ZX-12R eller ZZR1200

Nisse_hult

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Hoj
Ingen ännu
Har inte kört mc på många år, men ska återuppta det nu i år. Har snöat in på antingen en ZZR1200 eller en ZX-12R. Ni som har kört bägge: skillnader, fördel/nackdelar, vilken att föredra? Alla kommentarer uppskattas.

Vi ses på vägarna i sommar...

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Har inte kört bägge men coolhetsfaktorn är övervägande på ZX-12R fördel. ZZR1200 simmade lite mer i skuggan av motståndarna på den tiden. Ekonomisk synpunkt bör ZZR1200 vara lite bättre.

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Har ägt en ZZR1100, kört ZZR1200 en del mil. Provat ZX-12R. Föredrar ZZR1200. Det du bör fråga dig:

- VAD ska jag göra med den, vilket syfte?
- Kommer jag att sport- eller touringgasa?
- Kommer det att sitta någon bakom dig och hur ofta då isf?
- Hur ofta kommer jag att köra?
- Hur ser jag på försäkringen på valda hojar?

Frågorna är många. Analysera först, köp sedan utefter detta.

a.tibbling

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Hoj
Kawasaki ZZR 1200 *SÅLD* KTM 690 SM-R
Jag kör en ZZR 1200!
Skulle säga att om du brukar skjutsa så är de ett lätt val. På zx-12r sitter man inga längre sträckor på som passagerare. Sen är det väl en del som skiljer i försäkringskostnad förmodar jag. Jag betalar 3600:- Helförsäkrat på Svedea. ZX-12R vet jag ej vad de kostar, men garanterat dyrare än ZZR.
Funkar även att ta ut på bana om än lite tungjobbat, men det går helt klart. Se till att ställa in fjädring ordentligt o se över bromsar, för de är mycket massa att få stopp på.
De märker man när man kommer på slutet av rakan på Gelleråsen o man ska få stopp på åbäket inför högerböjen.

Jag själv föredrar ZZR framför ZX-12R för jag kör mer landsväg än på bana. Sen har jag fördelen att ta med en passagerar som sitter bekvämt. Sen en riktigt bra försäkringspremie.

zxrTony

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2008
Hoj
Ducati streetfighter s, XR600R
Kör en ZX12R!!
Har kört med skjuts ner till Danmark och damen på sadeln hade inga problem med det. Försäkringsmässigt ligger den också bra till, då den klassas som en sporttourer. Varför Svedea inte vill försäkra den förstår jag inte då de gärna försäkrar andra hojjar med liknande prestanda?
Kan varmt rekommendera denna maskinen som troligen är bland det bästa allround som finns:hihi

Med vänlig hälsning
Tony

Nisse_hult

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Hoj
Ingen ännu
Från TS:
Tack för svaren och synpunkterna.
Naturligtvis måste man ställa sig frågan vad som är syfte och behov. Tyvärr blir svaret: 'lite av varje'. Både lite långkörning, lite stad och lite kurviga landsvägar. Inga +300 mil autobahn, dock. Utifrån det kändes ZZR1200 och ZX-12R som lämpliga maskiner, relativt lika, men ändå inte. Lutar just nu åt en 12R...

VI ses på vägarna i sommar...

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Zx12r är min barndoms favorit. Tjatade såpass mycket att min far köpte en grön 2000. Jag satt väldigt bra på den som passagerare och provade den väl lite med.. Jämfört med en sporthoj sitter du som en Gud, den är STOR! Men den byggdes för "en sak" starkast+lättast=snabbast. Vissa tester är Busan snabbare vissa är 12an snabbare.

En 2003 svart guld är fin! Eller en grön 2000-2001. :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln