ZX10R -06 sparkar ur växlar

S-man

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Hoj
En grön 06:a
Min annars så välvårdade och fina gröna maskin har nu fått ett otyg för sig som markant ökade på en resa tur och retur till jobbet 1+1mil

Det började med att det på tvåans växel röck till ungefär som om det halkade på bakhjulet eller rappa efter i nån kugge, körde vidade och tänkte först om jag inbillade mig, men på väg hem så hoppade fyrans växel ur och trean hoppade i tänkte jag inte fick i växlen ordentligt har dock aldrig hänt under två år tidigare. Detta problem escalerade och nu vill den inte hålla växlar efter man växlat, hänger dock växeln i i mer än två sekunder så blir den kvar och då tål den att ge gas och släppa gas omväxlande...shit vad svårt det är att återberätta på ett vettigt sätt... men är det någon som har en gissning kring detta annat än att riva hela lådan finns det nått som kan krångla som man enkelt kan kolla innan man skruvar lös hela motorn?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Kolla att växelaxeln rör sig fritt och kan återvända till utgångsläget helt med egen kraft. Efter detta är det att kolla hur det ser ut vid kulissrullen/kulissfjädern (innanför kopplingskåpan gissar jag på din modell)

Hittar man inte fel här så är det nog bara tt dela lådan och mäta vad som har gett sig, dock har jag aldrig fått ras på flera växeldrev samtidigt, så det känns mer troligt att det är pedalaxel/kulissrulle eller ett av lagren till växelstockarna som är boven i dramat.

S-man

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Hoj
En grön 06:a
Blir lite skruva i helgen ska börja med de tips jag fått och förhoppningsvis slipper man riva hela lådan

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024