fint forum!

/ Förvirrad nybörjare!

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
God söndag på er alla!
Har hängt på detta härliga forum ett tag i smyg nu men nu är det dags att ta tag i saker och ting.
Fyllde nyling ”tung mc” ålder och är grymt sugen på hoj till sommaren. Men har dålig koll på vad som hade varit en lämplig första hoj med min begränsade budget ( kläder och annat har annan budget!)

Mina förutsättningar är:
190 cm

Mina tankar kring hoj:

Sen råkar det vara så att jag förra sommaren kom över en 80-tals DT50 för ett bra pris som jag tuffat runt på vid sjön på landet. Den är i rätt bra skick och i färgen vit(kåpor)/blå( sadel och damasker). Denna är tänkt att avyttras för att skaffa motorcykel. Är det bara att lägga ut den för försäljning eller finns det människor som är intresserad av byten när det kommer till sånt?

Till sist! Får man något vettigt för 15k? Tack på förhand och tack för ett fint forum!

/ Förvirrad nybörjare!

Du måste kolla upp några modeller som du kan tänka dig och sen hålla hård koll på blocket , för dom som kommer ut till vettig kurs är borta inom 10minuter.
För runt 15-18.000kr så är det ingen omöjlighet att hitta nån japansk offroadhoj på 500-750cc från runt år 2000 , men är dom fräscha och med lite mil så försvinner dom snabbt

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
För 15-17k kan du få en naken 80-tals landsvägare, en Suzuki 750 GS eller GSX som ju är skottsäker. Jag lärde mig köra på en sådan. När det gäller något offroadaktigt blir det nog svårare såvida du inte är beredd att skruva en del. Dåliga grusvägar sliter ju naturligtvis mer än om hojen bara rullat på slät asfalt.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
God söndag på er alla!

Mina förutsättningar är:
190 cm

Mina tankar kring hoj:

/ Förvirrad nybörjare!

HJÄRTLIGT välkommen till forumet!

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Med din budget kan du få tag på en Suzuki GSX1100F. Skottsäkra som en skrev. Tillverkades mellan 88-94, jättebillig försäkring och riktigt trevlig maskin. Ligger original på 100hk och på 136hk beroende om strypningen är kvar eller inte. Massa hoj för pengarna och jag ångrar idag att jag sålde min...
12052_0_1_4_gsx 1100 f_no copyright.jpg

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Först och främst, moppen får du nog såld utan bekymmer, att byta in är en dålig idé.
Om den är fin och funkar så tar du många bilder på den och skriver en bra text och lägger den på Tradera med ett rimligt utgångspris.

Lämplig hoj är svårt att råda om, en Yamaha Tenere i skapligt skick kan dyka upp.
Om du vill köra på blandat underlag är inte en GSX1100 lämplig, jag har en sådan, oxå.
Vilket är nästa sak att tänka på. Första hojen är inte så viktig, den är bara ett filter för att du ska se vad du gillar / inte gillar. Du kommer att skaffa fler.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Om du kan knuffa kostnaden lite till uppåt kan du nog hitta en äldre BMW GS650 eller en Aprilia Pegaso i hyggligt skick. Tokosexiga, och därmed bättre skick för lägre peng. Fixar lite av varje; pendling, grus och touring också, enligt min uppfattning.

Wallentin

Medlem
Gick med
20 Feb 2022
Hoj
Har ingen än ju!
För 15-17k kan du få en naken 80-tals landsvägare, en Suzuki 750 GS eller GSX som ju är skottsäker. Jag lärde mig köra på en sådan. När det gäller något offroadaktigt blir det nog svårare såvida du inte är beredd att skruva en del. Dåliga grusvägar sliter ju naturligtvis mer än om hojen bara rullat på slät asfalt.
Har kikat på ett par sådana!

I Jokkmokk , är ju en bit från Skåne i och för sig , men du får köpa över telefon och ta tåget upp i slutet av April och köra hem den genom Sverige så hinner du känna om det är nåt för dig
Den har varit dunder! Tyvärr behöver jag få moppen sålt först!
Med din budget kan du få tag på en Suzuki GSX1100F. Skottsäkra som en skrev. Tillverkades mellan 88-94, jättebillig försäkring och riktigt trevlig maskin. Ligger original på 100hk och på 136hk beroende om strypningen är kvar eller inte. Massa hoj för pengarna och jag ångrar idag att jag sålde min...
View attachment 469119
Läcker hon! Blir möjligtvis i i häftigaste laget för mig!
Först och främst, moppen får du nog såld utan bekymmer, att byta in är en dålig idé.
Om den är fin och funkar så tar du många bilder på den och skriver en bra text och lägger den på Tradera med ett rimligt utgångspris.

Lämplig hoj är svårt att råda om, en Yamaha Tenere i skapligt skick kan dyka upp.
Om du vill köra på blandat underlag är inte en GSX1100 lämplig, jag har en sådan, oxå.
Vilket är nästa sak att tänka på. Första hojen är inte så viktig, den är bara ett filter för att du ska se vad du gillar / inte gillar. Du kommer att skaffa fler.
Misstänkte också att någon form av byte var en dålig ide! Är helt med på banan om första hojen!

Wallentin

Medlem
Gick med
20 Feb 2022
Hoj
Har ingen än ju!
Om du kan knuffa kostnaden lite till uppåt kan du nog hitta en äldre BMW GS650 eller en Aprilia Pegaso i hyggligt skick. Tokosexiga, och därmed bättre skick för lägre peng. Fixar lite av varje; pendling, grus och touring också, enligt min uppfattning.
Det hade varit riktigt kul! Valet blir lite mellan att börja köra denna sommar eller nästa i så fall och då tar jag nog en billigare hoj för detta år!

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Honda Transalp
Suzuki DR xxx
Yamaha Tenere 750/900
Yamaha TDM

Gör en sökning på hojar i ditt område på Blocket med maxpris 25" så får du massor av hojar att titta på och fundera över.

Wallentin

Medlem
Gick med
20 Feb 2022
Hoj
Har ingen än ju!
9D8B8364-9633-4831-941C-26A96F4D4DB5.jpeg
Här är bild på det tillfälliga monstret för skojs skull!
Blir lite småpill innan den åker upp för försäljning

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Tack för bra tips!!
Du har inte sagt om du ska ha den för att köra upp på eller bara öva och sedan leka med ett tag.
Ska du köra upp på den så blir det svårare att hitta något då du måste ha järnkoll på kraven för uppkörning.
Ska du bara ha något att puttra ikring på så är detta ett förslag. https://www.blocket.se/annons/oster...rc33_nyservad__besiktigad_fint_skick/99537031
Pruta hårt, max 12-13".
Du får vattenkyld twin, kardan och outslitlig mekanik i hela hojen.
Faktiskt rätt trevlig, även om du kanske är i längsta laget, jag körde 80 mil på en en dag och det var inte jättekul. Är 195cm.
Samma mekanik i stort i en Transalp minus kardan.

Wallentin

Medlem
Gick med
20 Feb 2022
Hoj
Har ingen än ju!
Du har inte sagt om du ska ha den för att köra upp på eller bara öva och sedan leka med ett tag.
Ska du köra upp på den så blir det svårare att hitta något då du måste ha järnkoll på kraven för uppkörning.
Ska du bara ha något att puttra ikring på så är detta ett förslag. https://www.blocket.se/annons/oster...rc33_nyservad__besiktigad_fint_skick/99537031
Pruta hårt, max 12-13".
Du får vattenkyld twin, kardan och outslitlig mekanik i hela hojen.
Faktiskt rätt trevlig, även om du kanske är i längsta laget, jag körde 80 mil på en en dag och det var inte jättekul. Är 195cm.
Samma mekanik i stort i en Transalp minus kardan.
Faktum är att min far äger en sådan sedan förra sommaren! Han och jag har i princip samma storlek och han klagade på hur han satt. Han har fått sadeln ombyggd så att den passar honom! Dock är det ingen möjlighet för mig så blir ett pass på den!

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka