Zero Motorcycles elhoj

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Såg ut som en skojjig sak den där. Kostade du på den värre motorn?
Jag kunde inte se hur långt man kom på en laddning ellr tid batterriet höll?
Undra hur mycket ett nytt batteri kostar:gnissla Den där typen av batteri håller högst 1000 laddningar!! Vid 500 laddningar kan man känna av vissa förluster. Jag håller stenkoll på batterier tack vare jag kör Rc elflyg
 

ingern

Hojojoj
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Drömvärld
Hoj
KTM EXC 525 motard/enduro
Ser verkligen kul ut :p.. tyckte jag såg att batteriet håller ~2½ timmar och laddningen ~2 timmar, priset var 3000$ på ett batteri.

Du får gärna skriva en liten rapport hur denhär leksaken fungerar om du äger en :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ser verkligen kul ut :p.. tyckte jag såg att batteriet håller ~2½ timmar och laddningen ~2 timmar, priset var 3000$ på ett batteri.

Du får gärna skriva en liten rapport hur denhär leksaken fungerar om du äger en :D

3000dollar:näsblod Då skulle jag backa ur Är ju inte klokt!! 5000kr hade varit rimmligt---
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Jag har tidigare försökt maila dem för info, utan att få svar. Av vem köpte du den? Är de reggade som motorcykel/EU-moped eller inte alls? Garantier? Aaahhh, ge mig en nu!
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Vore trevligt om det blev möjligt med elhojar inom MX och enduro!

Denna hoj har en motor som drar 17kW och ett batteri som innehåller 2kWh... ligger man pressar lite så kanske man har en körtid på 10-15 min... Det är lite väl kort tid kan man tycka. I GGN kör man ju som minst 3 timmar, eller ett heat i MX 20 min + 2varv. Man får väl ställa upp i de två avslutande varven kanske... :tungan

2 timmars körtid har man kanske på bågen i det värsta "restriktiva" läget som begränsar effekt och fart till en "moppes".

Vi får hoppas på ytterligare ett "hopp" i utvecklingen av batterier!:tummenupp

/Cooler
 
Last edited:

MegaRaid

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Såg ut som en skojjig sak den där. Kostade du på den värre motorn?
Jag kunde inte se hur långt man kom på en laddning ellr tid batterriet höll?
Undra hur mycket ett nytt batteri kostar:gnissla Den där typen av batteri håller högst 1000 laddningar!! Vid 500 laddningar kan man känna av vissa förluster. Jag håller stenkoll på batterier tack vare jag kör Rc elflyg

Jag tog den med standard motorn. Tyckte inte att det var värt 900 dollar för 10% mer effekt. Själv kan jag inte så mycket om batterier. Det jag vet är att battericellerna i den heter A123. Du kanske vet vad det är?

Enligt manualen så ska man ladda batteriet direkt efter man har kört, oavsett hur mycket man har dragit ut det. I mina öron låter det lite konstigt. Är det inte så man laddar sönder dom. Jag trodde att man skulle dra ur dom helt.

3000dollar:näsblod Då skulle jag backa ur Är ju inte klokt!! 5000kr hade varit rimmligt---

18000kr är väl ingenting. Skitbilligt ju!!! :tungan :tungan :tungan

Räknar med att priset går ner en del tills dess att jag köper ett nytt batteri. Kör väl 3 ggr i veckan så det batteriet håller ju bra många år (hoppas jag). :tummenupp
 
Last edited:

MegaRaid

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Jag har tidigare försökt maila dem för info, utan att få svar. Av vem köpte du den? Är de reggade som motorcykel/EU-moped eller inte alls? Garantier? Aaahhh, ge mig en nu!

Jag köpte den av Zero. Konstigt att du inte fått svar. Dom har alltid varit väldigt tillmötesgående.

Den jag har är inte reggad. Har den bara som ren leksak. På gatan kör jag en Triumph Daytona 675. Dom har samma hoj för gatbruk med lampor, blinkers osv. Då med 16 tums hjul. Ser mer ut som en motard.

Garantier. Hmm, måste kolla för att vara säker men har för mig att det var två år på batteriet och ett år på hojen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tog den med standard motorn. Tyckte inte att det var värt 900 dollar för 10% mer effekt. Själv kan jag inte så mycket om batterier. Det jag vet är att battericellerna i den heter A123. Du kanske vet vad det är?

Enligt manualen så ska man ladda batteriet direkt efter man har kört, oavsett hur mycket man har dragit ut det. I mina öron låter det lite konstigt. Är det inte så man laddar sönder dom. Jag trodde att man skulle dra ur dom helt.



18000kr är väl ingenting. Skitbilligt ju!!! :tungan :tungan :tungan

Räknar med att priset går ner en del tills dess att jag köper ett nytt batteri. Kör väl 3 ggr i veckan så det batteriet håller ju bra många år (hoppas jag). :tummenupp

Jo a 123 har jag kört några år nu i fläktdrivena rc flygplan jag var nog en av dom första i sverige som körde dessa batterier. Dom har nyligen kommit ut på svenska marknaden nu till rc flyg mf. Enda nackdelen dom har i rc flygets värld är tyngden dom väger 30% mer än vanliga lipoceller Men fördelarna är att dom går att ladda på så kort tid som 5 min!! 15min brukar jag ladda dom när det är bråttomt och 1tim när man har tid.. Urladdningen är repektingivande utan att dom överhettas 30c konstant dvs dom ligger ju på 2,3amp och man kan ta ut 6 amp konstant vilket är bra vid eljetflyg. Jo man kan ladda hur som hellst Du behöver inte ladda omg ens finns inget minne. Därimot ska man inte ladda ur dom mer än 2,7volt för annars tar dom skada!! Men det är lungt mc n har brytare vid rätt volt.

Hållbarheten vid 15-20c urtag och 1 tim laddtid ligger på 500 laddningar utan nämnvärd förlust sedan från 500 till över 1000g så mattas dom av suksesivt.
Dvs om du kör stenhårt ,,6-10min urladdningar så kommer dom duga bra ända till över 1000l ev bet längre tack vare 2 tim laddaren!!

Men Det går ju att löda ihop ett nytt pack själv troligast ordenligt mycket billigare än 18000kr!! Billigaste sättet just nu är att inhandla Dewalt 36 voltsbatteri som sitter i deras nya slagborrmaskin och cirkelsåg. Jag köper dewaltbatterina på ebay för runt 800kr och skruvar söder batterihöljet ,, däri finns 10st a123 som man sedan löder ihop till olika
Under halva priset blir det på det sättet:tummenupp Det går ju att räkna ut vad det skulle kosta att bygga eget bara man vet volten på mc batteriet och amp, då går det att räkna ut hur många a123 B det är i mc packet.. En a123 är på 3,6volt och 2,3amp------------Go figure:D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu har jag räknat ut priset på batteriet man kan löda ihop själv!! 1600kr!! Köper man 2st dewat 36volts paket så får man ju 20st celler och det gårju bara åt 16st! Men det är underligt om det går att dra ur batterina 30c säger vi då får man lös högst 5000watt om dom ens orkar det? och 750w är ungefär 1hk 5000 / 750 = 6,6 hk Så någe mer än så lär det inte vara och det stämmer rätt bra med toppfarten också. dvs om cyckeln brytare tillåter 30c urtag (6,6hk) och man kör fullt gärn så håller batteriet 3-5min Det är samm som jag tar ur vid flygning och jag brukar hålla mig uppe rrunt 5min kör jag därimot lungt så håller Batt 10-15min..

snacka om att lura folk 18000kr tar dom för batteriet:gnissla och delarna kostar inte mer än 2000kr att tillverka med hölje och ev balancerare!!
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Nu har jag räknat ut priset på batteriet man kan löda ihop själv!! 1600kr!! Köper man 2st dewat 36volts paket så får man ju 20st celler och det gårju bara åt 16st! Men det är underligt om det går att dra ur batterina 30c säger vi då får man lös högst 5000watt om dom ens orkar det? och 750w är ungefär 1hk 5000 / 750 = 6,6 hk Så någe mer än så lär det inte vara och det stämmer rätt bra med toppfarten också. dvs om cyckeln brytare tillåter 30c urtag (6,6hk) och man kör fullt gärn så håller batteriet 3-5min Det är samm som jag tar ur vid flygning och jag brukar hålla mig uppe rrunt 5min kör jag därimot lungt så håller Batt 10-15min..

snacka om att lura folk 18000kr tar dom för batteriet:gnissla och delarna kostar inte mer än 2000kr att tillverka med hölje och ev balancerare!!

Måste kanske vara kopplat på ett annat sätt eller med annan storlek på celler??

De uppger ju:
2kWh
58 volt@35ah

Hur många celler behöver man för att få ut sådana siffror?
Motorn ska ju peaka 17.400W.. (dvs 22 hk)

... Rättelse... Boost har rätt. Det gåt åt 16 celler för att få ut 58volt@35ah ur det tänkta batteripaketet... :va

/Cooler
 
Last edited:

MegaRaid

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Vore trevligt om det blev möjligt med elhojar inom MX och enduro!

Denna hoj har en motor som drar 17kW och ett batteri som innehåller 2kWh... ligger man pressar lite så kanske man har en körtid på 10-15 min... Det är lite väl kort tid kan man tycka. I GGN kör man ju som minst 3 timmar, eller ett heat i MX 20 min + 2varv. Man får väl ställa upp i de två avslutande varven kanske... :tungan

2 timmars körtid har man kanske på bågen i det värsta "restriktiva" läget som begränsar effekt och fart till en "moppes".

Vi får hoppas på ytterligare ett "hopp" i utvecklingen av batterier!:tummenupp

/Cooler

Lite konstigt resonemang här tycker jag. Ungefär som när jag tittar på Daytonans färddator gasar fullt på ettan och ser att den drar 19 liter milen och kommer fram till att jag kan köra nio kilometer per tank. :tummenupp

Jag fick ju hojen i fredags så jag har ju inte hunnit köra så mycket men, kör man på rätt duktigt så räcker batteriet 85 -90 minuter. I söndags lekte jag trialkung i skogen då dog den efter lite mer än tre timmar. Men då körde jag rätt långsamt som sagt.
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Lite konstigt resonemang här tycker jag. Ungefär som när jag tittar på Daytonans färddator gasar fullt på ettan och ser att den drar 19 liter milen och kommer fram till att jag kan köra nio kilometer per tank. :tummenupp

Jag fick ju hojen i fredags så jag har ju inte hunnit köra så mycket men, kör man på rätt duktigt så räcker batteriet 85 -90 minuter. I söndags lekte jag trialkung i skogen då dog den efter lite mer än tre timmar. Men då körde jag rätt långsamt som sagt.

Det var fantastiska siffror! Jag är impad!:tummenupp
85-90 min skulle räcka bra för mig för att leka i skogen, helst om man har ett backup-pac i närheten

Det måste vara en jäkla bra elmotor de har...

Lämna gärna en liten redogörelse för hur hojen är att köra i verkliga livet.
Hur skulle den fungera på en ordinär crossbana med lite tung sand, hopp och rejäla backar?

Kör du med swichen i "fulläge", max 30 miles/h eller annat effektbegränsning?

Skulle hojen fungera som en endurohoj i klass med 250-hojarna som de påstår?

Hur är den i chassie och fjädring?

---slut frågor--- från nyfiken Cooler
 

MegaRaid

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Ser verkligen kul ut :p.. tyckte jag såg att batteriet håller ~2½ timmar och laddningen ~2 timmar, priset var 3000$ på ett batteri.

Du får gärna skriva en liten rapport hur denhär leksaken fungerar om du äger en :D

Nu har jag ju inte haft den så länge men, det man kan säga är att man kan inte jämföra den med en offroad eller cross. Den beter och känns mer som en förvuxen BMX cykel. En crosshoj är tyngre. Den låga vikten gör den mer studsig, mer som en mountainbike. Den är ingenting man ersätter en cross med. Men det gör den absolut inte tråkigare för det. Den är skitkul. Vridet i elmotorn är enormt och den låga vikten gör att man kan kasta omkring den som om den vore en cykel.

En sak som tar ett tag att vänja sig vid är gashandaget. Den fungerar så att om man står stilla och ger halv gas så accellererar den med halvt acc till halva hastigeten dvs 50km/h. Slår man sedan av gasen och rullar och sedan slår på gasen igen så händer ingenting förräns man vridit rullen halvvägs. Känns lite skumt men man vänjer sig.

Sedan kör man fortare än man tror. Jag har två gånger bromsat fullt och stannat halvvägs ut i korsningar. Det låter ju nästan inte ett skit om hojen. Det som låter mest är däcken.
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Nu har jag ju inte haft den så länge men, det man kan säga är att man kan inte jämföra den med en offroad eller cross. Den beter och känns mer som en förvuxen BMX cykel. En crosshoj är tyngre. Den låga vikten gör den mer studsig, mer som en mountainbike. Den är ingenting man ersätter en cross med. Men det gör den absolut inte tråkigare för det. Den är skitkul. Vridet i elmotorn är enormt och den låga vikten gör att man kan kasta omkring den som om den vore en cykel.

En sak som tar ett tag att vänja sig vid är gashandaget. Den fungerar så att om man står stilla och ger halv gas så accellererar den med halvt acc till halva hastigeten dvs 50km/h. Slår man sedan av gasen och rullar och sedan slår på gasen igen så händer ingenting förräns man vridit rullen halvvägs. Känns lite skumt men man vänjer sig.

Sedan kör man fortare än man tror. Jag har två gånger bromsat fullt och stannat halvvägs ut i korsningar. Det låter ju nästan inte ett skit om hojen. Det som låter mest är däcken.

Borde vara en optimal sak att kunna köra på lite utflykter i skog och mark då man inte retar upp fotgängare på samma sätt som med en KTM 525 med bröl-system...:D

Den lilla videosnutt jag såg från körning i skogen så såg den lättsam ut att köra. Det är kanske där den främst hör hemma? Ser den ut att tåla vatten/lera? Motorn ser ju ut att ligga lite öppet... En kortslutning och uppbrunnet system vore ju inte kul!:va

/Cooler
 

MegaRaid

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Nu har jag räknat ut priset på batteriet man kan löda ihop själv!! 1600kr!! Köper man 2st dewat 36volts paket så får man ju 20st celler och det gårju bara åt 16st! Men det är underligt om det går att dra ur batterina 30c säger vi då får man lös högst 5000watt om dom ens orkar det? och 750w är ungefär 1hk 5000 / 750 = 6,6 hk Så någe mer än så lär det inte vara och det stämmer rätt bra med toppfarten också. dvs om cyckeln brytare tillåter 30c urtag (6,6hk) och man kör fullt gärn så håller batteriet 3-5min Det är samm som jag tar ur vid flygning och jag brukar hålla mig uppe rrunt 5min kör jag därimot lungt så håller Batt 10-15min..

snacka om att lura folk 18000kr tar dom för batteriet:gnissla och delarna kostar inte mer än 2000kr att tillverka med hölje och ev balancerare!!

1600:- helt makalöst..... Jag ska skruva isär batteriet och se vad som sitter i. Har du rätt så är det ju en skitsumma när man vill byta. Zero har sagt att det sitter en dator i batteripacket som övervakar temp samt bryter strömmen innan cellerna tar skada precis som du säger. Den klipper strömmen ett kort ögonblick när man har ca 3 kilometer kvar att köra i lugnt tempo, för att visa att batteriet håller på att ta slut. Sedan klipper den helt enkelt strömmen och det går inte att köra mer.

Jag betalade 43600:- för hojen inkl batteriet. Tycker att det är helt ok pris även om dom tjänar en rejäl hacka på batteriet. Dom har säkert lagt ut några års slit och pengar. Så dom vill säkert ha tillbaka lite dom lagt ut på utveckling. Så lurad känner jag mig inte.

Att den skulle ha 6,6 hkr kanske stämmer men jag skulle aldrig gissa på det. Då skulle den gå som en trimmad moppe och gör den definitivt inte. Den accar MYCKET bättre....:)
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Fast en trimmad moppe har 6,6 hkr vid ett specifikt varvtal, och inte mycket i resten av registret. Elmoppen har 6,6 hkr i princip oavsett varvtal.

Intressant att den finns som reggad version, ska försöka maila dem igen!
 

MegaRaid

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Fast en trimmad moppe har 6,6 hkr vid ett specifikt varvtal, och inte mycket i resten av registret. Elmoppen har 6,6 hkr i princip oavsett varvtal.

Intressant att den finns som reggad version, ska försöka maila dem igen!

Standard motorn har dom ju bänkat till 23 hkr. Sedan kan man välja en motor som ger 10% mer effekt. Vad skulle meningen med det vara om batteriet bara kan lämna 6.6hkr? Vill inte trampa någon på tårna (Boost 3) men, den behöver ju inte ha 6 hkr bara för att en person på ett forum säger så. Ta inte illa upp utan fortsätt gärna diskussionen.
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Standard motorn har dom ju bänkat till 23 hkr. Sedan kan man välja en motor som ger 10% mer effekt. Vad skulle meningen med det vara om batteriet bara kan lämna 6.6hkr? Vill inte trampa någon på tårna (Boost 3) men, den behöver ju inte ha 6 hkr bara för att en person på ett forum säger så. Ta inte illa upp utan fortsätt gärna diskussionen.

Har "forskat" lite...

Tillverkaren påstår att batteriet ska klara belastningar upp till 300A utan att skada batteriet. Eftersom batteriet ligger på 58V så innebär detta i W räknat att man kan utnyttja 17400W = 23,5 hk. Stämmer detta så har Benny fel i sitt antagande att batteriet endast tål ett uttag på 6,6 hk.

Har också räknat att håller man "gasen i botten" konstant dvs 17.400W så räcker batteriet i 7,2 min (en teoretisk siffra...)

Snittar man ett effektuttag på ca 10 hk så räcker batteriet i ca 20 min.
Ett snitt på 10 hk är nog bland det raskaste som man kan köra i lite terräng och får väl ses som ett slags maxvärde... (typ VM)

På en endurotävling så skulle jag tro att jag i snitt utnyttjar ca 4-7 hk, detta i batteritid innebär ca 30-60 min körning..

Är det någon som vet hur A123:eek:r tål/fungerar i kyla?

/Cooler
 
Last edited:

MegaRaid

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Har "forskat" lite...

Tillverkaren påstår att batteriet ska klara belastningar upp till 300A utan att skada batteriet. Eftersom batteriet ligger på 58V så innebär detta i W räknat att man kan utnyttja 17400W = 23,5 hk. Stämmer detta så har Benny fel i sitt antagande att batteriet endast tål ett uttag på 6,6 hk.

Har också räknat att håller man "gasen i botten" konstant dvs 17.400W så räcker batteriet i 7,2 min (en teoretisk siffra...)

Snittar man ett effektuttag på ca 10 hk så räcker batteriet i ca 20 min.
Ett snitt på 10 hk är nog bland det raskaste som man kan köra i lite terräng och får väl ses som ett slags maxvärde... (typ VM)

På en endurotävling så skulle jag tro att jag i snitt utnyttjar ca 4-7 hk, detta i batteritid innebär ca 30-60 min körning..

Är det någon som vet hur A123:eek:r tål/fungerar i kyla?

/Cooler

Nu har jag varit ute och kört och forskat jag med. Och nu kan jag säga att jag är väldig säker på hur det fungerar.

Som jag beskrev i ett tidigare inlägg så fungerar gasen annorlunda mot en vanlig hoj. För att göra det enkelt så säger vi att toppfarten är 100km/h. Jag står stilla och vrider på gasen 30%. Den använder 30% av effekten för att komma upp till 30km/h. Sedan duttar den på (pulserar) ut så mycket effekt som behövs för att hålla den inställda farten 30km/h. Så, går det nu nerför eller rakt fram så används ingen eller nästan ingen effekt alls. I en uppförsbacke använder den helt enkelt så mycket effekt som behövs för att forsätta i samma fart. Enkelt och genialiskt tycker jag. För att bevisa min teori för mig själv lyfte jag upp hojen på en stol och testade. Att den pulserar ut ström såg man direkt när hjulet hängde fritt. Men det är ingenting man känner när man kör.

Toppfarten på hojen är satt till ca 85 - 90 km/h. Jag tror att den skulle kunna gå fortare men man slår av där för att kunna få hojen att komma 6,5 mil med fullgas på ett batteri. Därmed är det också ganska lätt att räkna ut hur mycket den drar vid fullgas rakt fram.

Hepp
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top