Zero Motorcycles elhoj

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
63,5 kg och 23 hk låter angenämt. Om den nu kan lämna så mkt som sagt.
Hur kör man bakhjul om man inte kan ge gas direkt efter man säppt??
Prova de plz, o berätta sen:).

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
Är intresserad om du har några fler utlåtande om Zerons uppträdande i allmänhet som:
Stabilitet
Fjädring
Bromsar

Går det enkelt att byta om man exempelvis skulle ha 2 uppsättningar batterier, typ som ett depåbyte?

Känns den robust och hållbar?

Jag blir mer och mer intresserad av attanvända den som ett roligt komplement till den befintliga enduron i garaget. Skulle vara kul att ljudlöst fara omkring i skog och mark!:tummenupp

Se så, dela med av lite mer upplysningar om hojen!

/Cooler

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag har försökt räkna cellerna från bilder endast och det verkar vara runt 168st!! Det batteri dom beskrevs på hemsidan hade nog skrivfel 2000w !! fattades ju säker en nolla. och då helt plötsligt vart det värre att tillverka själv för 1600kr.. Jag räknade på 168st och då hammnar man ju på runt 13000kr i nuläget, om man då andvänder sig av org lådan och dennes balanceringskontakter. men batterierna av denna typ blir ju billigare med tiden så när väl detta är slut så går det säkert att knåpa ihop för under 10000kr.

Nu stämmer hk antalet bättre 17000w blir ju runt 22hk och dom pressar säkert motorn lite till så30hk skulle man kunna ta ut utan problem.

Cooler

Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
Har fått tips om att en Härnösandsbo har beställt en sådan här Zero...

Ska göra ett studiebesök där den kommit hem till honom.:tummenupp

Det har varit tyst nu om denna hoj från MegaRaid som köpt den här på Sporthoj... Har proppen gått i stugan? :D :tungan

/Cooler

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Det har varit tyst nu om denna hoj från MegaRaid som köpt den här på Sporthoj... Har proppen gått i stugan? :D :tungan

/Cooler
Ska :7peta på honom. Han sitter fem rum bort här i korridoren så.... *sträcker på mig*

Bara mitt knä blir helt så skall han få släppa ifrån sig moppen för en liiiiiten :rolleyes: provtur också. :) E ju nyfiken som en tok.

.

MegaRaid

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2004
Hoj
Triumph Daytona 675
Ska :7peta på honom. Han sitter fem rum bort här i korridoren så.... *sträcker på mig*

Bara mitt knä blir helt så skall han få släppa ifrån sig moppen för en liiiiiten :rolleyes: provtur också. :) E ju nyfiken som en tok.

.

Men peta då. Åkte iväg till Göteborg på minisemester och kom hem i måndags.

Vetefan om jag släpper den för mer provkörningar. Det har hittills inte gått så bra när jag lånat ut den.

Återkommer ikväll när jag har lite mer tid att svara.

Cooler

Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
Men peta då. Åkte iväg till Göteborg på minisemester och kom hem i måndags.

Vetefan om jag släpper den för mer provkörningar. Det har hittills inte gått så bra när jag lånat ut den.

Återkommer ikväll när jag har lite mer tid att svara.

Håller fortfarande Zeron ihop?

Är det något som det går att bara motionera omkring på i skog och mark?

Är fortfarande lite intresserad av ett utlåtande.

/Cooler

Cooler

Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
Quantya..

Har hittat även en annan tillverkare av elektrisk motocross/offroad. Dock är denna tyngre, lägre effekt men kanske snyggare i formgivningen...

I varje fall dyrare.

http://www.quantya.com/

Bifogat

• quantya_usa_09a.jpg
    quantya_usa_09a.jpg
    126.3 KB · Visningar: 101

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
MegaRaid var inne på Quantyan först och hade ett snack med dom. Jag kommer inte ihåg om det fanns en specifik anledning till varför han valde Zeron utan det är nog som du nämner - det fanns flera anledningar som sammantaget....

Om du söker efter Quantyan här på SH så tror jag det finns någon gammal tråd om den. Det skall också finnas någon amatörvideo någonstans på ett supermotorace inomhus där en Quantya kör mot vanliga bensinare och gör riktigt bra ifrån sig.

Ska peta på honom när jag ser honom be honom skriva av sig.

.

Cooler

Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
MegaRaid var inne på Quantyan först och hade ett snack med dom. Jag kommer inte ihåg om det fanns en specifik anledning till varför han valde Zeron utan det är nog som du nämner - det fanns flera anledningar som sammantaget....

.

Största fördelen jag ser för Zeron är batterierna som är av typen lithium ion medan Quantyan har batteri LiPo-typ.

Vad man har hört så har ju LiPo-batterier en tendens till att brinna/sprängas vid överhettning/skada.. :brinnerup

Har sett en film (youTube) där en Quantya deltar i ett crosslopp och håller sig på en hedersvärd 4:e plats i loppet.

/Cooler

MegaRaid

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2004
Hoj
Triumph Daytona 675
Håller fortfarande Zeron ihop?

Är det något som det går att bara motionera omkring på i skog och mark?

Är fortfarande lite intresserad av ett utlåtande.

/Cooler

Hallå!!! Har inte varit inne på Sporthoj under hela sommaren. Spider sa till mig idag att det var dags att återuppstå.

Sorry!!!

Zeron håller ihop. Inga problem med den än så länge.
Är inte riktigt säker på din andra fråga. Menar du om den duger som endurohoj eller?

MegaRaid

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2004
Hoj
Triumph Daytona 675

Om du söker efter Quantyan här på SH så tror jag det finns någon gammal tråd om den. Det skall också finnas någon amatörvideo någonstans på ett supermotorace inomhus där en Quantya kör mot vanliga bensinare och gör riktigt bra ifrån sig.

Ska peta på honom när jag ser honom be honom skriva av sig.

.

Precis som du säger fanns det flera anledningar. Dom sänkte effekten på deras hoj tre gånger vilket berodde på att batterierna tog skada och att flera brann upp. Vilket resulterade i att den till slut hade 16hkr kvar (tror jag att det var).

Det som gjorde att jag valde Zeron var:

59.000 med frakt och allt istället för 100.000
23 hkr mot 16 på Quantyan
Zero 61kg, Quantya 90 kg.
Batteritiden är bättre på Zeron trots mer effekt.

Det som talar för Quantyan är utseendet. Den är snygg. Zeron är i mina ögon ful som stryk.

Hepp

Har fått tips om att en Härnösandsbo har beställt en sådan här Zero...

Ska göra ett studiebesök där den kommit hem till honom.:tummenupp

/Cooler

Har Härnösandsbon fått Zeron?

Jag har tryckt i en ny propp :tummenupp

Last edited:

ausson

Riktiga män dricker koncentrerad saft.
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Husa 02 650/Husa 04 650 motarder
Jag vet så mycket som att någon av bröderna Dygd hade ett gäng el crossar som utbildningsmaterial.Det skulle tydligen va bra kräm i dem :)

Cooler

Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
Hallå!!! Har inte varit inne på Sporthoj under hela sommaren. Spider sa till mig idag att det var dags att återuppstå.

Sorry!!!

Zeron håller ihop. Inga problem med den än så länge.
Är inte riktigt säker på din andra fråga. Menar du om den duger som endurohoj eller?

Jo, som en endurohoj på motionsnivå (dvs bara lite körträning). Frågan gällde väl även lite ang om hojen verkar tåla väta, lera, damm och lite misshandel, utan att förgås eller kortslutas.

/Cooler

Cooler

Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
KTM E-bike

Nu tycks KTM ge sig in i el-enduroträsket... :)

Ska bli intressant att följa. Modell ska finnas till försäljning 2010 enligt rykte!

/Cooler

Bifogat

• KTME-bike.jpg
    KTME-bike.jpg
    22.2 KB · Visningar: 113

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
Ser skit skoj ut! Hoppas på enduro slingor för el enduro's i närheten av städerna! Med en El hoj finns det INGA argument för att inte låta dom som gillar att köra hoj få komma ut i skogen :)! I Oslo komun finns det säkert 10 mil med "tur sti" och ingenting där man får köra mc! Det gör mig förbannad att det alltid (vilket fall i Norge) ska vara svårt med byåkratin!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha