zx10-r 2008 stator/generator-brand med jävla massa strul

hubbz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2012
Ort
Märsta
Hoj
2008 Kawasaki ZX-10r; 1997 Kawasaki ZX-9r Ninja
Efter att stora servicen var gjord (2400 mil) med olja + filter, tändstift, luftfilter & ventikoll är gjord,
Efter ca 3mil dör hojen mitt i eugenia-tunneln och är strömlös. Efter lite felsökning kommer jag fram till att statorn är bränd och lite nedsvarvad. Även "svänghjulet" är repigt och oljan i motorkåpan har järnfilsspån & plastrester i sig.
Saknar avdragare, så får inte av "svänghjulet" ikväll.
Undrar följande.
vad kan ha orsakat detta? Något som är fel, eller bara otur?
räcker det med att byta stator och bara göra rent allt? Eller måste "svänghjulet" bytas också?
Vilken väg går oljan? Upp i motor/låda eller ner i filtret? Är inte så sugen på att riva motorn.
byte av filter plus ursköljning med ny olja lär det ju bli iaf.
tacksam för tips

Om någon vet var man kan hitta avdragare som passar gänga på M35×1,5 skulle uppskattas!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Statorn ska inte kunna skrapa i rotorn. Inte ens när man bränner statorn pga av kortis. Jag har inte sakkunskap kring just ZX10. Men det är vanligt att man baxar motorn via rotoränden när man kollar/ställer ventiler. Så någonting kan ha återmonterats fel. Kontakta verkstaden som utförde servicen. De bör känna ansvar för detta.
 
Last edited:

hubbz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2012
Ort
Märsta
Hoj
2008 Kawasaki ZX-10r; 1997 Kawasaki ZX-9r Ninja
Ska kolla med dom på måndag.
på zx10an sitter märkningarna för noll-läget på andra sidan motorn. Så man borde inte behöva gå in vid statorn.
Stator verkar vara utformad så att det är helt omöjligt att montera den fel..
Men tack iaf. Bra att ha lite olika idéer att bolla med :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ska kolla med dom på måndag.
på zx10an sitter märkningarna för noll-läget på andra sidan motorn. Så man borde inte behöva gå in vid statorn.
Stator verkar vara utformad så att det är helt omöjligt att montera den fel..
Men tack iaf. Bra att ha lite olika idéer att bolla med :)
Men kan man baxa (dra runt) veven från den sidan? För att komma till rätt position för ventilkoll av resp cylinder, måste veven baxas ett antal ggr. Totalt minst två vevaxelvarv.

Hursom är ett haveri endast 3 mil efter en genomgripande service, ngt man bör sätta i samband.
Om statorn sitter korrekt i statorkåpan, och statorkåpan i sin tur har samtliga styrstift/styrhylsor in place, då kan det vara rotorn som har fått en smäll eller ha blivit greppad med rörtång eller annat klåp. Rotorn på högvarviga radfyresportiser är känsliga välbalanserade detaljer, två cylindriska tunnplåtsskikt mellan vilka tunna neodymmagneter bor. Rotorn på moderna sporthojar är därför en mycket ömtålig skalkonstruktion, inte alls ngt robust "svänghjul".

Spelet mellan stator och rotor är i sin tur oftast bara ngn millimeter eller mindre på moderna högeffektiva och kompakta mc-generatorer. Behövs inte mycket kast på rotorn för att det ska bli medeltid mot statorn.

Rotorn innehåller som sagt även mycket kraftiga permanentmagneter, de suger lätt åt sig tex en tappad bricka eller ngt annat magnetisk. Erfarna mekaniker kollar därför alltid rotorn, så att den inte fiskat åt sig ngt magnetiskt, innan man återmonterar statorkåpan. Har tex rotorns insida fiskat åt sig en tappad stålbricka, blir brickan ett trumbromsbelägg mot statorn, sedan söndersvarvning och totalhaveri av hela generatorn.

Meka inte mer utan kontakta verkstaden som utförde servicen först.
 
Last edited:

hubbz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2012
Ort
Märsta
Hoj
2008 Kawasaki ZX-10r; 1997 Kawasaki ZX-9r Ninja
Okej. Då vet jag lite mer om konstruktionen. Tack!
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top